27 937 läst ·
197 svar
28k läst
197 svar
16 sätt att få ner värmen inomhus
Ett till tips är att lägga lakan och kuddvar och ev påslakan i frysen och med fördel blöta ner dem först. Fungerar väldigt bra och nej, hela sängen blir inte blöt. Lärde mig det när jag var hos vänner i Athen mitt i sommaren då de inte hade ac.Workingclasshero skrev:
Hej
Det finns 2 bra sätt att sova svalt när värmen har penetrerat väggar så det blir olidligt i sovrummet.
Hängmatta är perfekt då den inte har ett tjockt isolerande lager under sig.
Luftmadrass är också väldigt svala att sova på.
Jag har en hängmatta i sovrummet när det är för varmt.
/Workingclasshero
Begreppet AC...Måste gas vara inbladad?Erik JS skrev:
Men vi har kyla i alla 3 sovrum samt i det kombinerade kök/vardagsrummet på 63 m2.
Sovrummen har takkassetter, vardagsrum/kök har en vägghängd pjäs. Kyls med grundvatten.
Det är den bästa investeringen vi har gjort. Tycker även barnen och sambon. Sambon har ju trumfkortten på estiken men hon tyckte det var värt den förfulningen som takkassetterna gjorde i sovrummen.
All slang går under panelen på fasaden, upp på vinden med avstick till konvektorerna så det syns inte.
Den vägghängda är faktiskt den som förfular minst fast den är gräsligt stor.
Tack för att du delar med dig. Tycker det såg helt ok ut. Det är ju en jäkla lyx att ha AC i sovrummen och kunna kontrollera sitt klimat!ClasseClas skrev:
På vår anläggning har vi 3 olika storlekar på innerdelarna anpassat efter storleken på rummen mm och beräknat effektbehov.
-Allrum, 25 m2, modell 35
-"Master bedroom", 20 m2, modell 25
-2 sovrum, 15 m2, modell 20
Dragningen på övervåningen är gjord via vinden som nämnts tidigare. Ingen innerdel sitter mot någon yttervägg. Om dragningen är "snygg" kan diskuteras. Själva innerdelarna är fula tycker jag men någon estetisk uppoffring krävs för att få kyla.
[bild]
Yepp det är kondensvattenpumpen. En Aspen mini orange. Har likadan. Jag är inne på min andra redan på 4 år. Det är rätt känsliga med att gå för varmt/torrt så det bli haveri. Se till att monteringsbeskrivningen följs till punkt och pricka.Per Eskilsson skrev:
Jag tror att man använder en kondensvattenpump. Förra året hade vi problem med vår AC som sitter i taket på kontoret. Vatten började droppa ner på golvet. Kommer inte ihåg om det då var kondensvattenpumpen som hade gått sönder eller om det var slangen som inte höll tätt. Tog dessa bilder mest för att jag ville se hur det såg ut.
Obs! Är inte säker på att det jag ringat in verkligen är en kondensvattenpump. Någon annan som vet bättre får berätta.
Jo, det är klart att luften som skickas ut måste motsvaras av samma mängd luft in. Men i 99 fall av 100 är det helt ok temperatur utomhus eller åtminstone betydligt svalare än i rummet. Vi har ofta 27-29 grader i sovrummet på kvällen men utetemperaturen är sällan över 20 grader.C cpalm skrev:Nej, det primära problemet är att tilluften till kondensorn tas från rummet.
För varje liter varm luft som skickas ut genom slangen kommer det därmed in exakt lika mycket luft utifrån genom ventilationen.
Är det svalt ute spelar det ingen roll, men då behöver du å andra sidan ingen kylmaskin, då duger det utmärkt med en ventilationsfläkt eller för den delen att vädra. Är det svinvarmt ute får det däremot effekten att du kyler och värmer på samma gång. Det är dessutom en jäkligt onödig egenskap eftersom det bara skulle behövas ytterligare en slang så att tilluften till kondensorn kan hämtas utifrån.
Och som jag visat med några grafer ovan så funkar det uppenbarligen. Lade bl a upp en graf med en sänkning från 28 till drygt 18 grader i ett rum på 3 timmar.
Vi har även vanliga fläktar och de är långt ifrån lika effektiva även om de ger viss svalka.
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Vi upplevde då att behovet inte fanns men också att vi inte hade något bra ställe att placera innerdelen i grabbens rum på grund av fönster, ventilation, snedtak och placering av säng. Vi visste för lite helt enkelt. Nu efteråt hade det varit nice om vi hade gjort det och dragit kablarna genom kallvinden på ett liknande sätt som vi har gjort med ethernetkablar för att få snabb internet till fler än ett sovrum på övervåningen. Man lär så länge man lever.Erik JS skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Tyvärr är alla innerdelar ganska stora. Framförallt breda, vilket gör det svårt att få plats med dem där man skulle vilja ha dem. Jag tror att de skulle sälja många fler om de bara var hälften så breda.
