Hej!

Jag är ingen byggare, men tänkte jag skulle försöka mig på att lägga om taket på vårt garage.
Just nu shingel. Det ska installeras solpaneler på bägge sidor av taket så innan dess ska jag göra om taket för att förlänga takets livslängd.
Tänkte jag skulle bege mig till Hornbach för att höra exakt vad jag ska ha, men tänkte höra mig lite för här innan så jag inte missar något väsentligt från Sveriges enade expertiskår(ni som läser) innan jag sätter igång.

Det är ett 60m2 garage med sadeltak. Inga genomföringar. Ca 45 graders lutning.
Tänker så här:
Jag tar bort all shingel för att se ordentligt om någon bräda under behöver bytas. Lägger på 2 lager(grund + yt) pappvåder horisontellt. Spikar dem.
I samma veva byter jag hängrännor och andra takavvattningsdelar + vindskivor.

Det kommer finnas ställningar på garagets långsidor från solpanelinstallatörerna 2 veckor innan de kommer att montera panelerna. Borde väl vara nog med tid även för en nybörjare att lägga om taket?
Tror ni att lutningen gör att det blir svårt att jobba - isf sele och rep till hjälp?
Vill såklart att taket ska hålla så länge som möjligt. Vilka papp-produkter rekommenderas?

Supertacksam för tankar.

Hälsningar,
Christoffer

• En vitmålad garagebyggnad med sadeltak täckt av shingel ses från sidan, med blå himmel och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det finns vad jag vet inget montagesätt för solceller på sån papp som du funderar på så frågan är om det verkligen är ett så bra val. Eller har dom presenterat någon lösning?

Så här gör proffs på riktiga svetsade papptak men det är inte direkt billigt och det måste göras i samtidigt som taket.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-vill-de-skruva-i.470763/post-4953148

Rickard. Rickard. skrev:
Det finns vad jag vet inget montagesätt för solceller på sån papp som du funderar på så frågan är om det verkligen är ett så bra val. Eller har dom presenterat någon lösning?

Så här gör proffs på riktiga svetsade papptak men det är inte direkt billigt och det måste göras i samtidigt som taket.
[länk]
Hej Rickard!

Tack!
Det ska inte vara något problem enligt solcellsföretaget att installera skenorna på papptaket så jag utgår från att de löser det(och tätar i genomföringarna etc..)
Så min fråga gäller mest metoden att pappa på det tak jag beskriver. Är det rätt tänkt? Med min lutning så behöver jag väl inte svetsa ihop pappvåderna? Utan limmet som finns på våderna vid köp samt att spika dem bör väl räcka?

C

Hyr eller köp en pappspikpistol för jobbet. Man sparar otroligt mycket tid och svordomar!

• Gilla
chris_lom
  • Laddar…
Rickard.
C chris_lom skrev:
Hej Rickard!

Tack!
Det ska inte vara något problem enligt solcellsföretaget att installera skenorna på papptaket så jag utgår från att de löser det(och tätar i genomföringarna etc..)
Så min fråga gäller mest metoden att pappa på det tak jag beskriver. Är det rätt tänkt? Med min lutning så behöver jag väl inte svetsa ihop pappvåderna? Utan limmet som finns på våderna vid köp samt att spika dem bör väl räcka?

C
Skenorna brukar skruvas fast i dom rostfria m10 bultarna som min länk visade så jag är fortsatt lite skeptiskt.

Eftersom det är så brant tycker jag du ska skippa horisontell läggning helt och ska du göra själv så välj den absolut bästa pappen du kan köpa. Trebolit glaciär 3⁰ eller mataki självtäck är två exempel som får monteras stående och skruvas, det är bra mycket enklare på ett så brant tak.

En stege som hänger över nock som flyttas våd för våd är nog lättast, går att köpa eller bygga.

Rickard. Rickard. skrev:
Skenorna brukar skruvas fast i dom rostfria m10 bultarna som min länk visade så jag är fortsatt lite skeptiskt.

Eftersom det är så brant tycker jag du ska skippa horisontell läggning helt och ska du göra själv så välj den absolut bästa pappen du kan köpa. Trebolit glaciär 3⁰ eller mataki självtäck är två exempel som får monteras stående och skruvas, det är bra mycket enklare på ett så brant tak.

En stege som hänger över nock som flyttas våd för våd är nog lättast, går att köpa eller bygga.
Tack för det Rickard.
Lägga ytpappen vertikalt verkar vara en bra idé!
Men visst kan jag lägga underlagspappen horisontellt? Tänker att det kanske tom är en fördel(att skarvarna inte råkar hamna på samma ställe).

Stege över nock var ett bra tips!

Stort tack!

Rickard.
Du kan men det är hemskt tråkigt att göra och mycket svårare att få slätt vilket är kritiskt under ytpapp.
Jag tycker du kan göra det enkelt för dig och välja en lättduk och köra uppifrån och ner istället, det är ganska enkelt att planera så skarvarna inte alltid hamnar på samma ställe.

Fäst uppe rulla ut hela och först när den är slät spikar eller klammrar du och klistrar ihop. Det kommer funka bra sålänge du får dit ytpappen direkt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.