Ja, jag ville alltså bara berätta om mitt iakttagande av hur stor del av vattnet som går tillbaka till pannan igen.
Ut från pannan >90°C.
Tillbaka till pannan = 60°C.
Retur från tanken = 30°C.
Det ger ju en uppfattning om blandningsförhållandet (max) i Laddomaten.
Ut från pannan >90°C.
Tillbaka till pannan = 60°C.
Retur från tanken = 30°C.
Det ger ju en uppfattning om blandningsförhållandet (max) i Laddomaten.
Nu har jag uteslutit laddomaten som felkälla genom att köra utan termisk ventil o stängt igen den översta kulventilen. Blev inget bättre slutresultat för det. Jag hade 97grader på pannan, 86 i tanktopp o 72 i botten. Vid laddomaten visade det 76 grader i retur.
Det här får mig att tro att det är något som stryper flödet vid pannan men vad.. Jag skulle gärna vilja att ni la ut bilder på pannrum, kopplingar o annat trevligt som är draget, gärna hur ni har dragit vid pannan o gärna vedex 3000..
Det här får mig att tro att det är något som stryper flödet vid pannan men vad.. Jag skulle gärna vilja att ni la ut bilder på pannrum, kopplingar o annat trevligt som är draget, gärna hur ni har dragit vid pannan o gärna vedex 3000..
I så fall borde temperaturen under eldning sakta stigit ungefär lika i panna och tankar. Och skiktningen varit obefintlig. Detta eftersom det borde motsvara att bara ha en pump istället för laddomaten. Stämmer det?soa skrev:Nu har jag uteslutit laddomaten som felkälla genom att köra utan termisk ventil o stängt igen den översta kulventilen. Blev inget bättre slutresultat för det. Jag hade 97grader på pannan, 86 i tanktopp o 72 i botten. Vid laddomaten visade det 76 grader i retur.
Pannan bröt altså vid 97 grader? Och då skickade du in vatten med 76 grader i botten av pannan?
Det betyder att du har en temperaturskillnad på 21 grader. Om vi antar att pannan gav 30 kW betyder det att flödet var 20 liter / min. Det är inte mycket. Körde du pumpen på läge 3?
Tog du ur hela insatsen i laddomaten så att inget begränsar flödet? (kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i laddomaten)
Tätar backventilen som den ska?? Annars pumpas vattnet bara runt i laddomaten och flödet i pannan blir lågt.
Många frågor, men vi är nåt på spåret!
PS Du har inte några kort på anläggningen?
Det betyder att du har en temperaturskillnad på 21 grader. Om vi antar att pannan gav 30 kW betyder det att flödet var 20 liter / min. Det är inte mycket. Körde du pumpen på läge 3?
Tog du ur hela insatsen i laddomaten så att inget begränsar flödet? (kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i laddomaten)
Tätar backventilen som den ska?? Annars pumpas vattnet bara runt i laddomaten och flödet i pannan blir lågt.
Många frågor, men vi är nåt på spåret!
PS Du har inte några kort på anläggningen?
Tog ur o putsade lite på ventilerna nu på kvällskvisten o upptäckte då just att backventilen inte var i ordning! Väntar med spänning på proveldning om ngr. dagar då tempen gått ner.
Tack för tipset!
Tog ur o putsade lite på ventilerna nu på kvällskvisten o upptäckte då just att backventilen inte var i ordning! Väntar med spänning på proveldning om ngr. dagar då tempen gått ner.
Tack för tipset!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden