Installerade 3 Daikin luft/luft pumpar på en och samma dag. Två personer mellan ca kl 8 till 15 med en del småraster och skoj. Normal installation och el på alla.

16 mantimmar då de hade nästan 1 timme resa enkel.

3 pumpar på 16 mantimmar alltså. Riktigt bra resultat.

Hos mig med liknande förutsättningar tog det under 8 timmar, kanske 6. Fast pris iofs men långt under din offert
Stockholm
Innedelen en trappa upp
Drygt 10 meter eldragning över vinden

Ta in fler offerter

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Skulle nog vilja se den offerten 6-7 m höjdskillnad kräver ju lift eller ställning sedan är det ju så att man har rätt att dra rotavdraget enligt schablon vilket ju kan göra att offerten ser lite konstigt ut

Exempel​

Pris totalentreprenad, luftvärmepump: 20 000 kronor

Arbetskostnad enligt schablon 30 %: 20 000 kronor × 0,30 = 6 000 kronor

Rotavdrag 30 procent: 6 000 kronor × 0,30 = 1 800 kronor

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Krilleman
S Sune i Blekinge skrev:
Skulle nog vilja se den offerten 6-7 m höjdskillnad kräver ju lift eller ställning sedan är det ju så att man har rätt att dra rotavdraget enligt schablon vilket ju kan göra att offerten ser lite konstigt ut
Givetvis kräver 6-7 meters höjdskillnad hjälpmedel.
Och det är ju helt rätt! Säkerheten ska aldrig man tulla på.
En vanlig skylift som dras efter vanlig bil med B-körkort kostar 1000-2000:-/dygn att hyra.

Men trots det så kan man ju fråga sig varför det kostar som det gör då?

1175:- (med moms) x 16h = 18,800:-
Inne + utedel L/L (+ rör & installationsmateriel?) = ?
Extern elektriker = ?

Vad slutar det kalaset på?
45/50k gissningsvis?

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Farstatjej90
T TreeView skrev:
Inget konstigt alls med installationen förutom att utedelen sitter vid marken och innedelen på övervåningen längs samma vägg, så det är väl 6-7 meter rör emellan dem. Eller är det jobbigare när man kliver upp en våning?
Sådär. En av mina sitter på markplan ute men plan 2 inne. Jag kunde installera det via fönstret så använde ingen lift eller stege. Men Arbetsmiljöverket hade nog inte varit så glada om dom sett nån installera så...
Men jag tänker mig att det måste vara väldigt vanligt att folk vill ha innedelen på andra våningen. Kanske kan det förklara kostnaden om man ska ha nån ställning eller lift men det känns fortfarande väldigt dyrt...
Och oavsett ska det inte ta två dagar...

B
T TreeView skrev:
Precis fått en offert att installera en luft/luft värmepump, arbetstiden är 16 timmar samt timkostnaden 1175kr/tim inkl moms.

Arbetstiden kan jag inte uttala mig, men känns mycket med två dagars arbete. Men att en installatör tar 940 kr ex moms i timmen låter väldigt högt? Eller är det jag som ligger efter i vad hantverkare kostar 2026?
Men snälla gör det själv om de inte passar.

B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har installerat två som amatör och det beror lite på dina förutsättningar. Men är det markplan och okomplicerat är det ocker.
Ingår elen? Även om det ingår är det för dyrt

Ett proffs ska klara det på en halvdag MAX. Jag gör det på en arbetsdag på sin höjd nu efter två lyckade installationer...

Om det inte är typ världens jobbigaste ställe du ska installera på eller typ fyra innedelar etc så håller du på att bli lurad. Din magkänsla är rätt...
Nu snackar du skit. Ett proffs behöver inte klara det på en halv dag. Vad har du för erfarenhet i bagaget om jag får fråga.

Farstatjej90
B Bozzen skrev:
Nu snackar du skit. Ett proffs behöver inte klara det på en halv dag. Vad har du för erfarenhet i bagaget om jag får fråga.
Jag snackar visserligen oftast skit, så du är förlåten missförståndet, men i det här fallet inte. Och svaret på din fråga finns i texten du citerade..🤔

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
B Bozzen skrev:
Tokig svarsbild.

Jag har själv installerat en enhet själv på en halv dag.
Alltså erfarenhet.

Men ja, den enheten var en sidodragning på 7 meter.
Så såklart tillkommer det några timmar för höjden.

Och dås ska det givetvis tilläggas att jag inte är kyltekniker. Bara röris.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
S
B Bozzen skrev:
Aha… Att dömma av din attityd kan man tro att det är du som har lämnat den saltade offerten…!

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
B Bozzen skrev:
Oj vilka stora ord på ett konsumentforum.

Läs reglerna innan du postar!

1787945099183.png

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Eller så är han typ i Stockholm där dåligt rykte inte spelar någon roll, stan är stor.
Det måste i så fall kombineras med att det finns en stor skara kunder som har gott om pengar och precis noll känsla för vad som är rimlig tidsåtgång eller kostnad.

Man tycker ju att de flesta iaf borde ha vett att ta in fler än 1 offert?

Många av de stora leverantörerna erbjuder ju "installerat o klart" uppgörelser till fast pris.
Man behöver ju knappast speciellt många högskolepoäng för att förstå att nästan 20,000:- är fullständigt orimligt i arbetskostnad för en standardinstallation av en LLVP.
B Bozzen skrev:
En nyexad röris eller kyltekniker klarar en standardinstallation av en LLVP på en halvdag, någon som hållt några år gör det fortare o bättre.

Om du undrar min bakgrund så har jag fram till dags datum låtit installera totalt 8st i olika hus jag ägt. Ingen av dessa tog mer än en halvdag att installera.

Jag har även en barndomsvän som drivit eget inom rörbranschen i över 25år nu, han installerade fler än 500st/år under några år när marknaden för LLVP formligen exploderade. 2st installationer om dagen skulle det hinnas med då, o det gjorde han också, dag in o dag ut.......

Krilleman
K Kasken skrev:
En nyexad röris eller kyltekniker klarar en standardinstallation av en LLVP på en halvdag, någon som hållt några år gör det fortare o bättre.
Problemet här är ju utrustningen.
Ingen nyexad röris har en susning vad som krävs för dylik utrustning för L/L.

Krilleman
K Kasken skrev:
Jag har även en barndomsvän som drivit eget inom rörbranschen i över 25år nu, han installerade fler än 500st/år under några år när marknaden för LLVP formligen exploderade. 2st installationer om dagen skulle det hinnas med då, o det gjorde han också, dag in o dag ut.......
Och hur köper denne röris dessa enheter idag?
Alltså sen reglerna ändrades att köparen behöver kylcert för inhandling.

500 enheter /år...
Då finns det alltså ingen tid för andra "vanliga" rörmokeri-jobb då...

500x8h = 4000h. Alltså över två heltidstjänster vitt på årsbasis.
Räkna enheter per år... Orimligt!

Köpta på Dahl/Ahlsell på senare tid utan kyl-cert?

Redigerat:
T
Kanske behövs nån lift eller så, men då borde det ju specas liknande servicebil á la 800kr? Samtidigt så är det ju inga tunga grejer utomhus så i min värld borde det ju räcka med stege.
Men frågan är tvådelad; antalet timmar samt arbetskostnad. Är det rimligt med en timkostnad på 1175kr...nog det som skavar mest för att vara ärlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.