Hej!

Jag har byggt ut mitt hus med ett datorrum/kontor och ett barnrum, och "dockat på" detta på mitt vardagsrum. Allt används idag och har samlat erfarenheter genom vintern. Jag har insett att de två nya rummen är lite kallare än övriga huset, och har kalla golv. Det sistnämnda är tydligen normalt när jag har krypgrund under det nya, och uppvärmd källare under det gamla.

Nu till min fråga. Jag har inte installerat någon form av ventilation alls i tillbygget, eftersom jag klurar på hur det ska vara. Jag har däremot köpt ett par fresh luftintag med rör osv.
Mina funderingar nu är ju om man verkligen vill installera dom, eftersom man egentligen vill att luften ska gå åt andra hållet? Lite blöjdoft och lite kallare luft vill man ju inte dra in i datorrummet först, för at sedan gå vidare in i vardagsrummet?
Tänket här går åt fläkthållet i stället (tanken har infunnit sig hos mig, som är en nybörjare..). Jag menar, en fläkt som drar luft från vardagsrummet, genom datorrummet och in i barnrummet borde väl vara bättre? Och ännu bättre borde det ju bli om man dessutom eldar i kaminen i vardagsrummet? Dessutom så vädrar man ju ut blöjatmosfären, vilket iofs inte varar så länge till ändå.

Är jag helt fel ute här? Eller är det för att folk inte vill ha fläkt-ljud i vanliga bostadsrum som man inte ser det?

Jag har inte hela bilden klar. En skiss med rummen, ventilationssystem med tillluft och frånluft och dina ideer vore bra. Det beror bl a på om frånluften från nya rummen måste gå genom varddagsrummet för att nå husets frånluftsfläkt/självdrag. I det fallet måste barnrummet bli ett frånluftsrum med frånluftsfläkt för att slippa barnrumsluften i vardagsrummet. Eller har du FTX ?

Generellt kan du styra värme och luft via luftkanaler med fläkt om inte önskat flöde kan ordnas på annat sätt.

omix skrev:
en fläkt som drar luft från vardagsrummet, genom datorrummet och in i barnrummet borde väl vara bättre? Och ännu bättre borde det ju bli om man dessutom eldar i kaminen i vardagsrummet?"
Kaminen i vardagsrummet genererar frånluft i vardagsrummet vilket motverkar att luft flödar från vardagsrum till närliggande rum. Luften som till sist går till barnrummet, vart skall den luften ta vägen ? Skall den ledas ut ur huset där med en frånluftsfläkt med kanal ut ur huset, det kan vara ok om flödet är lagom i förhållande till nuvarande frånluftsflöde, dessutom blir det varmare i de nya rummen som då ligger sist i frånluftskedjan. Fläktljudet i barnrummet kan dock bli besvärandet.

Normalt ser man inte kanalfläktar mellan rum i familjebostad eftersom de normalt inte behövs och skapar fläktljud.I stället har man överluft (spalt i innerdörr) och frånluft på ett eller ett fåtal ställen.

Redigerat:
E3EZW.jpg

Så nu fick jag till en skiss på huset.
I alla fall: "Kontor" och "Barnrum" är de nya rummen. Huset är byggt -56 med frånluft/självdrag.
Badrummet har en fläkt, köket har en och ett av rummet har ett galler för ventilation. Utöver det har jag inte noterat så mycket ventilationssystem faktiskt. Antar att det drar lite här och var. Inget "sug" när man öppnar dörrar osv.

Jag ser inte var det är för rum hitom vardagsrummet, men låt mig kalla det för "lila rummet".

Här har du möjlighet att ventilera barnrummet utan att ha frånlultsfläkt och utan att gå via vardagsrummet genom att göra överluft via kanal i väggen till lila rummet, för jag ser ingen dörr mellan barnrum och lila rummet vilket jag tycker är konstigt för då blir det ju springande genom kontoret och blöjlukt som du inte vill ha kommer in i kontoret i alla fall. Fläkt i kanalen behövs inte om du har kontinuerlig fläkt i badrummet, en annan kontinuerlig fläkt eller anser du har tillräckligt självdrag som suger luften ur barnrummet. Barnrummet skall då ha vanligt friskluftintag.

Kontor kan ventileras via överluft till vardagsrummet. Barnrummet och Kontor kan vara helt stängt utan överluft. Överluft (=spalt i dörr) skall annars finnas på ställen så att luften kan ta sig från alla friskluftintag till frånluftsfläktar.

Blir inte barnrummet, som vi redan nu tycker är lite svalare, ännu kallare då?
Dörrarna blev enligt skissen efter mycket tänkande. Det du kallar lila rummet är vårt sovrum, där vi inte vill ha något spring. Likaså ville vi inte att man skulle springa igenom barnrummet för att komma till datorrummet. Kvar blev den lösning som blev verklighet, som skissen visar.

Om man gör som du tänker här, så borde det väl vara att man får kallare barnrum, och visst inte blöjdoft i kontoret, men dock i vårt sovrum. Så kan inte riktigt se att det inte blir lika illa?

Ok jag visste inte att det var erat sovrumm, nu förstår jag.

Ja då måste barnrummet ha frånluft och inte någon friskluftintag. Kan du prova någon medelstor frånluftsfläkt/kanal som går på lågt varv vilket blir tystast i ytterväggen i barnrummet ? Dimensioneringen behöver bara klara bo-ytan i barnrummet + kontoret.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.