Vi har i bostadsrättsföreningen anlitat en ventilationsfirma för vår ventilationsfläkt. Fläkten har krånglat något infernaliskt efter att den byttes 2019, framför allt efter senaste OVK i år. I år tog vi hit samma ventilationsfirma för att åtgärda problemet och det visade sig att:

1. den nya fläkten går på 1 fas, men det gamla motorskyddet för 3-fasfläkten satt kvar.
2. fläkten var dessutom kopplad till två säkringar.

Efter senaste servicetillfället åtgärdades problemet genom att teknikern tog bort det gamla motorskyddet (då ett sådant är inbyggt i den nya motorn (?)) och kopplade fläkten till en säkring istället för två. Nu när det gamla motorskyddet inte längre löser ut funkar fläkten bra. Vid servicetillfället var teknikern mycket skeptisk till hur den tidigare installationen var gjord men när jag nu varit i kontakt med företaget (och bl.a bestritt fakturan) låter det inte likadant (förvånande ;)).

Så, eftersom jag inte är elektriker men ändå har lite (grundläggande) koll på elinstallationer behöver jag er hjälp. Är den första, ovan nämnda, installation korrekt? Vad jag har förstått, utifrån andra trådar med liknande problem, kan det tyckas vara försvarligt med ett 3-fasmotorskydd även på en 1-fasmotor - på grund av överlastskyddet.

E ebba_wh skrev:
Är den första, ovan nämnda, installation korrekt?
Nej.

Man kan visserligen behålla motorskyddet om det går att ställa om strömmen till den nya motorns märkström. Men en enfasmotor drar mer ström än en trefasmotor med samma effekt så vanligen måste motorskyddet bytas. Vad jag förstår så var ert problem just att motorskyddet löste ut då och då. Det låter ju här som om den första installatören var inkompetent, speciellt då han kopplade motorn till 400 V istället för 230 V.

En motor måste inte ha ett motorskydd vad jag vet. Det är mest ett "ekonomiskt" skydd mot överlast och begynnande fel i motorn innan det ställer till större skada som t.ex brand. Det är sant att mindre enfasmotorer kan klara sig utan motorskydd, men om det var rätt att koppla er nya motor utan motorskydd vet vi inte.

Men man kan inte använda ett trefasigt motorskydd till en enfasmotor. Många motorskydd har diff.skydd som känner av obalans eller om en fas försvinner, så de kommer att lösa. Man måste då seriekoppla den enda fasen genom motorskyddets alla tre kontakter.

Man kan använda ett 3fas motorskydd till en 1fas fläkt. Motorskydd behövs inte om det är inbyggt i fläkten. Att fläkten matades med 2 säkringar låter konstigt, det borde ha varit 3st säkringar om det har suttit en gammal 3fas fläkt där förut. Det kanske bara var 1 säkring som användes av de 2.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.