13th Marine
13th Marine: [citat] Jag skulle gärna styra bevattningen med hemautomationen, har en batteridriven bevattningsdator man skulle kunna ersätta med min egenknåpade zigbee-modul, Har ingen ström tillgänglig där dock.
18 svar · 1,3k läst
P
paralun: [citat] Jo helt riktigt så behövs det ett antal zigbeeprylar som bildar ett meshnätverk med varandra. Har sett siffran 20m räckvidd om det är helt fritt men i ett hus är det då väggar/golv av olika slag. Själv behövde jag nog runt 10 anslutna prylar innan jag såg att hela huset täcktes från vind till källare.
3 svar · 1,2k läst
K
knightjocke: [citat] Om det inte finns i interfacet en knapp för det så gå via deras hemsida. Testa kameran direkt vid NVR ett dygn. Då vet du om din kabel strular eller om det är något annat fel
4 svar · 715 läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Hej, Har några utomhus kameror och den ena vid förrådet har en tendens att dra åt sig spindelnät och mal. Blir en del rörelselarm på natten. Funderar på en separat ir-lampa. Kamerorna är av typ Color nightvision från Reolink. Kan någon tipsa på en bra och var man bör placera den? Gärna bilder.
0 svar · 506 läst
J
Jokkas: Lägger upp denna tråd för att försöka vara så behjälplig som möjligt till er som behöver det. Fråga mig vad som helst om ditt larm, passagesystem, cctv om du behöver något.
0 svar · 643 läst
P
Puffen Ingarö: [citat] [bild] 😀
10 svar · 3,7k läst
·
str0mback
str0mback: [citat] Tack, jävla hjälte du är.
23 svar · 25,9k läst
S
StyvBoard: Haft flera hubbar genom åren, 433MHz, Z-wave, Zigbee...men har kroknat helt. Nu är det bara WiFi prylar. Två appar, Shelly och Smartlife. Men styr i princip allt i Google Home.
13 svar · 1,4k läst
Hannuse
Hannuse: [citat] Den är kompatibel med det mesta på marknaden. Så, inget specifikt märke.
3 svar · 2,6k läst
spikplanka
spikplanka: [citat] Man skall nog inte köra flera på samma gång pga spänningsfallet. Men det märker man snabbt vid test i verkligheten. Man kan även kompensera med switchad omvandlare som rakt av drar ur mer elkraft ur matningskabeln.
17 svar · 13,5k läst
·
F
FkFjun: Väcker liv i denna tråd då Ajax nu har släppt en egen Network Video Recorder som man kan koppla lite olika kameror till om man vill. Då får man lokal lagring och direkt integrerat mot sitt Ajax-system. https://ajax.systems/products/nvr/ Har kamerorna du köpt ONVIF- eller RTSP-stöd så kan de köras direkt till dem. Inget behov för någon annan molntjänst eller lokal lagring på
5 svar · 5,9k läst
T
TypRätt: Att de ska vara batteridriven är nog det som gör det klurigt, en vanlig kamera som går tex över POE är ju igång hela tiden och gör en bildanalys för att avgöra om det är någon rörelse inom bestämt område. Här är det ju möjligen IR belysningen som sätter gränsen för om det går att se någon på långt håll nattetid. Dvs är det svart där personen är är rörelsen för liten
2 svar · 1,4k läst
jonmo
jonmo: Står mitt i ett bygge där jag skulle vilja slipa persienner, gardiner och liknande för att insynsskydda ett rum. Så kallad smart film för fönstret skulle vara det perfekta, men tekniken verkar vara i sin linda i dagsläget. Någon som testat för hemmabruk? Info om pris eller andra aspekter? Jag behöver egentligen bara hårdvaran med spec, jag kommer ändå specialbyggda styrningen för
0 svar · 1,6k läst
B
Brynolf8: Går du in på deras hemsida så ser du att de säljer både fjärrkontroller samt tryckknapp som du efterfrågar.
1 svar · 1,5k läst
·
I
Installation: [citat] Actulux är en tillverkare. Vet inte Somfy kan ha eller om det bara är solskydd där.
