Jag har idag Telldus Znet v2 och är sugen på att kunna använda lite ZigBee-prylar, utan att sluta använda 433 MHz grejerna. Har kikat på Animus Heart sedan i höstas.

1. Vad säger ni generellt om denna? Hur står sig funktioner, tillförlitlighet, möjlighet att ansluta produkter mm?

2. Hur mycket kan man styra via appen när man är utanför nätverket, dvs på annan ort?

3. Hur väl är funktionaliteten när man blandar olika typer av produkter? Ex en händelse som sedan ger upphov till att Z-wave brytare, en ZigBee-enhet och en 433-enhet ska agera samtidigt?

Tacksam för alla synpunkter och tankar/erfarenheter.

• Gilla
shure
  • Laddar…
Mig veterligen har den inte hårdvara för ZigBee utan den nyttjar då exempelvis en extern Philips Hue-brygga.

Kör en Heart hemma.
Mest 433 brytare och några zwave.
Hus ca 250 m2, två våningar, 16 * 9 meter.
10 talet brytare,Brandlarm, temp och fuktighet på vinden och i växthuset.

Zigbee kräver en philips hue brygga, har inte testat ännu.

Mycket nöjd, har inte startat om en enda gång sedan köpet. Den uppdaterar sig själv osv.
Tror mycket på denna, sen är det skoj med svenskutvecklade saker mer :)

//Peter

P Petgre1028 skrev:
Kör en Heart hemma.
Mest 433 brytare och några zwave.
Hus ca 250 m2, två våningar, 16 * 9 meter.
10 talet brytare,Brandlarm, temp och fuktighet på vinden och i växthuset.

Zigbee kräver en philips hue brygga, har inte testat ännu.

Mycket nöjd, har inte startat om en enda gång sedan köpet. Den uppdaterar sig själv osv.
Tror mycket på denna, sen är det skoj med svenskutvecklade saker mer :)

//Peter
Vilka brandlarm använder du? Funkar Nexas trådlösa brandvarnare på 433 MHz?

Nu har Animus ej längre någon Apple app. Vi bytte 2019 när Telldus krånglade och inte fungerade. Är det någon som vet vad som hänt?

Tror att företaget bakom Animus är mer eller mindre nerlagt.
Produkterna har inte sålts under längre tid och hemsidan ser ut att förfalla.

Ja det är helt dött, jag kommer inte längre in i appen pga de kan inte skicka en kod. Funkar enbart med webbgränssnitt för mig.

Jag kan tycka att företaget borde kommunicera till sina kunder vad som gäller.
Ska systemet stängas ner, hur hanteras bef. kunder osv.

Nu ligger hemsidan uppe med en del borttagna sidor och döda länkar

Trist att det gick så här, dom tycks ha haft ett bra system, men kanske inte helt färdigutvecklat.
Inte lätt att ta sig in på denna marknad idag, stora spelar har gjort sitt intåg.

Telldus kämpar vidare, har aviserat att nytt system ska lanseras, ev. i år.

Vi kom runt problemet genom att spärra Animus heart att prata med Internet och sedan hitta IP-numret till Animusen. För att få den att fungera är det bara att slå ip-numret och därefter användarnamn o lösen, så är man inne på samma sätt som via appen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.