27 942 läst ·
197 svar
28k läst
197 svar
16 sätt att få ner värmen inomhus
2018 hade jag 30 grader inne en längre period, jag var glad att jag jobbade större delen av sommaren då jag har AC på jobbet. Kåken är byggd 2016. Just nu har jag 25 grader inne så det är ca 20 ute om dagarna. Resten av året går tempen aldrig under 22. FTX ventilation som pumpar ut värme året om, men jag antar att på sommaren värms den upp av den i övrigt varma kåken och inte tillsatsvärme. Vi är förbjudna att göra åverkan på fasaden för att montera riktig AC och styrelsen bryr sig inte alls om värmen.A Axalon skrev:
Den borde väl använda forcering av sommarnattskyla om aggregatet stödjer det?RoTe skrev:
2018 hade jag 30 grader inne en längre period, jag var glad att jag jobbade större delen av sommaren då jag har AC på jobbet. Kåken är byggd 2016. Just nu har jag 25 grader inne så det är ca 20 ute om dagarna. Resten av året går tempen aldrig under 22. FTX ventilation som pumpar ut värme året om, men jag antar att på sommaren värms den upp av den i övrigt varma kåken och inte tillsatsvärme. Vi är förbjudna att göra åverkan på fasaden för att montera riktig AC och styrelsen bryr sig inte alls om värmen.
Om man har ett tillräckligt stort hus, där olika delar av huset hamnar i olika klimatzoner, kanske man kan behöva det. 🙃ClasseClas skrev:
Ja, det ser lite överlastat ut. Vi har två LLVP:ar placerade i varsin ände av huset, som är cirka 23 meter långt. Det förenklar valet av placering för utedelen.ClasseClas skrev:
Intressant tråd! Jag är nybliven ägare till hus med mycket fönster som blivit bra varmt på ovanvåningen.
Har Tibber hemma och en ny luft/vattenpump från Nibe S-serien. Går det att använda den till att pumpa runt kallare vatten eller komplettera den med en smartare AC/fläkt?
Har Tibber hemma och en ny luft/vattenpump från Nibe S-serien. Går det att använda den till att pumpa runt kallare vatten eller komplettera den med en smartare AC/fläkt?
Är så sjukt nöjd med vår Mitsubishi Hero LN35 vi fick installerad igår. Otroligt tyst, både innedel och utedel. Beställde direkt installation av en likadan modell för övervåning. Skulle helst vilja installera i varje rum, men skulle förmodligen inte se klokt ut på fasaden 😂 Möjligen blir det en multisplit så barnen kan få en varsin LN25. Borde inte vara allt för komplicerat då de har rum vägg i vägg. En enorm fördel är ju också att man slipper ha öppet fönster och då får tystare inomhusmiljö (fordon, människor som pratar högt, osv) men också kan styra sitt rumsklimat. Lyx!
Ja det är fantastiskt skönt. Innan vi installerade kyla så var det ofta man var totalt lack på värmeböljor för man visste helvetet inomhus på kvällarna, kunde inte riktigt njuta. Fanns ingenstans att fly. Nu välkomnar jag alla värmeböljor.Erik JS skrev:Är så sjukt nöjd med vår Mitsubishi Hero LN35 vi fick installerad igår. Otroligt tyst, både innedel och utedel. Beställde direkt installation av en likadan modell för övervåning. Skulle helst vilja installera i varje rum, men skulle förmodligen inte se klokt ut på fasaden 😂 Möjligen blir det en multisplit så barnen kan få en varsin LN25. Borde inte vara allt för komplicerat då de har rum vägg i vägg. En enorm fördel är ju också att man slipper ha öppet fönster och då får tystare inomhusmiljö (fordon, människor som pratar högt, osv) men också kan styra sitt rumsklimat. Lyx!
