27 959 läst ·
197 svar
28k läst
197 svar
16 sätt att få ner värmen inomhus
Att kyla 200kvm kräver ju ganska mycket. Vi har ex bara kyla på övervåning som kyler ca 70kvm så våra sovrum får en acceptabel tempratur. Jag öppnade upp väggen bakom kylskåp å på det viset kom jag med rören från källare till övervåning utan att riva halva huset.J jocke31 skrev:Men en fläktkonvektor lär ju kräva en
Ok, men det måste ju krävas rätt omfattande (och dyra/fula) installationer för att der ska fungera eller? Och såvitt jag förstår tämligen djupt borrhål. Vi har bergvärmepumpen på nedervåningen och sovrummen på övervåningen - räcker verkligen frikyla för att få ned temperaturen i huset på ca 200 kvm med ca 5 grader (från 27-28 till runt 22 grader) och i sovrummen till max 20 grader på natten?
Bifogar bild på dagens temperatur i stora sovrummet - och då var det ändå inte jättevarmt ute idag (runt 25 grader).
[bild]
Ända tills du tar in en offert på vad en multisplit godkänd R32 AC med kontrollpaneler i alla rum kostar att köpa och installera. Då ångrar du dig och och inser att kalkylen faller eller att du får avstå från poolen eller garaget isf. Det är *dyrt* med riktig godkänd AC i hela huset. Minimum en kvarts miljon.Erik JS skrev:OM jag någonsin skulle bygga ett hus skulle jag se till att ha central AC med reglage för varje rum som de har utomlands och på hotell. Jag är otroligt känslig för värme och sover skitdåligt om det blir över 22c och luften dessutom står still.
Installera fast AC med pump i t ex vardagsrum är jättebra för de sociala ytorna, men hjälper föga för sovrummen enligt min erfarenhet och att installera pump för varje rum (eller split med en massa innedelar) blir bara fult tycker jag och i viss mån overkill för mindre rum.
Godkänd av vem? 🤔Arneby skrev:
Ända tills du tar in en offert på vad en multisplit godkänd R32 AC med kontrollpaneler i alla rum kostar att köpa och installera. Då ångrar du dig och och inser att kalkylen faller eller att du får avstå från poolen eller garaget isf. Det är *dyrt* med riktig godkänd AC i hela huset. Minimum en kvarts miljon.
Ja de modellerna är godkända om de installeras av en (dyr) kyltekniker. Men det är bara singel-split, dvs en utedel kopplas till en innerdel. Har man multi-split med en utedel till flera innerdelar stiger priset snabbt och det blir en omfattande och dyr installation med mycket rördragning och kanske kondensvattenpumpar.
Har inte tänkt på detta tidigare och kanske redan är nämnt i nåt av alla inlägg (som jag inte läst) men alla som har en luft/vatten värmepump för att värma sin pool blåser ju bort en jäkla massa kall luft. En strategiskt placerad L/V-pump och en acceptabelt begåvad hemmafixare borde kunna fixa bra med kyla. Min poolvärmare är specad 13kW.
Jag hade utan problem kunnat finansiera detta och med all sannolikhet tyckt det vore värt det istället för att hålla på med en massa pumpar, innedelar, dragningar på fasaden eller hålla med på portabla ACn.Arneby skrev:
Ända tills du tar in en offert på vad en multisplit godkänd R32 AC med kontrollpaneler i alla rum kostar att köpa och installera. Då ångrar du dig och och inser att kalkylen faller eller att du får avstå från poolen eller garaget isf. Det är *dyrt* med riktig godkänd AC i hela huset. Minimum en kvarts miljon.
Är det någon här som har installerat AC i alla sina sovrum? Har ni då en enskild pump för varje innedel eller kör ni split eller hur har ni löst det? Hur tyckte ni att det blev med alla dragningar på fasad osv? Tycker personligen det kan förfula huset något oerhört.
Ja, har en luftvatten till huset också. Skulle gjort en tratt in mot ett fönster när varmvatten cykeln kör. 😃F fsn skrev:Har inte tänkt på detta tidigare och kanske redan är nämnt i nåt av alla inlägg (som jag inte läst) men alla som har en luft/vatten värmepump för att värma sin pool blåser ju bort en jäkla massa kall luft. En strategiskt placerad L/V-pump och en acceptabelt begåvad hemmafixare borde kunna fixa bra med kyla. Min poolvärmare är specad 13kW.
Jag har sett något intressant såsom en "smart" adress man kan reglera temperaturen på. Tycker konceptet känns ganska smart.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 695 inlägg
Vi bor i ett gammalt hus byggt 1926. Huset har en modern tillbyggnad byggd 2010. Vi har ofta 30 grader eller mer inomhus. Senast idag så låg temperaturen på 29,7 som högst och det är 25,6 grader nu i tv-soffan, och då har det ändå varit mulet en ganska stor del av dagen.A Axalon skrev: