28 832 läst ·
197 svar
29k läst
197 svar
16 sätt att få ner värmen inomhus
Ok, idag slog vi på vår portabla AC ett par timmar med en slang ut genom vädringsfönstret - utan någon isolering eller liknande.
Var det inte den här lösningen som inte sades funka enligt artikeln? I beg to differ.
Var det inte den här lösningen som inte sades funka enligt artikeln? I beg to differ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag tror att man använder en kondensvattenpump. Förra året hade vi problem med vår AC som sitter i taket på kontoret. Vatten började droppa ner på golvet. Kommer inte ihåg om det då var kondensvattenpumpen som hade gått sönder eller om det var slangen som inte höll tätt. Tog dessa bilder mest för att jag ville se hur det såg ut.Farstatjej90 skrev:
Obs! Är inte säker på att det jag ringat in verkligen är en kondensvattenpump. Någon annan som vet bättre får berätta.
ref inlägg Jocke31
Om det är 200 Watt i silent mode så står väl kompressorn och slår på och av sig i perioder... en del finner det väldigt störande med skrammel och dunk var gång när det rycker ingång och stoppar. Om det inte kommit modeller med inverterdrift på senare tid så är det alltid ON/OFF-drift på dessa portabla AC
Annars håller jag med om att de portabla AC fick lite oförtjänt mycket kritik, för så illa fungerar de inte som beskrivet, även om en split-anläggning är bra mycket bättre kyla, mycket mer energieffektivare och mycket tystare än en portabel AC.
Men bor man i lägenhet/BRF så har man till 95% chans inte någon möjlighet att kunna installera en splitmaskin eller hänga ut något över fönstret eller ha något som brummar på balkongen...
Allt måste göras inne i lägenheten med en fönsterruta eller balkongdörr som gränssnitt mot utsidan - väldigt lätt att glömma bort hos alla de personer som säger att man skall installera en split-anläggning, en stor del av befolkningen har inte det valet eller kan skaffa sig det valet när man bor i hyrd eller BRF-boende!!.
---
2018 under värmeböljan i nära en månad i sträck var den portabla AC livlina till överlevnad när utomhustemperaturen var i stort sett bit över 30 grader dygnet runt och Rh så hög att på natten och 2 grader kallare än dagen att det blötte sängkläder och insidan av lägenhetens väggar om man hade fönster öppen just för att det var något kallare än utomhus. Att försöka nyttja natten för att kyla lägenheten var helt menlöst, gjorde det bara värre med all fukt som drogs in istället...
Första veckan var inte så farlig, innan husets stomme hade värmts upp, men sedan blev det ett helsike och det fanns ingenstans att ta vägen för lite svalka ens för en stund, inte ens källarvåningen i huset jag bodde i då. Många satt och åkte långresor till fjärran bekanta som ursäkt bara för att sitta i bilens AC och få en stunds respit från värmen, och det fans folk som åkte 40 mil för att köpa en begagnad portabel skamfilad AC-så länge den gav kalluft, när folk snodde fläktarna vid kassorna på butikerna när lagret av fläktar var helt slutsålt till sista demoexet... Och sverige, ja hela Europa med samma värmeproblem kunde heller inte importera mera portabla aggregat eftersom köldmedelskvoten räknat i ton CO2 var slut sedan länge och de ytterst få märken/tillverkare som hade R290 som köldmedel i sig hade inte produktionskapacitet för ens enstaka procent av efterfrågan - och problemet är att ordrar för dessa portabla aggregat läggs hösten innan de skall säljas.
Portabla AC var ankaret man slog armarna runt för att stå ut med tillvaron, visst - det kanske bara sänkte 2 grader i rummet, men det var väldigt viktiga 2 grader som sänktes samt att den torkade ur luften på vatten så att svettningen börja fungera...
Är man inte stadd vid hälsan, gammal och på andra sätt inte hanterar värmen bra så kan det vara mycket stressande och till slut bli livshotande tillstånd när det var varmt under så lång tid som värmeböljan 2018, och då kan en portabel AC vara helt avgörande...
Om det är 200 Watt i silent mode så står väl kompressorn och slår på och av sig i perioder... en del finner det väldigt störande med skrammel och dunk var gång när det rycker ingång och stoppar. Om det inte kommit modeller med inverterdrift på senare tid så är det alltid ON/OFF-drift på dessa portabla AC
Annars håller jag med om att de portabla AC fick lite oförtjänt mycket kritik, för så illa fungerar de inte som beskrivet, även om en split-anläggning är bra mycket bättre kyla, mycket mer energieffektivare och mycket tystare än en portabel AC.
Men bor man i lägenhet/BRF så har man till 95% chans inte någon möjlighet att kunna installera en splitmaskin eller hänga ut något över fönstret eller ha något som brummar på balkongen...
Allt måste göras inne i lägenheten med en fönsterruta eller balkongdörr som gränssnitt mot utsidan - väldigt lätt att glömma bort hos alla de personer som säger att man skall installera en split-anläggning, en stor del av befolkningen har inte det valet eller kan skaffa sig det valet när man bor i hyrd eller BRF-boende!!.
