Villalarm & Hemautomation
probeb: Finns en annan tråd https://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/201550-gsm-abonnemang-larm-ej-kontantkort.html
Anonymiserad 151941: Ja detta får bli ett projekt längre fram tror jag! 😂😂😂😂
DMOL: Ja du ser att det är en person men du kan inte identifiera ansiktsdrag på personen. På 3 meters höjd, skulle nog säga 5 meter på en 3mpxl 2.8mm om det ska kunna användas som bevis. 7.6 meter om man går upp till 4mm. Googlade dessa så kanske det ger än bättre bild https://www.youtube.com/watch?v=lFTatJqTLh0 https://www.youtube.com/watch?v=r8JKm9tjYd4 Vid slutet av altanen börjar en hel
Peter2400: [citat] Ja det går att montera den på vägg, bilden kan du rotera i inställningarna.
DMOL: Jag håller precis på att installera mitt första EVOHD, men har inte hunnit konfigurera PCS250 ännu. Installatören har tre val att sätta upp systemet med. (obs kan ha fel då jag är självlärd) 1. PCS250 direkt till EBUS och kommer då endast att fungera i GSM läge (innebär att ingen GPRS-data används). 2. PCS250 kopplas in seriellt på port två i IP150 och då används PCS250 som
Patmark: Hej! Jag har en IBC-container som är bucklig (har råkat trycka till buren med grävmaskinen vid markarbete i närheten, om någon vet hur känsliga de är för bucklor, berätta gärna). Den är nedgrävd i marken och jag har bestämt mig för att inte "laga något som inte är trasigt" utan vänta tills det faktiskt blir problem. Det är nämligen stor apparat att gräva upp den och sätta ner
eran: Jag har grejat lite smått med RPi2, openhab, tellstick och razberry nu senaste dagarna. Ganska brant startsträcka men det tar sig. Fick även in en Piface på en ytterligare RPi som snackar med openhab på RPi2an
J_B: Är det nån som testat det här larmet? Själv kör jag visonic som jag är nöjd med men en kompis behöver ett billigt larm till sitt garage bara.
hajof70: Webabx, tack! Som jag har förstått det är PC1864 ett senare larm än mitt PC5020 och vete tusan om jag vill chansa. Är lite allergisk mot att installera och avinstallera programvara, blir alltid massa skräp kvar och med en språjjlans ny PC så... ;) Någon som vet med bestämdhet får gärna hojta till!
Jimmu: Hej alla experter!! Jag har sedan ~1,5år en Tellstick Net som jag kopplat lite fjärrströmbrytare till, mest för att på ett smidigt sätt kunna styra belysningen i hemmet. Tanken har även vart att montera lite temperatur sensorer i tex. Garage, krypgrund, vind, vardagsrum osv. har dock inte fått tummen ur den berömda.. Var även inne på att kunna styra garageporten via mobilappen, det
barfotalasse: [citat] Från larmklass två till ingen. Smidigt! Se bara till att få allt skriftligt per objekt ;-) [citat] Rörelsedetektor måste väljas efter formella krav o behov, miljö och placering. (Larmklass, termisk miljö, ev. dimma eller luftdrag i lokalen eller uppvärmning detektorn kan utsättas för, förekomst av insekter o kryp, räckvidd, ibland spelar monteringshöjden in. För
barfotalasse: Wo-hoo, blev ett jätteinlägg. Säkert delvis upprepningar av vad andra skrivit men detta skrev jag offline och klistrade in... Hoppas det är till någon hjälp. [citat] Hyrt blir dyrt, men köpt som blir omodernt /oanvändbart och behöver bytas blir också dyrt. Köp bra larm med tråd+trådlös men lägg inte jättemycket på en helt trådlös lösning. Händer mycket på kamerabiten nu, så
anders07: [citat] Jag är av samma åsikt. Sonos är helt ok om man bara vill spela musik i olika rum men så fort man också vill koppla in TV/Bio-ljud är en "riktig" förstärkare (receiver) det enda rätta. Det är rätt sällan vi spelar olika ljud i olika zoner faktiskt. Oftast i så fall om någon ser på TV/Film medan någon annan är i andra våningen och inte vill lyssna på TV ljudet. Lyssnar vi
barfotalasse: [citat] Neo om man vill koppla trådbunden utrustning. Har man bestämt sig för trådlöst; välj Agility om du vill ha de mer högupplösta bilderna från deras vu-pointkameror. Annars en Powermaster. Mitt tycke iaf. [citat] Och så slår man sönder den. Eller följer pip-pip-ljudet och slår sönder centralen där. Har man tur som tjuv så sitter centralen i olarmat utrymme eller är
dhanjel: HC2Lite borde aldrig vara ett alternativ, på sin höjd i sommarstugan om man har en HC2 i sin ordinarie bostad. Så mellan dom två, Veran, lätt. Ser ut som stryk och är logiskt som rysk modevisning, men det fungerar åtminstone och man kan programmera lite.
