Villalarm & Hemautomation
tophee: Jag har nu byggd en fungerande Arduino shield för mitt RDKR aggregat. Fungerar utmärkt. Mer på https://github.com/tophee/FTXcontrol-Shield
Cjij81: [citat] Har inte svar på ursprungliga frågan. Men vi har ett friköpt larm och kopplat mot Verisures Mina sidor, vilket gör att hela den delen funkar som förut. Kostade nog 1500 i engångsavgift. Enda skillnade är då att det ej är kopplat till larmcentral. Det var lite trixigt att ansluta på nytt mot systemet, tror man fick skapa nytt konto. Men de var mycket hjälpsamma på Verisure. Är
MEE-84: [citat] Löste det sig? Om adminlösenordet är ändrat tror jag inte man ska kunna nollställa hur som helst. Ringde du supporten?
Lillekitte: Vi har Ring. Med ringklocka och talk back funktion vid ingångsdörren, och 2 kameror till på tomten. Funkar bra - för ena kameran har vi dock haft problem med att den tappar wifi-kontakten. Har försökt förstärka signalen, men nu kapitulerat och flyttat kameran till annan placering, där det förhoppningsvis skall gå bättre.
Johenrik: Hej behöver lite hjälp. Har ett SPC 4320 och får ett larm om "fel Extern siren säkring", det kommer efter att sirenen varit igång ca 20 sek. Trodde först att det var för hög belastning på utgången men efter att plockat bort 2 sirener kvarstår problemet. Alla sirener ljuder. Har även testat köra sirenerna via ett annat relä och med extern matning men med samma resultat Någon som har
Robert-san01: På jobbet har vi ASSA code till kontoren. https://www.bauhaus.se/codehandle-8811-hoger?gclid=Cj0KCQjw1qL6BRCmARIsADV9JtaxGLsGWqNd_5ACmgGqe6HSnPGlDCzLK4o2hsT-6NhmQw7M-Q_3KsEaApioEALw_wcB
barfotalasse: Lås in grejerna i större vapenskåp /säkerhetsskåp /begagnat kassaskåp. Verkar ju vara omöjligt hindra någon att ta sig in i huset. Och troligen kommer ju samma folk tilbaka igen och snor de nyinköpta verktygen, igen och igen. När det sett skåpet kan de ju ge upp eller bli envisa. Blir de envisa och ger sig på skåpet kan ju kamera vara ett sätt få dit polis som kanske i bästa fall
nibor2: [citat] Det blev en ’dum’ lösning. Hade bara några dagar på mig att få till en smart lösning på egen hand så jag vågade inte chansa. Kommer köra på TK’s grejer tills jag får tid och energi att smarta till det :geek:.
tveksamt: Får titta närmare på det, priset var ju överkomligt så.. (=
Husbyggare1000: Nöjd med svaren - anser frågan löst.
Mikaellarsson: Hej Någon som vet var och om det finns automatik för att följa rörelse för kameror och/eller strålkastare?
micke81: Hej har yale Dorrman sen någon månad, funkar bra , har nu köpt till Smart living hub. Får den att fungera med app låsa/låsaupp, men jag kan inte lägga till någon nyckelbricka/tagg , gör efter instruktion står bara hittar ej tagg!! Provat det mesta Raderat brickor i själva låset innan ??!?
puttrix: Tror att du behöver delge oss lite mer information. Vad har du använt för typ av relä? Hur har du kopplat? Hur har du programmerat? Dvs, vad har du gjort för ändringar sedan det fungerade?
gol: [citat] Ett tips är att kolla på zwaveforum.se som är betydligt mer aktiva vad det gäller HC3. Ärligt talat har jag inte hört något som helst positivt om HC3. Fibaro verkat ha släppt en totalt ofärdig produkt. Många verkar känna sig lurade, inte minst pga av att Fibaro i sin lanseringskampanj lovade att HC3 skulle vara den fantastiska "game changern". Den dag man lever upp till det,
Jonas L 84: Det finns kopplingar från PEM 20 till flera olika storlekar på gänga. Du kollar först på en översättningstabell, t.ex. https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/ och där ser du att 3/4" motsvarar det som benämns som 20 på de flesta svenska sidor. Så PEM 20 till yttergänga storlek 20 är det du behöver.
