P Paxman skrev:
När jag kollade Inside the box's hemsida så såg jag att de just nu hade kampanj i vår kommun, så priset var bara 299 kr inkl frakt. Tänkte att det kan vara värt att se ifall det funkar som de påstår
Tja, det jag är skeptisk till när det gäller den typen av lösningar är ju att det hänger på hur många leverantörer som börjar nyttja den.

Jag har också en flexbox, där jag har en RPi Zero W med kamera och belysning som tänder lyset och tar en bild en gång var 5:e minut, skickar den vidare till en windows-host som kör ML på bilden för att avgöra om det är en tom brevlåda eller något där.
Är det något där skickar jag ett MQTT-meddelande om att det finns post, som plockas upp som en dörrklocke-trigger (med aktuell bild) av homekit så att det kommer en notis på telefon etc.
När den senare vittjas och resultatet blir tom brevlåda igen skickas ett nytt MQTT-meddelande om att brevlådan är tom. (Ingen notis, men då kan man se om någon har tömt den)
Är man tveksam kan man även se på brevlådan som en kamera i homekit.

Har kopplat in en magnetsensor via GPIO till dörr-luckan, så att den kan tända belysningen när man tömmer brevlådan. Kan givetvis trigga något på den, men har inte funnit behovet i och med att bilden ger ett svar på om det finns något i lådan eller ej.

• Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Elegant lösning Dowser4711! Klart mer komplicerad än min lilla rörelsedetektor, men helt säkert mer tillförlitlig.

Den där skumma låsmojängen skaffade jag inte i första hand för att leverantörer ska kunna öppna lådan, utan för att vi ska kunna ha låst låda utan att behöva komma ihåg nyckeln varje gång.

Jag ska också vara ärlig och erkänna att jag inte läste det finstilta så noga, så det kanske innefattar någon slags abonnemang eller liknade som kanske kommer kosta pengar framöver...och då kommer jag inte installera den. Som sagt, för en knapp trehundring tyckte jag att det vore kul att få klämma och känna lite på den. Blir det en riktigt stor grej är jag säker på att någon kommer skapa en app till den för Homey.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.