8 949 läst ·
65 svar
9k läst
65 svar
52 papp i Sverige och i USA så finns den på YouTube
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Elutbildning till yrkesman och utbildning till elbehörighet är två helt skilda saker.pnilz1 skrev:Har en kompis som är utbildad kock och fick senare för sig att han ville bli elektriker när han blev uppsagd. Så in i statens ungdomsgaranti, alltså utbildning med full a-kassa och plugga el i ca 6 månader hos lernia. Senare kom intyget från ECY, och så vitt jag vet kostade den utbildningen typ 1000 kr för böckerna, inget mer. Inte helt säker men tror han fick milersättning på bilen också.
Elutbildning kan man få på gymnasiet, allmän behörighet är man tvungen att plugga extra plus ha 5 (?) år praktisk erfarenhet.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nja, det stämmer nog inte heller. BB kan man inte plocka ut för ens man har jobbat i två år. Frågan är bara om lärlingstiden räknas in? I såfall skulle jag kunna plocka ut den nu om jag vill. Blir andra-årsmontör 1 april.pnilz1 skrev:
Elektrikercertifikat fick han nog däremot efter avklarad lärlingstid. Men det är mest en papperslapp som egentligen är helt betydelselös.
//Patrik
Ja det krävs ju inget tillstånd för att citera, det är en ren rättighet.prototypen skrev:
Patrik visar dessutom att det är ett citat och nämner källan, ett perfekt skolexempel på hur man ska citera.
Men du kan försöka ta det till domstolen protte. Lite uppförsbacke dock att få rätten att tro på att din text är konst med tillräcklig verkshöjd för att kunna ha statusen av verk med upphovsrätt och upphovsrättsskydd.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Jaja, jag får väl ge ett medgivande då även om det inte behövs.
Protte
Protte
Ifrån ett kommersiellt utbildningsföretag. Motsvarande utbildning finns gratis från de skattefinansierade KY-utbildningarna på universitet. Även bland lärosätena som utbildar ingenjörer brukar dessa kurser ges.prototypen skrev:
För att bli yrkesman krävs ingen utbildning över huvudet taget. De krav som finns kommer inte från elsäkerhetsverket utan baseras på en överrenskommelse mellan branchorganisationer och fack.Patrik_Hed skrev:
Anledningen till det är fem års praktik för de med endast elprogrammet bakom sig är att den teoretiska basen i denna utbildning är tämligen låg. En del ingenjörsutbildningar kan t.ex. komplettera med en kort sommarkurs på fyra veckor och sedan ansöka om egen behörig efter endast tre års praktik. Det finns t.om några ingenjörsutbildningar som anses motsvara AB-teorin utan några kompletteringar.Patrik_Hed skrev:
Självklart gör den det. Lärlingstid och ECY-certifikat är påhitt av branchorganisationerna och facket. Finns över huvudet taget inte med i elföreskrifterna som reglerar behörighet.Patrik_Hed skrev:
Nu har jag i och för sig hört ett rykte som säger att det nuvarande systemet snart kommer rivas upp och ersättas av något nytt. Men det vet säkert ni i branschen bättre än jag. För som jag fattat det är elektrikerförbundet panikslagna och försöker slå på stora LO-trumman för att stoppa det hela:
http://www.sef.se/Portals/0/avtal/ProppAnnonsAB460.jpg
Jag antar att det är detta:Steamboy skrev:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Nytt-framtida-behorighetssystem/
Jag tänkte mer på det som står på Elektrikerförbundets hemsida: http://www.sef.se/
Fast det är egentligen ingen idé att dra upp det i den här tråden, eller ens det här forumet, eftersom det lär urarta till en infekterad politisk debatt snabbare än någon hinner säga; Proppen har gått!
Fast det är egentligen ingen idé att dra upp det i den här tråden, eller ens det här forumet, eftersom det lär urarta till en infekterad politisk debatt snabbare än någon hinner säga; Proppen har gått!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Usch, gick in på länken och läste lite rubriker och det är ju bara ett massa jävla gnäll på allt och alla. Finns det något som är positivt för röda personer?? q(;^Steamboy skrev:
//Patrik
För min del gör det detsamma, skulle mina återkommande kunder få för sig att testa en "klåpare" just bara för att han är billigare och fått sin behörighet genom att glida på en räkmacka eller liknande (vad nu eventuella nya regler kommer att bli) så vet jag med säkerhet att det testas bara ett jobb, sen är jag tillbaka för att dels "rätta" till samt få förtroende att fortsätta på mitt vis för mina priser. Samma sak i de fall som elarbeten besiktas, snickarna som "gör det själva" lagligt i det fallet kommer nog få så pass mycket bassning i de flesta fallen så firmorna kommer inte tycka att det är värt att hålla på. De som gör det ändå och inte besiktas osv är ändå desamma småskuttar som pillar med skiten nu....mycket fel kommer det nog bli och kunder kommer skrika rakt ut samt försäkringsbolagen måste anlita fler brandexperter samt ett gäng nya snubbar som kan tyda ut om allt som går sönder är relaterat till felkopplad el...osv osv.