Karlia: Vi har valt enkelt lås och inga värdesaker. Krossat glas är besvärligt att ta hand om. I huset 200 meter bort som måste passeras för att komma till huset har vi, utan att ha valt, en uppmärksam pensionerad polis. Han är vårt bästa skydd.
djac: Detta snubblar vid elektrikerkompetens men jag försöker så får någon komplettera eller rätta. Vad jag vet finns ingen Hue-ljuskälla som funkar i den armaturen, då blir det ju till att bryta strömmen och eftersom detta är lysrör så vet jag inte om en "vanlig" plug kan funka, men OM det gör så kan du ju köra Ikeas Trådfribrytare. Dvs hitta något ställe att koppla in denna,
Joonazz: Vad får man för funktioner genom att få in kameran i spc? Tycker nx witness app för kamerorna funkar sjukt bra. Så undrar om de e lönt att pilla med?
Joonazz: Jag har installerat ett spc larm i vår nya villa. Drog några hundra meter orange slang med fördragen larmkabel. Har magnet och ir på separata sektioner. All rök har jag på 1 sektion. Såg inte nyttan med o separera rök då man ändå ska ut om de brinner o jag kan kolla kameror o ringa brandkår om man inte är hemma. Totalt tror jag jag har 11 IR och 4 magneter (bara dörrarna inte
ilstallione: Någon mer input på detta larm eller kanske tips på alternativ som fungerar mot yale-låsen?
Husbyggare1000: Hej, har läst igenom många inlägg här på forumet ang. Arlo men inte hittat svar på min fråga: Hur mycket data gör Arlo Go 4g av med under ett dygn i snitt? Har planer på att köpa ett kontantkort till kameran, men är det mycket data som den genererar så får det bli ett abonnemang. Med vänlig hälsning
turbo100: Hej, Håller på att flytta från en Rpi med Razzbery till en NUC-dator med Aeotec. Det står i manualen att man ska ta bort Aeotec-stickan från datorn och sedan inkludera enheten och montera tillbaka stickan. Följer jag den proceduren är det massa omstarter och elända att få igång allt. Är det någon som har ett bättre alternativ att inkludera? Tacksam för tips.
tommib: En fristående lösning med inferno kanske. Ingen app iofs men det betraktar jag som en fördel.
Patrik_Hed: [citat] En av dom stora fördelarna med KNX är att det är ett bussystem med en busskabel som man kan dra nästan hur som helst och man behöver inte använda några terminieringsmotstånd i början och slutet. Man kan alltså enkelt utgå med en eller två busskablar från elcentralen och sy ihop alla tryckknappar, närvarosensorer m.m. och slipper dra just en slang från centralen till varje
etompau: Ja Nexa har introducerat nya sändare och dimmers som nu stödjer ett förbättrat sätt att dimma. Tidigare sätt var en kompromiss, som för många användare var svårt att hantera.
Runnis: Vi har några fönster larmade med Verisures vibrationsdetektorer. Det går utmärkt att ha fönster och dörrar öppna och sedan larma på skalskydd. Visst man får en varning att fönstret/dörren är öppen men allt är pålarmat som det ska. Det går även att stänga fönstret när det är pålarmat. Vi larmar även på fullt när vi går ut med hundarna och lämnar ibland altandörren
gol: [citat] Jag är inte heller någon fan av betal/abbonemangstjänster, speciellt inte om det finns minst lika bra fria alternativ. Men för Pushover betalar man bara ett engångsbelopp på 5 USD för själva appen. Molntjänsten är gratis. Har använt pushover i många år för alla mina olika projekt och den funkar jättebra. Väl värd pengarna.
MazeRob: Ser att d flesta kör med 2-3G nätet som är påväg att fasas ut. Hittade flera på Larmhem som är kompatibla med 4g men alla är dessvärre slutsålda.