R
RoffeN: Gr B. Det ska vara ett batteri. Den andra hållaren har inga bleck i sig. Tack RoKe. Hade väl tänkt göra nån snygg låda till termometrarna men har inte haft tid. Vävtejp fungerar bra till det mesta. :) Roffe
7 svar · 1,2k läst
·
K
kajakmannen: :) Han har kört 1 ton sedan februari och ingen uraskning samt att asktråget är fyllt endast till 2/3 del. Ytterst lite stoft på konvektionsytorna. Han kör med en brännare (tror det är en Pellex) som är monterad i en Bisol accumulator tror jag den hette. EBKn är byggd av plattor så att han får en ca 20 cm lång flamisolerare med kvadratiskt tvärsnitt sen kör han även med en keramisk
2 svar · 1,9k läst
S
Sniff: Jag köpte precis en effectapanna med automatisk sotning, 9 kW elpatron som går igång om jag glömmer fylla på pellets/åker iväg en längre tid. Den har ett stoooort utrymme för aska. Den är även enkel att förstå sig på ;) Jag är helnöjd!
2 svar · 2,6k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Tack för detta och andra svar! Kompletterar med ett 50 eller 80 l, lutar åt 80, tryckexpkärl kan aldrig bli för stora...!!
6 svar · 806 läst
MickeM
MickeM: Nu är nya pannan på plats :D Röris ringde igår och frågade om han kunde komma idag han hade fått återbud hos en annan.
5 svar · 7,4k läst
2
2an: [citat] Pa el mm/vp är undertryck man mäter.. T.ex motdragsluckor som sitter på skorsten el rökröret ställer man in så dom öppnar för att draget inte ska bli för högt o då måste draget mätas.. Motdragslucka ska alltid finnas så investera i en sådan oxå.. ;) Här finns mätare för att mäta draget http://www.kimo.se/katalogframes.asp?storhet=40 Bara att välja en som klarar att
6 svar · 2,2k läst
2
2an: De är nog helt normalt.. Då du eldar med ved så brinner det ju inte i vedutrymmet men nu har du ju lågan från pelletsbrännaren där..
1 svar · 2,7k läst
D
Daddy-R: trolig förbrukning kan vara runt 25 000 kWh, men då är cirka 5000 hushållsel, som du inte kan ersätta med ved 8-)
2 svar · 13,4k läst
Fotografen
Fotografen: Det går alldeles utmärkt. Alla regler angående placering av panna mm finns att läsa i Boverkets Byggregler, BBR, på Boverkets hemsida. Rekommenderas starkt!!
2 svar · 3,7k läst
Macke202
Macke202: Stort tack!
2 svar · 2,5k läst
gadeberg
gadeberg: DEt var rörisen som stött på lite olika sotare. Men deta ska meddelas till rörisen att allt är ok, är han osäker han jag ju bara hänvisa till Boverket då. Vill ju inte dra alla sotare över en kam men... Han vi har ska visst vara bra. Men verkar som att i de flesta fall de har något at säga till om som kanske inte rör deras område
3 svar · 2,6k läst
D
davva36: Tackar och bockar för de utförliga svaren.
3 svar · 20,4k läst
pellefant
pellefant: fjärrvärmeventilen är av märket danfoss
3 svar · 3,0k läst
K
kellbiff: mitt hus är på 250m2 byggt 1935 o tilläggsisolerat 1990 så jag vet inte riktigt vad mitt värmebehov är Anders
4 svar · 4,1k läst
pellefant
pellefant: enklast är att reklamera den, ring tillverkaren eller försäljaren
2 svar · 1,3k läst
S
spikers_corner: [citat] Eller argon om man råkar ha en sådan tub hemma. Nu. Säg efter mig. KVÄVGAS. ;-) (jag vet att jag är kinkig, men jag stör mig på alla som säljer nitrogenfyllda saker. Kan man inte skriva kvävgas i reklamen så ger det ialla fall mig intrycket att de inte vet vad de pratar om )
6 svar · 2,3k läst
pellefant
pellefant: enligt trebema samt kalix pannprodukter klara inte 21an av v65an istället använder man laddomat k. jag har ett 1,5 plans hus + ekonomidel(relax mm) på ca 240m2 och ett garage på 100m2. tänkte ha 2m3 tank vid pannan +eventueltt en till tank vid pannan på 1m3 samt en tekniktank på 750 l i huset. med större panna behöver man inte elda lika ofta...
