Byggahus.se
Eller Yale not so Smart Living

Köpte
1st Yale smart Living hub
1st Modul till Yale Doorman lås som är monterad på entrédörren till garaget
1st dörrkontakt som är monterad på garageporten

är grymt besviken på funktionerna. Det går inte att
•få notis i appen om dörren varit olåst eller öppen i x antal minuter
•Ställa in så att dörren låser automatiskt efter ett visst klockslag
•få notis i appen om garageporten har varit öppen i x antal minuter
•få notis i appen om garageporten inte är stängd efter ett visst klockslag
•visa status för garageporten på startsidan i appen. Behöver klick fram genom flera menyer för att se om den är stängd.
•lägga till användare i appen som bara är användare och inte administratör

Appen är för övrigt väldigt långsam, tar upp till 45 sekunder att läsa in info när man klickar på någon meny.

Tycker inte att det finns något smart alls. Det funkar att kolla status på låset och låsa/låsa upp på distans men det är också allt. Kan man inte förvänta sig mer av något som skall vara Smart Living??

Pratade med supporten idag och dom bekräftade ovan. Appen blev dock snabbare efter en omstart.

Frågade vad dom tycker ligger i begreppet Smart Living och hemautomation. Som exempel gav dom då att det går att begränsa nyckelbrickor och koder så dom bara fungerar mellan vissa tider samt möjligheten till att se logg på vilka som låst/låst upp. Mina önskemål bedömde dom som ovanliga och att det endast är få användare som skulle använda.

I mitt tycke är det just möjligheterna att själv sätta ihop olika scenarion som är smart och hemautomation. Det som Yale erbjuder idag når ju knappt upp till minimum gränsen för vad man kan förvänta sig av ett uppkopplat lås. Dagens funktion är mer att likna vid en fjärrkontroll, samt att man slipper använda knapparna på låset för att byta koder.

Med facit i hand skull jag givetvis kollat upp detta innan jag köpte prylarna. Yale har inte i direkta ordalag lovar mig något som inte finns. Men känslan av att blivit lurad kvarstår, tycker att man 2020 kan förvänta sig mer av något som skall vara Smart Living.

Citat från Yales produkthemsida.
"Yale Smart Living
Yale Smart Living är vår serie smarta hemsäkerhetsprodukter som hjälper dig skydda, styra och hålla koll på ditt hem från din mobil. Allt från Yale Smart Living App.

Med Yale Smart Living väljer du själv vilka funktioner du vill ha och bygger ut ditt smarta hem vartefter behoven uppstår. Komponenterna monterar du enkelt själv trådlöst. Styr allt med din mobil – utan något månadsabonnemang."

Skulle uppskatta om någon ville kommentera/argumentera för eller emot.

Mvh
Johan

Låter tråkigt osmart tyvärr.

Jag har tyvärr inga spännande lösningar men jag kör med Verisure och Yale dorrman på våra ytterdörrar sedan 2015 och det fungerar perfekt.
Till garageporten använder jag Gogogate 2 som ger notiser när porten står öppen.
Sen sitter det 5st Arlo Pro 2 runt huset och det ger hyffsad koll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.