5 svar · 2,0k läst
Demmpa
Demmpa: Skriver samma sak här som i "Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?"-tråden Låter som att du behöver fiberlänk, FDX60M1, på X-bussen mellan byggnaderna, https://ams.acresecurity.com/assets/59745/download https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=2080 https://www.mynewsdesk.com/se/vande...erbilts-spc-aer-en-vinnande-kombination-67740
1 svar · 863 läst
K
knightjocke: Det finns ju Arlo som går på batteri. Jag tror att köper man de som har längst batteritid så lovar de ganska bra. Och är det ingen rörelse (typ förråd) så håller batteriet nog till och med längre än specen. Och med geofence så spelar de bara in när ni lämnat fastigheten. Finns även små solceller till kamerorna.
3 svar · 1,0k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Du har egentligen en sak till att göra på x antal zoner, nämligen flytta ut ändmotståndet från centralen till sista larmpunkten i varje zon/sektion. Just nu är det bara 1,5-ballansering.
13 svar · 1,6k läst
·
B
Bullebock: [citat] Jaha det är ju bra att kunna göra men vill ju inte att det skall vara ett måste! Tack för svar! Men behöver jag en ctr01 per brytare?
9 svar · 1,1k läst
·
Hannuse
Hannuse: [citat] Du kan ha flera "platser" i Arlo-appen, och under samma konto. Så du behöver inte logga in/ut. Och kontot i Arlo-appen kan du tilldela till fler "gäster" och välja vilka behörigheter och kameror som dom ska ha tillgång till.
9 svar · 1,1k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Ta och läs följande tråd angående Verisure och eventuellt friköp, https://www.byggahus.se/forum/threads/verisure-utan-abonnemang.522694/
10 svar · 8,9k läst
·
Holypain
Holypain: Här är lösningen som jag fick för mitt problem. Kan du ta bort p1-mätaren från den smarta mätaren och strömförsörja den med hjälp av en USB-C-adapteruppsättning. Tryck nu på p1-mätaren tills den börjar blinka mörkblått. Gå sedan till Inställningar > Mätare > Lägg till enhet (nederst på skärmen) > P1-mätare > Nästa > Nästa i appen. Följ sedan anvisningarna på skärmen,
4 svar · 2,0k läst
·
S
sjoelund: [citat] Jag skulle tro att Tuya har någon koppling till Kina ändå. Men Tuyas ZigBee prylar är ok - de kräver inte Tuyas app utan du kan använda dem direkt (oftast; vissa enheter har någon funktion låst till Tuya för det inte är med i standard ZigBee - men samma problem finns ju med ZigBee GP också som är ännu värre)
14 svar · 2,4k läst
B
Bagar´n: Det finns återställningskort,men tror bara det behövs om dom har kört krypterat. Går att programmera om läsaren direkt från programmet.
8 svar · 1,5k läst
K
knightjocke: Punkt 2. Gällande gateway eller IP-gränssnitt brukar man säga, iaf de jag pratar med som jobbar med knx. Så använder man det för att programmera över nätverket, länka ihop två bussar över nätverket där det inte är praktiskt att dra busskabel. För att prata med överordnade system/visualisering. Mer avancerade gränssnitt klarar av att prata med fler saker samtidigt via IP, display
7 svar · 2,5k läst
·
D
Denduvet: [citat] Hej Mats, kommer plocka bort ett teletec så kanske har en panel till dig. Mvh Mikael
10 svar · 5,8k läst
13th Marine
13th Marine: Och det nu var det troligen dags igen, vaknade klockan 01 av "KONTROLLERA BRANDVARNARE ANNAT RUM" i kanon. Dock vill inte systemet berätta för mig varför, utan jag får springa runt i hela huset för att komma fram till vilken deckare det är som gnäller. Edit: visst är det ett batteri, men tydligen tycker inte Verisure sånt behöver aviseras på den deckaren längre... Var tvungen att dyka
10 svar · 33,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Rök/multidetektor i varje rum, antingen kopplade till "larmcentral" samt larmdon eller sammanlänkade så larmar en så larmar alla. Vattenfelsbrytare samt läckagedetektorer i kök, tvättstuga, etc så att inkommande vatten stängs av vid läckage samt om vattenfelsbrytaren varit spänningslös.
1 svar · 2,5k läst
Hannuse
Hannuse: [citat] Hittade du någon lösning på detta? Ett alternativ är ju om man kan dra en tvåtråd dit, hur tunn som helst egentligen. Och så ansluter man en NO/NC flottör till den. I andra änden av tvåtråden så börjar möjligheter att skapa många lösningar. [bild]
1 svar · 1,3k läst
·
T
tyomka: Någon som har löst problemet och vill berätta vad behöver göras. Har nämligen samma problem.
23 svar · 80,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.