Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Omprogrammera Securitas larm cmi800++

1. P
    Medlem · Kronobergs län · 5 inlägg

PellePlutt776

Medlem
    Jag har sagt upp avtalet med Securitas Direct. Larmet sitter kvar; installatören sa att det var mitt. Han plockade helt enkelt ur SIM-kortet, men när jag började prata om att försöka få liv i det själv klippte han för säkerhets skull av anslutningskablarna också och ville ta basenheten med sig, eftersom "jag ju ändå inte kunde använda det". Modellen heter Honeywell/Secom/Domonial cmi800++, och har ett RJ45-uttag.
    Tydligen skall det gå att programmera om larmet. Synd att inte använda det. Har ju även en massa rökdetektorer, etc, installerade i huset. Programmeringskoder och programmeringsinstruktioner fanns på en lapp i huvudenheten. Jag har även vad jag tror är en installatörskod.
    Vad som behövs är en programvara som heter DomoPC, alternativt DomoPDA.
    Är det någon som
    * Vet var man får tag i programmet, alternativt
    * Har nån kontakt i Kronobergs län som har rätt grejor, kan göra jobbet och som inte heter Securitas, eller
    * har nån annan bra idé, t.ex. åtkomst av ett CLI via Telnet?

2. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Vad säger Securitas om du ringer dem?

Momtörens försök skulle jag anmäla direkt, rent ut sagt för jäkligt.

/Kent

3. H
    Medlem · Östergötland · 334 inlägg

Hawkai

Medlem
  4. P

PellePlutt776

Medlem
    Tack för tips och idéer. Securitas var tydliga med att det skulle sluta funka när jag sade upp avtalet, och med att de inte tänkte supporta mig på något sätt. Trots allt bygger ju hela deras affär på att jag ska betala höga avgifter till dem varje månad; om de hjälpte sina kunder att klara sig på egen hand skulle de ju snart få lägga ner.
    Jag har provat med att kontakta Honeywell, men med tanke på hur hemliga de är med manualer etc. känns det som en högoddsare. Jag rapporterar om det blir napp.

5. P

PellePlutt776

Medlem
    Tänkte jag skulle knyta ihop säcken kring detta.
    Att få liv i larmet med hjälp av installatörskoden visade sig vara banalt.Först flippade jag i ett gammalt SIM-kort för ett sedan länge självdött kontantkortsabonnemang. Sedan tryckte jag "hus" och därefter den fyrsiffriga installatörskoden på min sköldformade manöverpanel utan display, så aktiverades det. Installatörskoden hade jag spionerat mig till när installatören var här och inaktiverade larmet.
    Larmet fungerar nu som ett vanligt "tjutlarm". Förmodligen skulle det ringa till Securitas om jag stoppade i ett fungerande SIM-kort med rätt PIN-kod (stod på ett A4 med div. annan konfigurationsinfo i huvudenheten), men det känns inte särskilt angeläget att jäklas med dem.
    Om du försöker detta själv, tänk då på att du kan behöva din PUK-kod efter att larmet försökt "logga in" på ditt SIM-kort.Tänk även på att om du laborerar på din arbetsbänk måste kåpan på huvudenheten vara på (sabotagegivaren reagerar annars); dessutom måste sabotagegivarknappen på huvudenhetens baksida vara intryckt om larmet inte sitter skruvat på väggen.

Sammanfattningsvis kan man alltså förmoda att Securitas-installatören som var här och avinstallerade larmet bluffade när han sa att det inte gick att aktivera utan abonnemang hos dem. Och visst, det var ganska fult att försöka ta grejorna med sig.
    Hittills verkar larmet fungera utmärkt utan Securitas Direct. Jag återkommer med ytterligare rapporter om det skulle visa sig att larmet lägger av efter en tid; hittills har det inte varit igång mer än en halv dag.
    Honeywell lyckades jag naturligtvis få varken info eller programvara ifrån. Jag har dammsugit Internet efter programmeringsmanualer och DomoPC/DomoPDA/DomoPC LT, men utan napp. Därför ser det mörkt ut vad gäller att omprogrammera telefonnummer så att larmet ringer till mig. Men jag får vara nöjd såhär långt. Hoppas detta kan hjälpa nån.

6. J
    Medlem · skåne · 20 inlägg

Jocke69

Medlem

Securitas

Tack för bra info.
    Har precis råkat ut för exakt samma saker.
    i mitt fall har dom endast avaktiverat hela systemet via gsm , dom har alltså ej varit hemma hos min gamla farmor och klippt av etc.