11 svar · 1,4k läst
V
vitabergspredikan: Om du har en stos i insatsen att fästa en slang vid så påverkas inget annat än eldstaden, i annat fall blir det som en vanlig ventil dock väldigt nära spisen, i så fall bör den ha ett spjäll så du kan stänga när du inte eldar. 100mm spiro i golvet duger gott, glöm inte kondensisolera.
1 svar · 2,9k läst
V
vitabergspredikan: Västra Vrams kaminaffäreller nåt tror ja en heter... lät som skåning iaf..
1 svar · 1,6k läst
K
kellbiff: kopparkulvert skulle jag kanske tillägga
3 svar · 1,6k läst
R
rogge_vvs_pl: Hade inte de som sålde kassetten skorstenar också? http://www.kaminkungen.se/index.asp http://www.nvi.se/index3.asp http://www.skorsten.se/ http://www.skorstensfolket.nu/ rogge
1 svar · 1,6k läst
V
Vinsky: Finns det någeno hemsida till Värmeboxen AB ?? R
2 svar · 973 läst
W
WeeBe: Inga problem med driften tror jag. Däremot så undrar jag om du räknat på ekonomin? En pelletspanna, bulkförråd, skorsten samt FTX ventilation blir en dyr historia och jag antar att du ska bygga ett stort hus om du ska räkna hem detta inom 20 år. Pellets ser jag i första hand som en lämplig installation då man har befintlig oljepanna samt ett äldre energislukande hus. Jag väljer
13 svar · 2,0k läst
yonna
yonna: [citat] Kolla tidigare trådar om Wodtke och EcoBaby. Vi är två härinne som köpt dessa produkter från Norge till betydligt lägre pris - man har reklamkampanj just nu. Framför allt Wodtke genererar många goda rabatterade tusenlappar! Jag har köpt den enklare EcoBaby och har, förutom inbyggd fläkt i kaminen, kompletterat med fläktsystem i huset för att maximera effekten. Jag har dock
3 svar · 5,8k läst
S
stefan_andersson: Är det någon som har eller har eldat med en sådan panna? kanske någon som har erfarenhet ändå
0 svar · 4,4k läst
P
putti: Hej ska ev köpa en TB Mini från torsbyugnen är det ngn som vet ngt om denna brännare?
0 svar · 2,0k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Det skulle jag säga är ett absolut måste.. Men det fungerar precis lika bra med latexfog som är billigare än silicon. Och snåla inte! Jag tror jag använde sex-sju patroner med latexfog när jag byggde mitt förråd.
8 svar · 14,1k läst
P
Per-Erik: Hejsan.. Barn är vi alla i början.. Jodå det går nog med största möjlighet att sätta in en pelletsbrännare i den pannan. DOCK finns det en liten hake som man ska vara medveten om.. Du blir nog tvungen att aska ur och göra ren brännaren 1 gång i veckan när det är som kallast.. Besparingen med att sätta in en Pelletspanna är ca 50% mot vad det kostar i dag om man kör olja/el.. En
1 svar · 2,9k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Om du ökar primär så borde det ju bli mer fart.. Om du plockar ur turbulatorerna får du högre rökgas temp sämre verkningsgrad. Det blir nog ingen bättre fart på brasan dock
18 svar · 12,5k läst
·
K
Kasch: Mitt bidrag: [bild] Eftersom jag inte är i behov av någon penisförlängare kör jag med separat kap & klyv av märket Ne-Ma. Som ni märker är jag inte ett dugg avundsjuk på er som har en vedprocessor  ;) På bilden även en Huskvarna 350. Kompletteras snart med en ATV vilket underlättar en del transporter (måste bara vänja mig vid tanken att sälja min tvåhjuling först).
8 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.