I övrigt så har jag varit, är och kommer att fortsätta vara anti facket....har man haft med SEF att göra så kan man inget annat än att hata en sån rörelse...jösses..."kompisstrejka" bara för att lovikafabriken gör det tex....
I övrigt så har jag varit, är och kommer att fortsätta vara anti facket....har man haft med SEF att göra så kan man inget annat än att hata en sån rörelse...jösses..."kompisstrejka" bara för att lovikafabriken gör det tex....
Mitt intryck av kurserna för behörighet är att den teoretiska nivån är tämligen låg vad avser elektrotekniska kunskaper, mer omfattande vad gäller regelverk och oerhört höga krav på praktiktid. En person med behörighet skall ju kunna projektera ganska komplicerade anläggningar och distributionsnät, vilket rimmar dåligt med nuvarande bestämmelser i Sverige. Att skruva kabel hör väl ändå till det mer enkla i sammanhanget.
Jag förstår över huvudet taget inte vad Glufsglufs skriver eller varför det är så självklart att det helt plötsligt kommer dyka upp en massa "klåpare" som glidit fram på en räkmacka mot sin behörighet. Det handlar trots allt om att ställa krav på alla elektriker, testa deras kunskap och enbart låta de som faktiskt håller måttet vara yrkesverksamma. Hur det kan bli sämre än idag, när detta enbart görs för en person och sedan kan alla andra vara på vilken nivå som helst, förstår jag inte.
Med dagens regelsystem är det fullt möjligt för t.ex. Skanska att anställa en elmontor och sedan låta hundra snickare dra rör och koppla ledning. De är då enligt regelverket "yrkesmänn" och allt är frid och fröjd.
Varför händer då inte det här i praktiken om de är korrekt enligt reglerna? Det beror på att det finns andra regler. Fackförbundet har väldigt mycket makt och elektikerförbundet har ett trumfkort som heter "Installationsavtalet" och som reglera vilka som får verka som yrkesmänn. Det ger dem möjligheten att genom s.k "fackliga stridsåtgärder" (strejk och blockad) kan sabotera bygget om elarbetet utförs av något anant än "riktiga" yrkesmänn med ECY-certifikat, osv. Eftersom elektrikerförbundet dessutom är en del av LO kan man få till sympatiåtgärder ifrån Byggnads, Transport och flera andra förbund och på så sätt verkligen obstruera Skankas verksamhet.
På exakt samma sätt kan inte VVS-firmor, plattsättare eller andra hantverkare heller anställa en elmontör och sedan låta honom utbilda och besiktiga deras andra gubbar så att de kan göra de småjobb som angränsar på deras område när det behövs.
Nu har jag skrivit tillräckligt på området. Det är långt utanför trådens ämne och forumets inriktning. Så det får räcka för mig. Jag skall i varje fall försöka att inte skriva mer om saken!
Med dagens regelsystem är det fullt möjligt för t.ex. Skanska att anställa en elmontor och sedan låta hundra snickare dra rör och koppla ledning. De är då enligt regelverket "yrkesmänn" och allt är frid och fröjd.
Varför händer då inte det här i praktiken om de är korrekt enligt reglerna? Det beror på att det finns andra regler. Fackförbundet har väldigt mycket makt och elektikerförbundet har ett trumfkort som heter "Installationsavtalet" och som reglera vilka som får verka som yrkesmänn. Det ger dem möjligheten att genom s.k "fackliga stridsåtgärder" (strejk och blockad) kan sabotera bygget om elarbetet utförs av något anant än "riktiga" yrkesmänn med ECY-certifikat, osv. Eftersom elektrikerförbundet dessutom är en del av LO kan man få till sympatiåtgärder ifrån Byggnads, Transport och flera andra förbund och på så sätt verkligen obstruera Skankas verksamhet.
På exakt samma sätt kan inte VVS-firmor, plattsättare eller andra hantverkare heller anställa en elmontör och sedan låta honom utbilda och besiktiga deras andra gubbar så att de kan göra de småjobb som angränsar på deras område när det behövs.
Nu har jag skrivit tillräckligt på området. Det är långt utanför trådens ämne och forumets inriktning. Så det får räcka för mig. Jag skall i varje fall försöka att inte skriva mer om saken!
Nu ska vi nog städa lite framför egen dörr först. Hur mycket galla spills det inte över RUTAB mfl märken på det här forumet. Visst finns det skräpprodukter i USA, men det gör det verkligen här också. De senaste förlängningsdosrna jag köpt har det inte ens gått att trycka in en stickpropp i, och jag har råkat ut för säkerhetsbrytare som inte bryter mm, mm.elmont skrev:
Billiga prylar i USA är verkligen skräp, men synnerligen långt ifrån allt är billigt och deras kvalitétsprylar är minst lika bra som något vi har tillgång till här, om inte bättre.
Du måste väl ändå veta bättre än så, vi har inte JFB för att grundförutsättningarna är dåliga, och det har inte USA heller. Fundera sedan på hur många bränder pga genomslag, inträngande vatten, genomspikning och glapp som hade kunnat undvikas i Sverige om vi hade haft krav på AFCI.elmont skrev: