N
nicdah: Nu har jag äntligen bestämt mig !!! Beställde en Cronspien Duo 103 i måndags. Hoppas bara den kommer att fungera bra. Nu börjar det mindre roliga. Den befintliga rörspisen skall huggas ned. Därefter skall fundamentet fixas till så att det är riktigt i våg, murstocken putsas om så att den blir fin. Tänker även göra en kontroll ifall jag behöver göra något med rökkanalen. Lättare
20 svar · 20,0k läst
B
brasse: Apropå eldstadsplan, kolla i insatsens monteringsanvisning så står det (förhoppningsvis) där. (För en öppen spis där eldstadsbotten är 40 cm eller lägre är det 1 meter från eldhärdens centrum dvs bakvägg)
6 svar · 3,4k läst
B
brasse: Har själv ingen men min kompis har en och han är supernöjd, så länge fläkten går så ger VÄLDIGT mycket värme. Han valde den för att det var lite svårt att ansluta ett rör i hans kåpa (svängd kupa, tre stenar tjock), Supran ansluter man i en tättslutande ram så skjuter man bara in kasseten där, vid sotning har man tydligen en liten vagn som man drar ut spisen på och - Voila så
0 svar · 2,0k läst
B
brasse: Vistt borde det vara tillåtet förutsatt att du håller avstånd till brännbart mm, däremot kanske du inte får något vidare drag i skorstenen om du har otur, beror lite på hög skorstenen är, storleken på pipan mm men det finns ju alltif fläktar att förstärka med. Är skorstenen uppåt 8-10 meter så borde det inte vara några problem alls
4 svar · 2,8k läst
apersson850
apersson850: Nej, förtrycket beror som sagt på huskonstruktionen. När du luftar gör du det på andra sidan membranet.
4 svar · 2,8k läst
A
AndersG: Bara till kännedom: De flesta bibliotek har R&R och bor man långt ifrån kan man beställa lösnummer direkt från konsumentverket.
3 svar · 1,4k läst
F
Frille: Ja men tack för hjälpen. Det var precis en sån jag tänkte på. Hmmm... det framgår inte vad den kan tänkas kosta....men den är nog inte en av dom billiga varianterna tyvärr... :-/
2 svar · 5,1k läst
Z
zoviey: kosta ca 2000:- per ton, levereras i 20kg säckar.....
2 svar · 1,4k läst
I
Isacsson: [citat] Det var en som ligger på blocket jag funderade över panna albin arotic nr299 tilvnr 939056 Skulle velat få tag i info på nätet då det är lite onödigt å beställa en instruktionsbok
2 svar · 3,5k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: I min komun ger dom bidrag till vindsisolering och till uppgradering av fönster :) (byte av innerglaset till LE-glas) Om alla i komunen bytte innerruta skulle dom spara 7,7 GWh årligen :o
5 svar · 2,3k läst
A
abcde: Höjd 7.5m(för att hamna över husnock) diameter 205mm. m.v.h Per Berglund.
5 svar · 5,7k läst
apersson850
apersson850: Spelar ingen större roll var de sitter. Stänger du antingen till- eller utlopp, får du inte någon cirkulation genom tanken. Ett möjligt alternativ är att sätta en krök direkt på tankens returrör, sätta ventilen vertikalt och sedan koppla ihop dem ovanför ventilen. Så länge du pumpar går det bra, men det försämrar självcirkulationen, kan man förmoda.
1 svar · 3,6k läst
H
Husagaren: hmmmm, rökgasfläkt kanske är ett nyckelord i detta sammanhang....? Är det inte så att (nästan) alla pelletskaminer har en inbyggd rökgasfläkt och att detta måste vara något som verkligen påverkar det reella behovet av att ha en skorsten som mynnar 1 m ovan nock på högdelen för att "bli av med" röken!?
6 svar · 4,7k läst
G
gaia: [citat] Det där med glanstjära har jag haft lite erfaringar med :). Vi eldade mest gammal ek i panna med förugn med stundvis strypt luft och andra konstigheter. Det var så illa att fläkten på skorstenstoppen blev belagt av detta tjära+kondens och havererade :o. Jag drog slutsatsen att för litet luft under förbränningen och för kall yta slutar med glanstjära i alla fall i
4 svar · 5,7k läst
GoForIt
GoForIt: Japp, turbulatorerna drar du ut innan du sotar ur tuberna. De kan sitta rejält. Har du en Comet, Joker eller Star? Vi har en Joker, och jag fick med en "grillvante" från Värmebaronen för ändamålet. Har du kanske också fått? Sotningsborsten du fått med pannan är ganska klen. Ett tips är att fundera över en kraftigare. Finns på ex. ClasOhlson, Jula m.fl. Passar också på att tipsa om
1 svar · 3,8k läst
D
daniellindholm: Gör som förra ägaren gjorde här. Bygg ett torn och sätt en enda jättehög (bra skiktning) ack-tank under ;)
32 svar · 7,3k läst
ylven
ylven: Vi betalade 16300 för vår Energikassett installerad och klar. Måste inflika efter en tids eldande att vi inte lider av någon flöjtspelseffekt. Är på det stora hela nöjda med kassetten, men tycker att det kunde varit mer tilluftshål, vi har en hörnmodell med lucka på ena sidan där också lufthålen finns. Men det kunde gott ha varit lufthål på den andra sidan med! Det går säkert
14 svar · 14,0k läst
L
Lidman: Du har ingen ventil så du kan titta in i torpargrunden från utsidan och på så sätt få en uppfattning om var åsarna går?. På vårt hus är det lika trångt som hos dig men här kan man ta bort ett galler till ventilationen ute och lysa in med en ordentlig lampa för att inspektera där. // Lidman
3 svar · 8,1k läst
B
Blommis: Vi har precis köpt och fått en Agaspis (fyraugnars eldriven) installerad av IGF. Det har varit ett rent helvete, med en otrolig massa krångel från detta företag. Vi står här nu med en repig felmonterad spis som ska repareras, ägnar timmar varje dag åt skrivelser till England, och till IGF som aldrig upphör att krångla. >:( Ska ni köpa en Aga, välj en annan leverantör. Ryktet om
25 svar · 12,6k läst
G
gaia: Menar du en rökgasspjäll som ska motverka inrökning medan man lägger veden i pannan under eldningen? Har ingen Euronom men har en rökgasspjäll i min panna så det börde fungera likadant. Den ska släppa ut rökgaser ut på det kortaste väg till skorstenen när du lägger in ved. Under eldningen skal rökgaser gå runt "den långa vägen" och passera värmeväxlingsytor för att avge
1 svar · 5,9k läst
D
daniel_168: Bra verkningsgrad, men dyra som satan! Hade köpt en själv om jag inte kunde få en "vanlig" vattenmantlad kamin för mindre än halva priset.
3 svar · 2,7k läst
Fotografen
Fotografen: Då blir det nog trång med ett pannrum också, som sagt... Friggebod?
3 svar · 4,3k läst
2
2an: Vet inget om den pannan men därimot så räcker effekten.. :) Du ska klara ett nytt hus på under 12 kW effekt.. 8-)
1 svar · 2,2k läst
R
rogge_vvs_pl: Riktpunkt för vedpanna är 100°C 1 meter ner. rogge
5 svar · 2,0k läst
J
JKPK_peter: Hej! När man köper en sådan kamin med skorsten och montage så kostar detta ca 38 000 kr om man byggar med götenehus. Jag har själv fått pris på allt matrial utan montage hos beijerbygg för 25 000 kr utan prutförsök. /Peter
6 svar · 3,1k läst
H
hlaoa: Det var ju bra för så hade jag också tänkt att koppla.
29 svar · 5,0k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Det sägs även vara mycket lättare att få fyr på veden med uteluftsanslutning om du har frånluftsvärme pga nått undertryck i huset. Stämmer va?
3 svar · 8,3k läst
S
stephanb: Solvärme kräver ingen syrventil eftersom pumpen i solkretsen stannar i händelse av strömavbrott eller pumphaveri. Dock kan man ju tänker sig att styrningen har ett fel som gör att den inte stannar vid hög temperatur i acktanken, dessutom kan stagnation och hög temperatur i solfångarna undvikas genom kylning av acktanken. Så din ide med syrventil på acktanken är bra för
43 svar · 13,0k läst
·
Hocke
Hocke: Tänk på att termometrarna kan visa ganska mycket fel (upp till 5-10°C) Annars kan man laborera med pump hastigheten -För att ladda så varmt som möjligt på en gång ska man ställa ned pumpen så lågt som möjligt utan att pannan slår av. -För att ladda så varmt som möjligt i 2 -steg (=att först värma till 80°C och sedan skicka det igenom pannan igen) ska pumpen ställas så högt
1 svar · 2,8k läst
Z
zebb: Har intresserat mig för en braskamin av märket Cashin och undrar om någon har erfarenhet av detta märke? Den skall ha både uteluftsanslutning och vattenkassett för värme till radiatorsystemet. Den kombinationen verkar vara väldigt ovanlig. Någon som vet om detta stämmer?
0 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.