Har även råkat ut för simkorts problemen.:@
    Men nu söker jag efter info så att jag kan omprogrammera larmet.
    Funkar det ff för dig utan beskymmer?
    Är det någon runt Malmö som har en god ide så att man även kan få uppringningen samt ev även kameran att fungera?

mvh Jocke

7. F
    Medlem · Skåne · 6 inlägg

flopp99

Medlem
    Någon som hittat domopc än?

Jag är sugen på att säga upp vårt abbonemang o sen trixa igång det själv. Men utan den sw så e man rökt tror jag.

Fungerar era larm än?

8. P

PellePlutt776

Medlem
    Jodå, mitt larm fungerar fortfarande utmärkt som "tjutlarm", d.v.s. utan uppkoppling. Jag har istället löst uppkopplingen med en trådlös telefon med babymonitor-funktion. När ljudnivån i huset överskrider ett tröskelvärde (larmet tjuter), ringer telefonen upp mig på mobilen. Inget man bemödar sig att använda när man ska gå till pappersinsamlingen direkt, men funkar ok om man åker på semester en vecka.
    Lycka till!

9. S
    Medlem · Stockholm · 142 inlägg

Sailfast

Medlem
    Det är väl bara att ta hjälp av valfri larmmontör och koda om larmet för inkoppling till annan central. Falck t.ex. som tar 67kr/mån för sin väktarutryckningstjänst. Det är inte dyrt precis.

I mitt hus satt en ett år gammal enhet inklusive massor av deckare, sirener, mm. från G4S. Fick tag i en firma som kodade om det för en tusing. De pengarna sparar man ju in på ett halvår om man jämför med Securitas m.fl. priser. Är man lite teknisk av sig är det ju inte svårt att sköta det löpande underhållet (byta batterier osv.) själv.

10. M
    Medlem · Kalmar län · 1 111 inlägg

MagnusSt

Medlem
    Jag har ett gammalt securitasalarm som en bekant som jobbar med larm har fixat till mig. Det är omprogrammerat och ringer upp min mobil vid larm. Men det säger ingenting men jag vet ju själv om det inte är ngn hemma så om hemtelefonen ringer upp mig o ingen säger ngt så vet jag att det är dags att åka hem alt. be grannen gå ut o speja.

Samtidigt tjuter ju larmet såklart. Problemet är att larmet ska egentligen få ngn form utav konfirmation från det numret det ringer upp. Så efter varje gång det har larmat sätter det en felkod så då får jag manuellt bryta strömmen tilll batteriet och nätet o sen starta om larmet o programmera in tid o datum. Det tar typ 30 sekunder så jag ser det inte som ett reellt problem.

Hur man programmerar in nummer den ska ringa upp osv kan jag inte svara på då kompisen löste det åt mig men jag ska höra med honom.

11. F

flopp99

Medlem
    Hur kan du ändra tid i datum?
    Har du något program i datorn?

12. M
    Medlem · Kalmar län · 1 111 inlägg

MagnusSt

Medlem
    Jag slår in huvudkoden då väljer jag säk chef programmet o där ställer jag in tid o datum.

13. F

flopp99

Medlem
    Aha då har vi inte samma larm.

Jag har inga displayer alls.

14. frallan74
    Medlem · Skåne · 54 inlägg

frallan74

Medlem
    Hej på er, ja få tag på inst manualer o annnat är inte enkelt.. Jag ska se om jag kan dra i lite gamla kontakter o få fram något till er, men annars e de inte smidigt.
    Jag är själv gammal sec tekniker, jobbar nu mer på ett annat företag, men håller på med säkerhet o brand.
    Sist jag råka ut för ett gammalt direktlarm, så var det GE Security som tillverkade dessa. Vid kontakt med GE så fick jag veta att de inte kommer åt Securitas manualer etc, inte ens till sig själva..
    Allt som oftast så brukar samma modell av larm finnas som securitas kallar en sak, hos leverantören under en annan modell beteckning, det man kan göra då är att byta PROM i centralen..
    Det som händer då är att du har en "ny" central och kan ta del av deras manualer etc.
    Dessutom kostar ett prom inte mycke pengar..
    Ett exempel, Securitas har ett gammalt larm som heter TAC5000, hos teletec heter samma larm MAXSYS...

15. F

flopp99

Medlem
    Jag har honeywell larmkomponenter.

Har manualer till alt utom basen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.