21 427 läst ·
72 svar
21k läst
72 svar
Kamera utomhus - begränsa siktlinjen till tomtgräns?
Har anledning att sätta kameror utomhus för övervakning av tomt. Huruvida det blir via larmbolaget eller eget vet jag inte ännu, men det finns ju regler. Kamera kommer troligen att sitta under husgavel c:a 4 meter upp och riktas ut mot gatan för att täcka den delen av tomten som finns på husets framsida med uppfart och liknande.
Givetvis uppstår ju då en utmaning med att begränsa kamerans vy till innanför tomtgränsen, då det inte finns staket eller sådant som skymmer mot trottoar. Man kan ju vinkla och ha sig, men är kamerorna så smarta att man kan begränsa deras synfält till en angiven yta?
Givetvis uppstår ju då en utmaning med att begränsa kamerans vy till innanför tomtgränsen, då det inte finns staket eller sådant som skymmer mot trottoar. Man kan ju vinkla och ha sig, men är kamerorna så smarta att man kan begränsa deras synfält till en angiven yta?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Alla Unifikameror kan det. Kanske lite hög tröskel prismässigt bara
Jag kör eufy 2c och där kan man skära av ytan, vettiga priser med.
Jag har då inte haft några bekymmer med kameran. Den gör det jag säger den ska göra, och priset spelade stor roll när jag valde kameran. Det där med kundvideos hade jag inte hört något om dock.MrJay skrev:
Man får vad man betalar för, rekommenderar att du söker på eufy leak ifall du är intresserad, troligen inte.Timothy Norberg skrev:
Jag har fått exakt det jag betalat för ja, försöker inte vara dryg, tycker kameran gör sitt jobb för pengen man betalar. Har inget intresse av att kolla upp ifall postnords chaufför blivit utlagd på nätet heller, med det sagt så är det ju inte bra att det läckt...MrJay skrev:
Lagen är en sak, men det är svårt att hitta fall där olaglig övervakning av privatpersoner på allmän plats har lett till något. Polisen brukar till och med gladeligen samla in kameramaterial för sina utredningar utan att någon (vad jag vet) har lagförts för den olagliga övervakningen.
Detta är troligen bara ännu en av lagarna som bara är till för att allmänheten skall vara glad, inte för att den i praktiken används.
Detta är troligen bara ännu en av lagarna som bara är till för att allmänheten skall vara glad, inte för att den i praktiken används.
