28 855 läst ·
197 svar
29k läst
197 svar
16 sätt att få ner värmen inomhus
Jag har en liknande lösning fast med en integrerad reservoar och pump. Det är som en liten akvariepump. Det sitter en magnetförsedd flottör i reservoaren som triggar en Hallsensor så pumpen går igång eller av. Den sitter i kanalen upp till vinden.Per Eskilsson skrev:
Jag tror att man använder en kondensvattenpump. Förra året hade vi problem med vår AC som sitter i taket på kontoret. Vatten började droppa ner på golvet. Kommer inte ihåg om det då var kondensvattenpumpen som hade gått sönder eller om det var slangen som inte höll tätt. Tog dessa bilder mest för att jag ville se hur det såg ut.
Obs! Är inte säker på att det jag ringat in verkligen är en kondensvattenpump. Någon annan som vet bättre får berätta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, tror min ecodan har det. Men jag har bara vanliga radiatorer. Funkar nog bara med vattenburet i golvet eller fläktkonvektor.G Gusen skrev:
Det är väl inget som hindrar (mer än kostnaden) att sätta upp fläktkonvektorer, se till ha varianter med kondenstråg och avrinning av dito om du inte tänker köra med daggpunktsbegränsad kyla.
Den mariga perioden där man inte har så mycket nytta av självcirkulerande kylbafflar i taket, kylda golv, fläktkonvektorer utan kondenstråg för kyla är rötmånadstider, om du inte samtidigt har ganska rejäl kylning av tilluften och med det minska den absoluta fuktinnehållet i rumsluften.
Den mariga perioden där man inte har så mycket nytta av självcirkulerande kylbafflar i taket, kylda golv, fläktkonvektorer utan kondenstråg för kyla är rötmånadstider, om du inte samtidigt har ganska rejäl kylning av tilluften och med det minska den absoluta fuktinnehållet i rumsluften.
Ett sjuttonde sätt är att "måla" utsatta fönster med krita. (Alltså pulverformig krita utrörd i vatten. Som trädgårdsmästarna gjorde förr i tiden på sina växthus.)
Jag bor i lägenhet och det hjälper lite, några grader. Nackdelar: Inte så snyggt, sämre utsikt och ett visst jobb att tvätta fönstren på hösten.
Intressant tråd!
Jag bor i lägenhet och det hjälper lite, några grader. Nackdelar: Inte så snyggt, sämre utsikt och ett visst jobb att tvätta fönstren på hösten.
Intressant tråd!
Vad har du för system? Det låter superintressant!K Karobi skrev:Investerade 1500kr på ”golvkyla” för ett par år sedan.
Bor i ett trögt stenhus med golvvärme i alla rum som drivs av en luft vatten vp.
Visade sig att den kunde kyla vattnet också förutsatt att man köpte några sensorer för att kontrollera daggpunkten.
Var ganska skeptisk. Men det har fungerat över förväntan. Håller 21 grader inne året om.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 629 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 629 inlägg
Har kört med portabla ac med hål ut i lägenheter och man kan ofta hitta nåt vent galler eller nån kanal som går ut så man inte trycker sin värme in till grannen. I ena lägenheten satt det vitmålade fasadskivor brevid balkongdörren med ett ventilgaller som jag tog ur och monterade tillbaka efteråt. perfekt utblås för portabel ac.
Nackdelen med portabel ac är att det smiter in mer varmluft ju slarvigare man leder ut varma utblåsluften. och även om det vore helt tätt med en stos osv så skjuter den portabla ac ut luft som måste ersättas in i lägenheten /huset från nån tillluft så den ökar ofta luftutbytet mer än önskvärt när man kyler.
Har man däremot en luftvärmepump så är ju innerdel och utedel tydligt separerade och påverkar inte ventilationen eller vi kanske ska säga luftutbytet i bostaden. även om den vispar runt luften lite..
Kör i dagsläget 2 luftvärmepumpar som värmer huset kalla årstiden och kyler allt utom källaren vid för varmt väder
Nackdelen med portabel ac är att det smiter in mer varmluft ju slarvigare man leder ut varma utblåsluften. och även om det vore helt tätt med en stos osv så skjuter den portabla ac ut luft som måste ersättas in i lägenheten /huset från nån tillluft så den ökar ofta luftutbytet mer än önskvärt när man kyler.
Har man däremot en luftvärmepump så är ju innerdel och utedel tydligt separerade och påverkar inte ventilationen eller vi kanske ska säga luftutbytet i bostaden. även om den vispar runt luften lite..
Kör i dagsläget 2 luftvärmepumpar som värmer huset kalla årstiden och kyler allt utom källaren vid för varmt väder
Nej, det primära problemet är att tilluften till kondensorn tas från rummet.J jocke31 skrev:
För varje liter varm luft som skickas ut genom slangen kommer det därmed in exakt lika mycket luft utifrån genom ventilationen.
Är det svalt ute spelar det ingen roll, men då behöver du å andra sidan ingen kylmaskin, då duger det utmärkt med en ventilationsfläkt eller för den delen att vädra. Är det svinvarmt ute får det däremot effekten att du kyler och värmer på samma gång. Det är dessutom en jäkligt onödig egenskap eftersom det bara skulle behövas ytterligare en slang så att tilluften till kondensorn kan hämtas utifrån.
