Villalarm & Hemautomation
barfotalasse: Vanliga detektorer till larm har en rek. monteringshöjd (vanligen omkring 2.5m men varierar) för bästa funktion och för husdjurstoleranta detektorer är rätt monteringshöjd viktig + att den inte "ser" platser där djuret kommer högt upp eller nära detektorn. Finns ju andra enkla pir utan husdjurstolerans men med övervakningsområde liknande en smal stråle tex. En sådan kan ju monteras
tommib: Man kan använda olika uppringare men använder du något som inte är certifierat kompatibelt med DSC kan du inte räkna med att få någon annan funktion än en reläingång som talar om att larmet har gått. Generellt kan man säga att en larmcentral troligen kommer vara mycket tveksam till att ta emot larm från en anläggning som du meckat ihop själv. Det verkar finnas de som gör det men
Peter_K: Samma fjärrkontroller som jag har till mitt Trygga Hem larm. Visonic Power Max. Om du inte kan använda dem så kan jag köpa dem av dig ;)
gol: Verkar sprida sig som ringar på vattnet. Nu även i Göteborgs-Posten: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2807476-gorans-hus-kan-vara-sveriges-smartaste Tävlingen i Ny Teknik stänger 31 augusti! Så passa på och skicka in alla era bidrag, nu när vi alla fått chansen att visa upp våra smarta lösningar i media. //Göran
Amatörsnickaren: @spinout Jag vill använda larmet integrerat med min Vera (Z-wave controller). För detta använder man Envisalink Eyezon Internet Interface Module vilken jag bara är säker på stöder "power series". Dessutom verkar största nyheten med Neo vara förbättringar i den tråglösa hanteringen (PowerG) och jag har inte behov av trådlöst över huvud taget.
hempularen: Jag har rensat bort reklam med följdinlägg. /moderator
anis16: sitter och tittar på nått larm till sommarstugan. Det ska inte gå till någon bevakningstjänst men jag vill ha notificering vid larm etc. så jag kan skicka ut svärfar dit när det behövs... Tittade på Byggmax/ G5 larmet på ebay som faktisk har SMS sändare med för under 2000:-. Dock har ju stugan internetuppkoppling så frågan är om det finns liknande G5 larmet som har
Mats: Nu har jag inte järnkoll men som jag har förstått det så är det OK med EKKJ/RKKJ men jag vågar inte säga att det är ok med moderna kablar utan skyddsstrumpa. Det måste kollas. Jag är lite pedant när det gäller min rör/slangdragning så jag gillar inte "gott och blandat" :) Lite mer jobb. Mer kostnad för slang helt klart men ibland lönar det sig. EL och Tele kommer in på samma
D09: Ja just det Kolla om du kan få larm från elbolaget Jag får det från vattenfall gratis Det täcker iofs bara större strömavbrott
Montören: Höermann har mycket villagrindar och ligger i Malmö
olof63: har jag installerat själv och funkat i femton år, men nu är det dags att byta ut. Behov: trådlöst ir dek i fyea rum, ett i tillbyggnad så krävs rejäl rafio för att inte tappa kontakt ca 20 m avdtänd gips, trä och något betongblock. rök dekkare två st kopplade till central två st fjärrkontroll inkl överfallsknapp utomhussiren och blixt, trådlöst denna har även solcell idag,
RilleRock: [citat] Företaget jag är delägare samt anställd i. Det har hänt förr att försäkringsbolagen är lite snurriga men bra det nu är utrett så du har ryggen fri.
SirMaggot: Kolla senaste firmware:t och lägg om det, annars kan faktiskt kameran vara trasig.
RilleRock: [citat] En godkänd rökdetektor täcker 100kvm. Men finns det tex balkar som har ett djup på mer än 10 % av rummets höjd så får de endast ha en täckningsyta på 75kvm. En godkänd värmedetektor täcker 30 kvm i normala utrymmen.
Blueeye: Hej. Har du kvar prylarna från ditt skrotade PC1500? Jag skulle behöva en ny knappsats till mitt.
Henke-el: Tycker med ADMIN kan radera denna post nu. Bara förvirrar nya köpare.
iSnobben: Vi håller på att planera vårat kök just nu och eftersom vi redan kör HC2 med diverse puckar, pluggar och annat så fortsätter vi såklart med det även i köket. Belysningen kommer att bestå av 9 LED-spotar i taket. Här har jag kikat lite på Hidealite Comfort G2. Dessa verkar det sitta en separat drivare till på varje spot så inkopplingen är med 230V antar jag? Bänkskåpsbelysning
DMOL: Paradox har uppdaterat Insight nu med push alarm och upp till 8st HD77-kameror per site. Gäller bara EVOHD.
myrn: Komplettering. Nokas sommarerbjudande är utan bindningstid. 1 mån uppsägningstid.
trattalask: Ingen aning, inte provat. Wikin på m.nu säger att det är oklart om de funkar. Jag valde hc2 eftersom jag ville ha mindre pill med allt och en bra app. Ja kostnaden är högre men jag tycker det är värt det.
PoP Family: Hej, ny på homeauto. Har ett mindre hus som värms upp av el med ett antal "zoner" i huset, dvs det sitter inte termostater på varje element / radiator. Finns det produkter som kan styra denna typ av system?
PoP Family: Hej, newbie till hemauto. Har ett mindre hus som värms upp av el, undrar hur man gör för att styra eluppvärmningen. Det är inte enskilda termostater på elementen idag, utan det styrs med zoner i vissa rum från någon inte allt för modern central
Ispep: Fick ett tidigt testexemplar av den kommande Z-Wave sensorn Stips från Sensative. Sensorn är under 3 mm tjock och går att montera osynligt mellan fönster och karm. Jag testade den mot Vera med UI7, är väldigt imponerad över formfaktorn på sensorn och den har en batteritid på över 10 år. Är rätt så säker på att den här formfaktorn kommer att bli en standard i framtiden när det
Mattias_Jo1: Tack! Är ute efter göra nått liknande.
spinout: Gör ett test-tjut från test-menyn så kommer den att återställa sig.