27 957 läst ·
197 svar
28k läst
197 svar
16 sätt att få ner värmen inomhus
Vi installerade AC (LLVP, funkar även med värme) 2016 till 3 sovrum och 1 allrum på övervåningen. Multisplit med 1 utedel och 4 innedelar med appstyrning och hela skiten. Plastkanalerna bytte jag ut mot fasadpanel så det ser ok ut på baksidan vid utedelen. Pris ca 100k. Vi kör ca 18 grader i sovrummet under varmsäsongen. Hunden trivs och vi också.Erik JS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 6 695 inlägg
Vi installerade två luft/luftvärmepumpar (två utedelar, två innerdelar) i augusti, en till vårt sovrum, en till Marlens kontor. Jag ångrar nu efteråt att vi inte valde en multisplitmodell så att vi kunde ha två innerdelar på övervåningen, men det var bökigt att få till och därför blev det som det blev. I vårt sovrum hade vi 19 inatt, i grabbens rum så var det desto varmare.ClasseClas skrev:
Vi installerade AC (LLVP, funkar även med värme) 2016 till 3 sovrum och 1 allrum på övervåningen. Multisplit med 1 utedel och 4 innedelar med appstyrning och hela skiten. Plastkanalerna bytte jag ut mot fasadpanel så det ser ok ut på baksidan vid utedelen. Pris ca 100k. Vi kör ca 18 grader i sovrummet under varmsäsongen. Hunden trivs och vi också.
[bild]
För att golvvärme går att ställa in så att när temperaturen ute är vid ett visst grad antal så slutar helt enkelt golvvärme systemet att leverera värme och ger endast varmvatten till bruksvatten.J jocke31 skrev:Om all värme kommer från golvet så har jag lite svårt att förstå hur effektiv kylning skulle ske i hela rummet genom golvkyla. Då behöver det vara väldigt kallt på golvet för att kyla all luft i hela rummet… Golvvärme funkar ju med varmvatten som pumpas runt i huset - är då tanken att typ 1-gradigt vatten ska pumpas runt eller hur skulle det funka?
Det kan vara trickigt att få till dragningen av AC i efterhand. I mitt fall så har vi inga innerdelar mot någon yttervägg för det fanns ingen plats pga fönster etc. All dragning för el, kondensvatten och kylrör går via kallvinden ovanför. Enda sättet att få till det.Per Eskilsson skrev:
Vi installerade två luft/luftvärmepumpar (två utedelar, två innerdelar) i augusti, en till vårt sovrum, en till Marlens kontor. Jag ångrar nu efteråt att vi inte valde en multisplitmodell så att vi kunde ha två innerdelar på övervåningen, men det var bökigt att få till och därför blev det som det blev. I vårt sovrum hade vi 19 inatt, i grabbens rum så var det desto varmare.
Kan bara hålla med.Erik JS skrev:
Jomen så är väl alla bergvärmepumpar inställda? Men därifrån till att få golvvärmen att sänka inomhustemperaturen är något helt annat.4774 skrev:
Det går inte om man inte har en värmepump som kan ställas om till kyla. Men även då blir det väldigt begränsad effekt eftersom man inte kan ha lägre temperatur än daggpunkten för att det inte ska bli kondens och fuktskador (i praktiken lite över eftersom man vill ha marginal).J jocke31 skrev:
Enda effektiva sättet att kyla är frikyla med fläktkonvektor eller luftvärmepump.
Har inte bergvärme utan luftvattenvärmesystem. Att golvvärmen sluts sänker självklart inomhustemperaturen men kyler inte densamma men resultatet blir ändå detsamma, att det sänker inomhustemperaturen . Nu har vi även ytterst välisolerade väggar men det hjälper föga när det är +30 grader utomhus utan då blir det tjocka draperier för fönstren och altandörr öppen under natten. (Vi har altandörr i sovrummet bla).J jocke31 skrev:
Jag kyler mitt sovrum med ned till 9 gradigt vätska från borrhålet. Är nu inne på år fyra, inte en droppe kondens har uppstått! Luften som kommer ur konvektorn är 10 grader iúngefär.useless skrev:
Det går inte om man inte har en värmepump som kan ställas om till kyla. Men även då blir det väldigt begränsad effekt eftersom man inte kan ha lägre temperatur än daggpunkten för att det inte ska bli kondens och fuktskador (i praktiken lite över eftersom man vill ha marginal).
Enda effektiva sättet att kyla är frikyla med fläktkonvektor eller luftvärmepump.V
useless skrev:
Det går inte om man inte har en värmepump som kan ställas om till kyla. Men även då blir det väldigt begränsad effekt eftersom man inte kan ha lägre temperatur än daggpunkten för att det inte ska bli kondens och fuktskador (i praktiken lite över eftersom man vill ha marginal).
Enda effektiva sättet att kyla är frikyla med fläktkonvektor eller luftvärmepump.
Ser skitbra ut! Kan man anta då att alla dragningar till innedelarna är på insidan? Blev du lika nöjd med det?ClasseClas skrev:
Vi installerade AC (LLVP, funkar även med värme) 2016 till 3 sovrum och 1 allrum på övervåningen. Multisplit med 1 utedel och 4 innedelar med appstyrning och hela skiten. Plastkanalerna bytte jag ut mot fasadpanel så det ser ok ut på baksidan vid utedelen. Pris ca 100k. Vi kör ca 18 grader i sovrummet under varmsäsongen. Hunden trivs och vi också.
[bild]