gol skrev:
För en komplett integration av Siemens SPC i ert hemautomationssystem så kan ni använda min SPC Web Gateway som är ett öppet nätverksgränssnitt mot SPC:n för att helt händelsestyrt få larmets interna status och status på alla anslutna detektorer. Informationen kan även användas för t.ex pushnotifieringar via mail, NMA (Android) eller Growl eller för röststyrning av Sonos högtalare. Ni hittar mer information här och här.
Hej, har du testat med trådlösa sensorer till spc. För en del andra larm verkar det vara lite problem med fördröjningar pga strömspar?

Jajjan skrev:
Hej, har du testat med trådlösa sensorer till spc. För en del andra larm verkar det vara lite problem med fördröjningar pga strömspar?
Hej. Eftersom jag tillhör den kategorin människor som föredrar trådade detektorer så kan jag tyvärr inte inte uttala mig om hur väl de trådlösa fungerar. Men från mina trådade detektorer, via SPC Web Gateway, till mitt HA-system så skickas status blixtsnabbt. Detta naturligtvis tack vare att hela kedjan är händelsetriggad.

Jajjan skrev:
Rörelsedetektorer brukar ha en batterisparfunktion på 2-3min annars skulle batteriet ta fort slut om den måste skicka signal hela tiden, i ex kök eller v.rum där man vistas långa stunder.

aldrigklar skrev:
Jag har integrerat HC2 med Verisure, det är gjort med enkla script och inte med någon hårdvarukoppling.
T.ex. ett script som regelbundet kollar om Verisure är pålarmat och meddelar det till HC2. På så sätt har båda systemen samma uppfattning om pålarmning/avlarmning så att HC2 kan tända/släcka lampor och aktivera mailnotifieringar vid rörelsedetektering osv.
Blev nyfiken på det här själv. Så här löste jag problemet (tog mig runt tre timmar).
Analyserade inloggning mot "mina sidor" med fire-bug
Tog fram en cURL för inloggning
Hämtar hem statussidan med cURL
Parsar hämtad info med grep och awk
Lagrar den parsade infon i textfil och databas

Kör allt detta i ett script som körs genom cron på min nas. Vad jag ska göra med det? Det får vi se.

Hittade en bloggpost som löst det hårdvarumässigt genom att använda z-wave sensorer kopplade till två verisure smart plugs som slås på respektive av vid på / av-larmning. Lite elegantare lösning kanske.

aldrigklar skrev:
Jag har integrerat HC2 med Verisure, det är gjort med enkla script och inte med någon hårdvarukoppling.
T.ex. ett script som regelbundet kollar om Verisure är pålarmat och meddelar det till HC2. På så sätt har båda systemen samma uppfattning om pålarmning/avlarmning så att HC2 kan tända/släcka lampor och aktivera mailnotifieringar vid rörelsedetektering osv.
Aldrigklar: Det scriptet du har laget for HC2 og Verisure, er det noe du kan dele? Mvh TorbjørnN

Skriptet jag gjorde slutade fungera när verisure gjorde om "mina sidor".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.