Hälften så bred betyder halverad effekt. Det måste i så fall kompenseras av kraftigare fläkt, högre ljud och störande blåst.Per Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Vi installerade två llvp i augusti förra året, en i sovrummet på övervåningen och en annan på Marléns kontor.useless skrev:
Vi hade pratat om det under ganska lång tid men kom aldrig till skott. Vi tyckte de är ganska fula och vi visste inte riktigt vart vi skulle placera dem. Syftet var primärt att kyla ner.
Så här ser installationen ut i sovrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så här ser den ut i Marléns kontor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blev 2 st japanska Mitsubishi värmepumpar som tillverkats i Thailand. Inte minsta modellen men inte heller den största. Nu efteråt tror jag att vi hade klarat oss med mindre modeller.
På utsidan låter de nästan ingenting. I varje fall inte när man bara kör med kyla.
Den i sovrummet brukar vi sätta på ett tag på kvällen för att kyla ner och stänger av den när vi går och lägger oss.
Blev riktigt bra ju. Tycker inte Hero modellen är så fula. Daikins Emura är snyggare och mer slimmade, men Mitsubishi känns driftsäkrare av vad jag läst.Per Eskilsson skrev:
Vi installerade två llvp i augusti förra året, en i sovrummet på övervåningen och en annan på Marléns kontor.
Vi hade pratat om det under ganska lång tid men kom aldrig till skott. Vi tyckte de är ganska fula och vi visste inte riktigt vart vi skulle placera dem. Syftet var primärt att kyla ner.
Så här ser installationen ut i sovrummet.
[bild]
[bild]
[bild]
Och så här ser den ut i Marléns kontor.
[bild]
[bild]
Det blev 2 st japanska Mitsubishi värmepumpar som tillverkats i Thailand. Inte minsta modellen men inte heller den största. Nu efteråt tror jag att vi hade klarat oss med mindre modeller.
På utsidan låter de nästan ingenting. I varje fall inte när man bara kör med kyla.
Den i sovrummet brukar vi sätta på ett tag på kvällen för att kyla ner och stänger av den när vi går och lägger oss.
Så du har en dedikerad pump för varje rum istället för split?
Jag kommer nog inte kunna ha split eftersom jag inte har en vind att dra allt på. Tror inte det blir så bra att behöva dra allt på fasad eller på väggar, därför blir det nog ”bara” en på varje våningsplan för att kyla de sociala ytorna åtminstone.
Jo, det är ju inte det att de inte fungerar alls, utan att de är väldigt ineffektiva, dvs. dyra i drift.J jocke31 skrev:
Om man skall resonera lite kring din graf så har du efter start kl. 17 ungefär mätvärdena 28, 23, 19, 18°. Kollar man utetemperaturen för Stockholm/Boo från temperatur.nu den 16/6 motsvarande timmar så har du 26, 24, 23, 22°, dvs. du får som mest en säkning på ca. 4° mot temperaturen på uteluften den pumpar in.
Antar att du sedan stängde av aggregatet kl. 20 då temperaturen sedan relativt snabbt stiger igen till 23° vid midnatt, dvs. nedkylningen är inte bestående. Då utetemperaturen sjunker under samma tidsintervall till 15° är orsaken uppenbarligen att du bara kylt ner luftmassan och inte husets stomme. Att vädra på kvällen hade alltså inte gett en avsevärt annorlunda effekt - i synnerhet inte om du kan lämna fönstret öppet hela natten.
Angående fläktar, notera att jag inte pratar om en "vanlig" fläkt som vispar runt luften i rummet, utan en från- eller tilluftsfläkt som (liksom AC:n) plockar in större volymer luft utifrån.
Håller på att få AC installerat i vardagsrum nere i detta nu. Blev en Mitsubishi Hero LN35. Tycker inte de är så fasligt fula, mycket snyggare än de traditionella innedelarna, men inte riktigt lika läcker som Daikins Emura kanske. Mitsubishi kändes dock som det tryggare valet sett till driftsäkerhet och service efter att ha gjort en hel del research.
Hade önskat att jag utforskat multisplit som alternativ lite mer då jag gärna hade haft AC i sovrummet rakt ovanför också, men för sent nu. Ska installera AC i vardagsrum på övervåning och då kanske det kan bli ett alternativ. Man vill ju gärna hålla nere antalet pumpar på utsidan.
Men jäklar vad bra det känns att få in en AC i huset. Att kunna styra klimatet med några knapptryckningar känns otroligt lyxigt.
Hade önskat att jag utforskat multisplit som alternativ lite mer då jag gärna hade haft AC i sovrummet rakt ovanför också, men för sent nu. Ska installera AC i vardagsrum på övervåning och då kanske det kan bli ett alternativ. Man vill ju gärna hålla nere antalet pumpar på utsidan.
Men jäklar vad bra det känns att få in en AC i huset. Att kunna styra klimatet med några knapptryckningar känns otroligt lyxigt.
Sen kan man inte köra värme och kyla samtidigt på en multisplit om man nu skulle behöva det.P pmd skrev:
Å andra sidan så skulle jag behövt 4 utedelar till mina 4 innedelar. Då hade det sett lagom kul ut. Bild från Sverige. Gasolskåp under ena utedelen.
Logga in
Skapa konto