Exakt vad jag tänkt. Känns som att många skulle kunna spara mycket el med det tipset. Särskilt i år när det har varit så kallt. Ett myggnät över bara så man slipper få in insekter.F Fideliox skrev:
Funkar kanske om man bor långt ute på landet men inte centralt i storstad. Blir rätt mycket action när morgonen kommer 😆F Frsto skrev:
Jag tycker det fungerar utmärkt med fast AC med värmepump i några rum. Realistiskt räcker det oftast med inomhusdelar i 2-3 sovrum för att få hygglig temperatur i hela huset, och jättesvalt i de sovrum som har AC.Erik JS skrev:OM jag någonsin skulle bygga ett hus skulle jag se till att ha central AC med reglage för varje rum som de har utomlands och på hotell. Jag är otroligt känslig för värme och sover skitdåligt om det blir över 22c och luften dessutom står still.
Installera fast AC med pump i t ex vardagsrum är jättebra för de sociala ytorna, men hjälper föga för sovrummen enligt min erfarenhet och att installera pump för varje rum (eller split med en massa innedelar) blir bara fult tycker jag och i viss mån overkill för mindre rum.
Jag har fast installerad AC med värmepump i två sovrum och frikyla från bergvärme i stora vardagrsummet/matrummet och det räcker utmärkt. Visst, sommaren när vi hade 34 grader några dagar blev det lite varmt i vissa delar av huset, men ingen fara, och det är otroligt skönt att komma in i sovrummet som håller 18 grader när det varit 28 grader ute.
Mycket underhåll med rengöring och kanske byte av matta om den är en sådan med mattor i då de luktar sur disktrasa av bakterier som lever av luftens damm efter x antal dagar till några veckor senare. - är det inte utbytbara mattor utan annat som ger stor avdunstningsytor som vattenbespolad 'plastgräs' eller liknande så blir det att köpa hem många flaskor av klor-rengöring alternativt att dessa kan köras i tvättmaskin...M maria01 skrev:
Vi hade en sådan makapär som arbetade med vätt matta på roterande trumma på ett arbete för många år sedan främst för att fukta upp allt för torr och i just det rummet att kyla lite för varm luft vintertid och det blev inte bra för att ingen förstod eller instruerades att dessa mattor behövde rengöras eller bytas ut på trumman typ veckobasis och det var heller inga medlevererade extra mattor för trumman för att möjliggöra byten... denna stängdes av ganska fort efter att besvär med nästäppor noterades och frukfrånvaro ökade drastiskt - ja förutom markanta doften av sur disktrasa när det startades upp och under drift som märktes när man kom in från annat rum då de inom rummet hade blivit vana med detta... och på den tiden var risken med legionella helt okänd då det är klart duglig miljö för den typen av organismer i relativt varm miljö som inomhus och hela tiden matades på med rumsdamm som mat för olika bakterier som legionellan sedan kan leva på...
Framåt rötmånaderna fungerar evaporativa kylare allt sämre ju fuktigare rumsluften blir, swamp-cooler fungerar i klimat med för det mesta torr luft som i anslutning till öknar, men underhållsbehovet med rengöring tämligen ofta består för att inte lukta illa efter en tid.
Redigerat:
Det är verkligen inte alla som har tillgång till billig/gratis kallvattenMaxwells demon skrev:
Under värmeböljan 2018 så var det somliga som desperat försökte kyla med kranvatten i sina lägenheter med olika arrangemang av radiatorer och fläktar typiskt man använde för vattenkylda datorer, och det gick bra tills vattenräkningarna kom till bostadsbolagen/BRF, särskilt i en tid när det var vattenransonering samtidigt (dvs förbud att bevattna trädgårdar mfl.)
Även om man tog kranvatten till kompressor-AC med vattenkylning (och därmed värmde vattnet ganska mycket - typ pinkjummet i det som spolades ned till avloppet) så var vattenkostnaden typ 3 ggr elströmmen till AC:n
Fler än man trorX xxargs skrev:
Har man ett djupt hål med bra naturligt flöde så kanske det går att pumpa och dumpa i samma hål utan att det blir allt för varmt och man tappar kylkapacitet, lite tveksamt dock.