vespaman: Har ni Mifare på jobbet? (inte tex EM?) Har du isf kollat att läsarna där verkligen klarar ultra light? Många passersystem har hoppat ultra light. Normalt är Classic, Desfire och även Plus, absolut vanligare. Känner tyvärr inte till någon zwave läsare, kör trådat själv. En Arduinolösning är kanske bästa (billiga) vägen framåt.
Henke-el: Tyvärr finns nog ingen bra manual, men du kan hitta bra info och ställa frågor om scener här. http://zwaveforum.se/viewforum.php?f=21&sid=7cc56b7f5bda65d9e545878254017abf
JohnRoe: Hej, Min manöverpanel har tappat kontakten med spcconnect och har sökt, letat förbrilt efter en lösning utan resultat. Någon som har nån idé?
KnockOnWood: Kul video! Har just släckt 5 av mina 6 fönsterlampor för hand. Motion är nyttigt :) Den sjätte får vara nattbelysning. 2,3 Watt har jag råd med. Och nu går jag och känner efter att min "dumma" ytterdörr är låst :)
Great: väcker lite liv i tråden, hur var det nu, är det sämre mottagning om man kör trådlöst i map? har nämligen lite strul full mottagning verkar vara 8, ca 20m ifrån har jag en 5:a. när jag sedan sätter en MK på dörren så faller signalen till mycket låg o felar, typiskt, Funderar på o byta o sätta i den trådlösa delen i min andra MAP som sitter närmare. är det nåt jag bör tänka
dhanjel: Personligen skulle jag aldrig köra med någon där allt ligger i molnet
Snakepit: Hej alla hemautomatiserare. Nu finns ett nytt gruppköp på gång. Kika in i tråden. Jag har kontaktat flertalet ÅF både hemma i Svedala och i Europa. Kommer främst vilja att vi handlar i Sverige och jag har fått bra respons om att de kommer göra allt för att ge oss det bästa pris som går så vi slipper handla i Europa. Jag har redan handlat i Europa själv innan och har en riktigt bra
shielda: Efter läst denna recension om larmhem http://www.viivilla.se/forum/gor-det-sjalv/behover-ett-hemlarm-med-gsm/ så känns inte detta bra
vespaman: [citat] OK, men utomhus får du nog spela in allt isf, och spela upp det om du får inbrott. Inomhus, så skulle jag koppla dem till larmet. Du kör då med pre-recording, dvs din dvr sparar allt som hände x-minuter innan och y-minuter efter det att larmet gick. Dock undrar jag om du får mindre inbrott. Men visst kan kändisar hos polisen identifieras, och kanske får du tillbaka dina prylar om
MrDTS: Hej Går det inte heller att koppla in en ir-blaster till den ? MrDTS
lesjostrand: Nu när jag kom hem var huset tomt och testade direkt, det fungerade klockrent! Vid avlarmat ligger 0.6V och när larmet löser ut så ligger 14V! Stort tack för inputen! Verisure som nu är kontakt för Securitas Direct var löjligt omedgörliga men nu är det bye bye till deras månadskostnad..
Avemo: Jag har en optisk brandvarnare som falsklarmade ett par gånger för några år sedan. Jag tog av höljet och blåste in i sensorn för att få bort eventuellt damm. Sedan dess har den inte falsklarmat igen. Gissningsvis en god portion tur i detta, men det är billigt att prova. Fungerar det inte är det förmodligen bäst att köpa en ny.