15 476 läst ·
117 svar
15k läst
117 svar
1175 kr per timme för att installera värmepump. Rimligt?
Rimligt antagande. Sen är det ju ROT med 30% men det är ju indirekt mina egan pengar ändå. Men när jag kollar efter, kan inte få in nån skylift här bakom så vete tusan hur de tänkt.Krilleman skrev:
Givetvis kräver 6-7 meters höjdskillnad hjälpmedel.
Och det är ju helt rätt! Säkerheten ska aldrig man tulla på.
En vanlig skylift som dras efter vanlig bil med B-körkort kostar 1000-2000:-/dygn att hyra.
Men trots det så kan man ju fråga sig varför det kostar som det gör då?
1175:- (med moms) x 16h = 18,800:-
Inne + utedel L/L (+ rör & installationsmateriel?) = ?
Extern elektriker = ?
Vad slutar det kalaset på?
45/50k gissningsvis?
Vad kostar L/L-enheten enligt offert?T TreeView skrev:
Vad kostar installationsmaterial enligt offerten?
Du utlämnar detta?
Varför då?
Timtiden har du specificerat...
Den verksamheten är nerlagd sen några år nu, så idag köper han inga alls.Krilleman skrev:
Och hur köper denne röris dessa enheter idag?
Alltså sen reglerna ändrades att köparen behöver kylcert för inhandling.
500 enheter /år...
Då finns det alltså ingen tid för andra "vanliga" rörmokeri-jobb då...
500x8h = 4000h. Alltså över två heltidstjänster vitt på årsbasis.
Räkna enheter per år... Orimligt!
Köpta på Dahl/Ahlsell på senare tid utan kyl-cert?
När det begav sig så köpte han nog av de flesta grossister och direkt från tillverkare. Han köpte även större partier av nån grossist i nått Baltikum-land, vet att jag hjälpte han lossa en hel trailer nån gång under åren han höll på.
500x8 kan du ju inte räkna, det tar inga 8 tim att installera, vanligtvis hanns 2 installationer med per dag. Så halvera den siffran.
Han hade även ett par anställda, så detta var inte 1 gubbe som utförde, o detta var inte enda jobbet firman gjorde.
När han började med detta fanns inga krav på certifiering, det infördes dock under tiden han höll på.
Men skit i detaljerna kring min barndomsväns bedrifter nu. Poängen jag ville få fram är att det tar inte mer än 4-5tim att göra en standardinstallation av en LLVP, inkl elen, för någon som vad vad den pysslar med.....
Det har jag personligen sett med egna ögon 8 gånger hittills.
Krilleman skrev:
Du ser alla bokstäver på skärmen?Krilleman skrev:
Ingen har påstått att någon enskild individ arbetat 4000tim på ett år, läs igen.
Det är du som påstår att en installation tar 8tim, och att alla utfördes av 1 ensam gubbe, inte jag.
Krilleman skrev:
Det är arbetet, såväl timmar som kostnad, som jag undrar över. Kollat priset på materialet och det ligger i linje med vad andra skriver ut på nätet. Tänkte först att man ”flyttat” en del av kostnad till arbete för att nyttja ROT, men det hade jag inte accepterat.Krilleman skrev:
Var är materialkostnaden specificerad i tråden?T TreeView skrev:
Vad jag ser så är det enkom timtid...
Eller hur 😂🍺😂Frerider skrev:
Timdebiteringen är i mina ögon inte alls orimlig för en duktig kyltekniker som kommer när han sagt att han skall komma o gör ett snyggt o bra installationsjobb.Frerider skrev:
Den angivna tidsåtgången är dock fullständigt uppåt väggarna.
Det finns att köpa standardinstallation av LLVP till fastpris under 6000:-, det motsvarar ungefär 4-5tim med timpriset i TS, det är i min värld rimligt.