5 946 läst ·
69 svar
6k läst
69 svar
3-fas motor vet inte riktigt vilken väg den ska gå?
Just det, Finland var det. EKLK = MJAM, EKK = MMJ. Biltemas kabel är det säkert inget större fel på, ev är den mer svårjobbad vad gäller skalning.
Du behöver inte ansluta motorn via stickpropp/uttag om den är fast monterad, det går bra att dra kabeln direkt till kontaktorn. Om det inte går att dragavlasta kabeln via klamring ska det dock sitta en dragavlastning i kontaktorkapslingen.
Är detta motorn till din spånsug eller?
Du behöver inte ansluta motorn via stickpropp/uttag om den är fast monterad, det går bra att dra kabeln direkt till kontaktorn. Om det inte går att dragavlasta kabeln via klamring ska det dock sitta en dragavlastning i kontaktorkapslingen.
Är detta motorn till din spånsug eller?
tommiB jo det är motorn som ska vara till spånsugen. Jag tänkte nog dra kabel till kontaktorn och ha stickproppen efter.
Tips på billiga proppar annars, biltema eller dylikt som gäller? CEE pluggar ska det väl vara, nihar ju något som heter perilex eller dylikt i sverige också men det har jag aldrig sett här, spisar måste bl.a. vara fast anslutna av nån orsak.
Tips på billiga proppar annars, biltema eller dylikt som gäller? CEE pluggar ska det väl vara, nihar ju något som heter perilex eller dylikt i sverige också men det har jag aldrig sett här, spisar måste bl.a. vara fast anslutna av nån orsak.
Verkar som kontaktorn har fått problem efter den här incidenten. Kopplade om allting igår. Eftersom den inte ännu ska stå där dess hem blir använder jag inte installationssladd. Jag gjorde såhär:
Motor -> stickpropp -> kontaktor -> stickprop -> kabel till uttag
Jag resonerade som så att när jag sen testar impellern vill jag kunna flytta bort kontaktorn och lägga en skarvkabel mellan, så jag inte behöver stå så nära.
Men när jag testade så gick inte motorn runt utan det var som om det var fasbortfall. Jag tog bort kontaktorn och kopplade stickpropparna direkt i varandra, då gick motorn runt. Så kontaktordelen verkar vara den som har fel. Vid test med multimeter verkar allting funka dock. Alla faser går igenom och jag får utslag när jag testar.
Såhär ser själva enheten ut, med kapslingen av:

Här ser man kontakterna på den inkommande sidan, jag tycker den till vänster ser ut som om den skulle haft en olycka... Är detta felet, något som kan göras eller är kontaktorn skrot?

Motor -> stickpropp -> kontaktor -> stickprop -> kabel till uttag
Jag resonerade som så att när jag sen testar impellern vill jag kunna flytta bort kontaktorn och lägga en skarvkabel mellan, så jag inte behöver stå så nära.
Men när jag testade så gick inte motorn runt utan det var som om det var fasbortfall. Jag tog bort kontaktorn och kopplade stickpropparna direkt i varandra, då gick motorn runt. Så kontaktordelen verkar vara den som har fel. Vid test med multimeter verkar allting funka dock. Alla faser går igenom och jag får utslag när jag testar.
Såhär ser själva enheten ut, med kapslingen av:

Här ser man kontakterna på den inkommande sidan, jag tycker den till vänster ser ut som om den skulle haft en olycka... Är detta felet, något som kan göras eller är kontaktorn skrot?

Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det där ser inte ut som en kontaktor, det ser ut som en vanlig brytare (för trefas). En kontaktor manövreras med en styrspänning, denna ser manuellt manövrerad ut. Är det något motorskydd inblandat (svårt att se från bilderna)? Huruvida den vänstra kontakten har haft en olycka så kan det mycket väl varit en ljusbåge där men det är också svårt att säga. Det borde inte påverka. Hur ser det ut om du resistensmäter över kontakterna?
Jaha jag frågade om en kontaktor i affären där jag köpte den för något år sen och detta är vad jag fick i handen efter jag förklarade vad jag skulle ha det till. Den har en säkring annars för att skydda mot överbelastning, inställbart mellan 6-10A.
Mer eller mindre samma resistans över alla kontakter, mäter från plugg till plugg.
Mer eller mindre samma resistans över alla kontakter, mäter från plugg till plugg.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Nu har jag bara skummat tråden. Men måste bara fråga, du är säker på att inte en huvudsäkring har gått så en fas är borta i hela huset?
Ok, då kan det vara ett motorskydd med kontaktor, det är bara svårt att se från bilderna. Är du helt säker på att du mäter rätt trådar? Mät direkt i plintarna i brytaren för att veta om de är ok först.
Jag har också mätt dom, samma sak, lite mindre resistans, men ökningen i resistans från att mäta plintarna till pluggarna var samma på alla faser. Brytaren funkar så att när man trycker ner knappen så sänks brytaren mekaniskt, så det är väl inte en kontaktor.
Barnrikehuset, om det vore så så skulle motorn inte funka när jag kopplade bort brytaren och kopplade in direkt, ej eller mina andra maskiner som är 3-fas.
Barnrikehuset, om det vore så så skulle motorn inte funka när jag kopplade bort brytaren och kopplade in direkt, ej eller mina andra maskiner som är 3-fas.