Självbyggare
· Skövde
· 32 inlägg
Jag håller inte med. Jag kör frikyla (bergvärme och FTX) konstant när det är varmt och det sänker temperaturen på inkommande luft ca 7-8 grader. Det gör stor skillnad och det kan vara igång jämt utan någon större kostnad. Visst det är inte samma kyleffekt som med en LLVP men jag har kyla i alla sovrum och vardagsrum och eftersom det är på jämt så håller det kylan bra över tid. Kyleffekten med mitt kylbatteri är ca 2,5kW. Kör jag FTX på max luftflöde är det märkbart sval luft som kommer ur tilluftsventilerna trots att det är varmt ute.J Josth skrev:
Redigerat:
Det är ju roligt att det fungerar för hos dig men rent matematiskt så är ventilationsflödet för litet för att kunna ge den kyleffekten eftersom kyltemperaturen från borrhålet gör att tilluften blir kanske 12 grader och lite ökande vartefter sommaren går. Det krävs i så fall en rejält överdimensionerad FTX och grova kanaler som kan ge ett luftflöde på 2-3 gånger det normala enligt venilationsnormen. Jämfört med att ha en separat fläktkonvektor som enbart cirkulerar luften inne i huset så förlorar man också viss kyleffekt i värmeväxlingen i FTX eftersom verkningsgraden kanske blir 80% i bästa fall(?) Men visst FTX ger bra spridning i huset.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Hej
Det finns 2 bra sätt att sova svalt när värmen har penetrerat väggar så det blir olidligt i sovrummet.
Hängmatta är perfekt då den inte har ett tjockt isolerande lager under sig.
Luftmadrass är också väldigt svala att sova på.
Jag har en hängmatta i sovrummet när det är för varmt.
/Workingclasshero
Det finns 2 bra sätt att sova svalt när värmen har penetrerat väggar så det blir olidligt i sovrummet.
Hängmatta är perfekt då den inte har ett tjockt isolerande lager under sig.
Luftmadrass är också väldigt svala att sova på.
Jag har en hängmatta i sovrummet när det är för varmt.
/Workingclasshero
Fråga till er som har AC fast installation i hus med multisplit, hur tycker ni det fungerar? Jag är orolig för att "huvudenheten" i vardagsrum ska förlora effekt och bli för svag.
Undrar även hur det ser ut med dragningar till alla innedelar. Görs det på fasad (utsida) eller inne i huset? Det jag mest är orolig för är att det ska bli en massa fula dragningar.
Undrar även hur det ser ut med dragningar till alla innedelar. Görs det på fasad (utsida) eller inne i huset? Det jag mest är orolig för är att det ska bli en massa fula dragningar.
På vilket sätt var det bökigt att få till? Är också intresseradPer Eskilsson skrev:
Vi installerade två luft/luftvärmepumpar (två utedelar, två innerdelar) i augusti, en till vårt sovrum, en till Marlens kontor. Jag ångrar nu efteråt att vi inte valde en multisplitmodell så att vi kunde ha två innerdelar på övervåningen, men det var bökigt att få till och därför blev det som det blev. I vårt sovrum hade vi 19 inatt, i grabbens rum så var det desto varmare.
Multi-split finns normalt i olika modeller för 2 - 5 innerdelar. Ju fler innerdelar desto kraftigare aggregat. Du kan se exempel på specifikationer här: https://mitsubishielectric.se/produkter/villa/luft-luft/mxzErik JS skrev:Fråga till er som har AC fast installation i hus med multisplit, hur tycker ni det fungerar? Jag är orolig för att "huvudenheten" i vardagsrum ska förlora effekt och bli för svag.
Undrar även hur det ser ut med dragningar till alla innedelar. Görs det på fasad (utsida) eller inne i huset? Det jag mest är orolig för är att det ska bli en massa fula dragningar.
Ibland kan rören dras upp för fasaden och in på vinden och vidare till rätt rum. I andra fall får man dra utmed fasaden på utsidan huset. Kanske går det också att dra igenom något rum inne till det avsedda rummet. Det kan se väldigt olika ut beroende på hus och planlösning.
Så det går att dra allt på utsidan till 3-4 olika rum? Vi har ingen vind nämligen. Tänker dock att det måste se rätt förskräckligt ut?J Josth skrev:Multi-split finns normalt i olika modeller för 2 - 5 innerdelar. Ju fler innerdelar desto kraftigare aggregat. Du kan se exempel på specifikationer här: [länk]
Ibland kan rören dras upp för fasaden och in på vinden och vidare till rätt rum. I andra fall får man dra utmed fasaden på utsidan huset. Kanske går det också att dra igenom något rum inne till det avsedda rummet. Det kan se väldigt olika ut beroende på hus och planlösning.
På vår anläggning har vi 3 olika storlekar på innerdelarna anpassat efter storleken på rummen mm och beräknat effektbehov.Erik JS skrev:Fråga till er som har AC fast installation i hus med multisplit, hur tycker ni det fungerar? Jag är orolig för att "huvudenheten" i vardagsrum ska förlora effekt och bli för svag.
Undrar även hur det ser ut med dragningar till alla innedelar. Görs det på fasad (utsida) eller inne i huset? Det jag mest är orolig för är att det ska bli en massa fula dragningar.
-Allrum, 25 m2, modell 35
-"Master bedroom", 20 m2, modell 25
-2 sovrum, 15 m2, modell 20
Dragningen på övervåningen är gjord via vinden som nämnts tidigare. Ingen innerdel sitter mot någon yttervägg. Om dragningen är "snygg" kan diskuteras. Själva innerdelarna är fula tycker jag men någon estetisk uppoffring krävs för att få kyla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