---
2018 under värmeböljan i nära en månad i sträck var den portabla AC livlina till överlevnad när utomhustemperaturen var i stort sett bit över 30 grader dygnet runt och Rh så hög att på natten och 2 grader kallare än dagen att det blötte sängkläder och insidan av lägenhetens väggar om man hade fönster öppen just för att det var något kallare än utomhus. Att försöka nyttja natten för att kyla lägenheten var helt menlöst, gjorde det bara värre med all fukt som drogs in istället...
Första veckan var inte så farlig, innan husets stomme hade värmts upp, men sedan blev det ett helsike och det fanns ingenstans att ta vägen för lite svalka ens för en stund, inte ens källarvåningen i huset jag bodde i då. Många satt och åkte långresor till fjärran bekanta som ursäkt bara för att sitta i bilens AC och få en stunds respit från värmen, och det fans folk som åkte 40 mil för att köpa en begagnad portabel skamfilad AC-så länge den gav kalluft, när folk snodde fläktarna vid kassorna på butikerna när lagret av fläktar var helt slutsålt till sista demoexet... Och sverige, ja hela Europa med samma värmeproblem kunde heller inte importera mera portabla aggregat eftersom köldmedelskvoten räknat i ton CO2 var slut sedan länge och de ytterst få märken/tillverkare som hade R290 som köldmedel i sig hade inte produktionskapacitet för ens enstaka procent av efterfrågan - och problemet är att ordrar för dessa portabla aggregat läggs hösten innan de skall säljas.
Portabla AC var ankaret man slog armarna runt för att stå ut med tillvaron, visst - det kanske bara sänkte 2 grader i rummet, men det var väldigt viktiga 2 grader som sänktes samt att den torkade ur luften på vatten så att svettningen börja fungera...
Är man inte stadd vid hälsan, gammal och på andra sätt inte hanterar värmen bra så kan det vara mycket stressande och till slut bli livshotande tillstånd när det var varmt under så lång tid som värmeböljan 2018, och då kan en portabel AC vara helt avgörande...
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tycker det ser ut som behållaren till en kondensvattenpump men tror att själva pumpen har de placerat uppe i innertakets installationsutrymme. Sitter en nivå-sensor i behållaren och när den blir full går en signal via den orange signalkabeln till pumpen att starta.Per Eskilsson skrev:
Ok. Stora problemet med portabla är ju att de faktiskt flyttar luften, vilket gör att ny varm luft dras in. Men kan man inte få till kylan på något annat sätt så fungerar det ju, om än inte optimalt.J jocke31 skrev:
De är förstås inte lika effektiva som en riktig AC. Men ändå funkar de uppenbarligen rätt bra, vilket min graf ovan tydligt visar. Temperaturen har alltså sänkts i rummet från 26 till 19,5 grader på ett par timmar. Temperaturen har dessutom mätts vid taket där detektorn sitter.F Fideliox skrev:
Ännu effektivare är de i ett mindre sovrum, en temperatursänkning med nästan 10 grader på ett par timmar. Se bifogad graf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet som filmen visar är att apparaten suger in samma luft som den precis blåst in, men så blir det inte riktigt eftersom utblåset sitter högst upp på maskinen och vinkeln för utblåset ändras kontinuerligt.
Den luft som sugs in är däremot luften vid golvet.
Dom är ju dåligt konstruerade dessutom.F Fideliox skrev:
Det har varit uppe innan men många är lätta att modifierade så att du får två luftflöden. Ett med värme ut och ett med kyla.
Dom är fortfarande kassa men lite mindre..
Bor i Centraleuropa där sommardagar, eller veckor, med >35 grad snarare är regel än undantag. Här det som funkar för oss och så som man även gjort i generationer här:
- Utvändiga robusta persienner på alla fönsterpartier samt altandörrar. Förr i tiden, i äldre hus även vanligt med fönsterluckor. De på syd och västsida hålls riktigt varma dagar helt stängda från morgon till solnedgång. (japp det blir mörkt och murrigt inomhus...)
- Inga öppna fönster eller dörrar så länge det är varmare ute än inne. Sedan korsdrag på sena kvällen när värmen ute gått ned.
Jag har även ställt in min luftvattenvärmepump att generera kyla till rören i värmegolvet när det är varmare än 25 grad inomhus. Men det är utvändiga persienner som jag upplever hjälper allra mest
- Utvändiga robusta persienner på alla fönsterpartier samt altandörrar. Förr i tiden, i äldre hus även vanligt med fönsterluckor. De på syd och västsida hålls riktigt varma dagar helt stängda från morgon till solnedgång. (japp det blir mörkt och murrigt inomhus...)
- Inga öppna fönster eller dörrar så länge det är varmare ute än inne. Sedan korsdrag på sena kvällen när värmen ute gått ned.
Jag har även ställt in min luftvattenvärmepump att generera kyla till rören i värmegolvet när det är varmare än 25 grad inomhus. Men det är utvändiga persienner som jag upplever hjälper allra mest
Har en Thermia Atec, och där går det. Visste dock inte om det första åren, utan en servicetekniker som uppmärksammade mig att det gick - inställningen är inte helt trivial att hitta. I kombination med solpaneler som genererar mer energi än man behöver på sommaren är det definitivt braF Fideliox skrev:


