Ainz
Har anledning att sätta kameror utomhus för övervakning av tomt. Huruvida det blir via larmbolaget eller eget vet jag inte ännu, men det finns ju regler. Kamera kommer troligen att sitta under husgavel c:a 4 meter upp och riktas ut mot gatan för att täcka den delen av tomten som finns på husets framsida med uppfart och liknande.

Givetvis uppstår ju då en utmaning med att begränsa kamerans vy till innanför tomtgränsen, då det inte finns staket eller sådant som skymmer mot trottoar. Man kan ju vinkla och ha sig, men är kamerorna så smarta att man kan begränsa deras synfält till en angiven yta?
 
  • Kameraövervakningens vinkel och synfält, med markering för tomtgräns samt varning om att kameran inte får täcka trottoaren utanför tomtgränsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Totte_S
Vissa kameror har funktionen att man beskär bevakningsområdet.
Skönt framförallt att slippa få 200 videosnuttar av hundägare och barnvagnar som passerar.
 
  • Gilla
  • Haha
kungfuu och 13 till
  • Laddar…
Ainz
Vissa, men vilka i så fall... ?
 
Alla Unifikameror kan det. Kanske lite hög tröskel prismässigt bara
 
Ainz Ainz skrev:
Vissa, men vilka i så fall... ?
Hikvisions t.ex.
 
  • Gilla
Grra
  • Laddar…
MrJay
Ubiquiti, Reolink, Hikvision
 
Ainz
Får kolla med larmbolaget också,
Unifi använder jag inte i nätverket, endast UI EdgeMax. Kanske finns nån där, får kolla.

Hikvision och Roelink då med. Tack.
 
Jag kör eufy 2c och där kan man skära av ytan, vettiga priser med.
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Jag kör eufy 2c och där kan man skära av ytan, vettiga priser med.
Många dåliga omdömen om just den kameran på nätet… Dessutom är Eufy känd för ha haft dålig säkerhet och att ha läckt kundvideos nyligen. Jag skulle aldrig rekommendera Anker/Eufy kameror till mina kunder.
 
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Många dåliga omdömen om just den kameran på nätet… Dessutom är Eufy känd för ha haft dålig säkerhet och att ha läckt kundvideos nyligen. Jag skulle aldrig rekommendera Anker/Eufy kameror till mina kunder.
Jag har då inte haft några bekymmer med kameran. Den gör det jag säger den ska göra, och priset spelade stor roll när jag valde kameran. Det där med kundvideos hade jag inte hört något om dock.
 
  • Gilla
Vetallt
  • Laddar…
K
Det brukar gå att maska i synfältet. Det enkla är att man ritar ut en svart/grå fyrkant. Då spelar den inte in på det området, och den går inte plocka bort i efterhand
 
Kameror från Arlo går också att maska av ytor solaninet ska filmas.
 
  • Gilla
Gluman och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Timothy Norberg Timothy Norberg skrev:
Jag har då inte haft några bekymmer med kameran. Den gör det jag säger den ska göra, och priset spelade stor roll när jag valde kameran. Det där med kundvideos hade jag inte hört något om dock.
Man får vad man betalar för, rekommenderar att du söker på eufy leak ifall du är intresserad, troligen inte.
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Man får vad man betalar för, rekommenderar att du söker på eufy leak ifall du är intresserad, troligen inte.
Jag har fått exakt det jag betalat för ja, försöker inte vara dryg, tycker kameran gör sitt jobb för pengen man betalar. Har inget intresse av att kolla upp ifall postnords chaufför blivit utlagd på nätet heller, med det sagt så är det ju inte bra att det läckt...
 
  • Gilla
  • Wow
Vetallt och 1 till
  • Laddar…
Lagen är en sak, men det är svårt att hitta fall där olaglig övervakning av privatpersoner på allmän plats har lett till något. Polisen brukar till och med gladeligen samla in kameramaterial för sina utredningar utan att någon (vad jag vet) har lagförts för den olagliga övervakningen.

Detta är troligen bara ännu en av lagarna som bara är till för att allmänheten skall vara glad, inte för att den i praktiken används.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.