5 946 läst ·
69 svar
6k läst
69 svar
3-fas motor vet inte riktigt vilken väg den ska gå?
Katko tillverkar väl säkerhetsbrytare, dock hittar jag ingen med tryckknapp. Om du trycker på knappen när det är spänningslöst, stannar kontaktblecken i slutet läge då?
Eller har du en elektromagnet som med en hållkrets ser till att de gör det när det är spänningssatt?
Kan det vara så att denna i så fall är svag så att du får dålig kontakt?
Tycker den vänstra kontaktblecket ser annorlunda ut samt att det är bränt på plasten.
Eller har du en elektromagnet som med en hållkrets ser till att de gör det när det är spänningssatt?
Kan det vara så att denna i så fall är svag så att du får dålig kontakt?
Tycker den vänstra kontaktblecket ser annorlunda ut samt att det är bränt på plasten.
Redigerat av moderator:
Jo den stannar i stängt läge då, alla tre av dom tycker jag gör det. Enda skillnaden jag ser är att kontaktytan på det vänstra blecket är skadat men jag tycker inte det borde ge upphov till något problem... Och jo det är bränt på plasten där också så något har hänt.
Motorn går runt då jag kopplar in den direkt utan brytare, så det tyder väl på att allting är OK med motorn?
Trodde orsaken i detta fall var den dåliga skarv som gjorde det blev överslag mellan faserna, det är vad jag tror hände.
Trodde orsaken i detta fall var den dåliga skarv som gjorde det blev överslag mellan faserna, det är vad jag tror hände.
Om jag nu sansar mig lite, så om det är en defekt i motorn och brytaren upptäcker detta då borde väl brytaren slå ifrån, inte bara hålla på som om det endast fanns två faser?
Jag hoppades kanske det gick att byta plint och se om det hjälper.
Jag hoppades kanske det gick att byta plint och se om det hjälper.
Ah ok, det kanske kan stämma, kanske kan vara svårt att veta säkert med endast en multimeter. Jag såg en ljusbåge genom brytarens skyddshölje faktiskt vid ett test.ion skrev: