I
DennisCA skrev:
Menade du att bryter inte JFB så låter det inte troligt? Annars hänger jag inte med här längre, för JFB bryts inte, varesig med eller utan brytare inkopplad.
Och då borde motorn vara ok, tror jag, men kanske att jfb inte reagerar om det är ex en lackskada i en lindning,men det är nog lite långsökt.Om så vore fallet borde motorn bli ovanligt varm.

Redigerat av moderator:
Kanske det har genomslaget är orsaken till att brytaren gick sönder då och brännmärktet vid ena plinten skapades vid samma tidpunkt.

Då jag tog isär den här skräpiga skarven så var det brännmärken på eltejpen jag hade virrat runt kontakterna, jag tänkte att när jag rörde vid skarven så kanske en ljusbåge uppstod rakt igenom "isoleringen" och det gav uppskov till att brytaren gick sönder. Kanske det var fas till jord som hände och det var den fasen längst till vänster som slog igenom mot jorden?

Finns inte så mycket info om den här brytaren på andra språk än finska. Jag tror jag ska ringa åt affären jag köpte den ifrån och se om det går att köpa reservdelar.

I
Jag kan tänka mig att det är viktigt att alla blecken sluter samtidigt annars får den sista ta smällen, så en slak fjäder kan nog spela roll.
Känns som att en ny brytare vore det bästa alternativet.

Redigerat av moderator:
Ja det verkar så, billiga alternativ? Den här var 900kr med kapsling... Motorn var 200kr...

I
DennisCA skrev:
Ja det verkar så, billiga alternativ? Den här var 900kr med kapsling... Motorn var 200kr...
Sanslöst. Kan det vara så dyrt? Jag känner att jag inte har tillräckliga materialkunskaper, men vet att det finns många på forumet som har det, så jag överlåter åt dem att svara, och hoppas de gör det. Skulle tro att de vill ha lite mer info om anläggningen då.
Finns en tråd som kanske kan ge nåt. https://www.byggahus.se/forum/verkt...kydd-m-nodstopp-och-nollspanningsbrytare.html

Såg nu att du redan bekantat dig med den sidan.

Redigerat av moderator:
Jag har kollat online och den ligger runt motsvarande 600kr och sen då 300kr för kapsling så är man på 900kr.

Jag kunde ju skaffa något enklare utan överbelastningsskydd så skulle det bli billigare. Eftersom motorn ska bli en spånsugsfläkt så tror jag inte det behövs heller, så länge förbrukningen ligger under vad som står på motorplåten.

Jo den där kunde säkert funka, bra pris också.

O
Det är inget motorskydd, utan enbart strömbrytare..

Jo jag vet, sade ju att jag kunde skippa motorskyddet.

Det var ett riktigt gammaldags motorskydd du fått tag i, borde varit billigt men tydligen inte. Du borde kunna hitta liknande enkla med kapsling för 3-400:-. Skulle inte rekommendera att du kör fläkten utan överlastskydd, bör man aldrig göra isf bara någon maskin man står vid hela tiden den är igång.

Ja det var ju synd, redan köpt den där grejen, fanns på biltema ännu billigare. Finns det inte någon sorts säkring man kunde lägga till som en separat dosa, med utbytbara säkringar typ? Tillägg Finns ju även 3-poliga automatsäkringar, problemet är väl att man skulle behöva en säkring som är litet slö..

Tycker jag hört om något som kallas internsäkringar åt elmotorer av elkunniga.

3-400:- med kapsling har jag aldrig hittat ännu, utan kapsling har jag hittat något från DIN line men då passar det inte kapslingen jag redan har.

Kollade på brytaren jag har och det verkar vara fjädern, det finns 3 spiralfjädrar som trycker ner varje bygel och den som det är problem med är lite efter de två andra. Så det är väl allt felet är, en fjäder, känns för djävligt att den delen ska förvandla resten till skrot.

Redigerat:
Nima har världens värsta service, försökte maila dom typ 5ggr med upprepade frågor om möjligheten att få köpa en såndär sak och få den skickad till Finland för något år sen, men inte ens ett nej. Därför blev det att jag köpte den brytare jag nu har.

Jula skickar inte utomlands så det behöver jag inte ens försöka.

I
Motorskydd finns ju, att du köpt brytaren gör ju inget, den sätter du väl i serie med motorskyddet. Jag har fått lära mig att motorskyddet inte ska användas som brytare.
Kanske skulle det gå att friska upp den gamle, fjädrar finns att köpa, och är det bra kontakt och om man inte använder den till on-off skulle det kanske vara skonsammare så då behövs kanske inte superkvalitet på fjädern, bara nåt som har samma mått och spänst.
Går kanske t.o.m att justera den gamla fjädern, eller rentav så fungerar det som det är om alla sluter och tillslag sker på annan brytare. Har du möjlighet att prova det?

Ja det borde funka, du mätte ju tidigare och hittade inget fel.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.