Ved, Pellets, Flis
2an: [citat] Du måste gjuta ett golv där pannan ska stå o de går bra att gjuta ett tunt lager på befintligt trägolv oxå, ytterväggar o tak måste va klädda med dubbel gips.. 10 m2 räcker för både panna o pelletsförråd (bulk) behöver inte va brandklassat om det står 1 meter från pannans framsida.. Kulvert är det en fördel om du satsar på en färdig som är bra isolerad t.ex aquawarm
rogge_vvs_pl: Isoleringen är tillräcklig! Försent men du behöver iaf inte fundera mer över detta. rogge
2an: [citat] Bara synd att den har 150 liter för mycket vatten (innehåller 205 liter) för att va bra att köra mot acktank..
2an: [citat] Thermias o ctc brännare har en egen termostat som du stoppar in under pannans isolering så det är huvudsaken att överhettningsskyddet funkar.. Rinkabyrör tar 16800:- för ctc´n.. :)
Hans_Nordstrand: Golvärme i betongplatta är långsam och trög. När man eldar blir det lätt alltför varmt och sedan kallt när eldstaden kallnat och innan plattan värms upp igen. Framförallt gäller detta kamin. Kakelugn kan fungera bättre. /Hans
hlaoa: Min laddomat sitter 5cm över golvet. Jag får väl också plocka isär den och kolla lite.
wilewa: Är på väg att inhandla en Julia och koppla till en 500l acc.tank samt till denna också ansluta en solpanel. Finns någon med erfarenhet av Julia och som bonus kombination enl ovan. ;)
sebbe_stalkula: Fick pris på installerad uno utan bortforsling av gammla pannan/oljetank 63000 tyckte det var ett bra pris så jag slog till
2an: Kolla in effektas pannor http://www.effecta.se/effecta/index.php Panna med vv-slinga, automatsotning o 6kW elpatron 22900:- ytterligare 690:- om du vill ha 9 kW elpatron http://effecta.se/effecta/filer/prislista%202006-06-03.hemsida.pdf Dom utvecklar pannan tillsammans med ecotec.. ;)
Palte: [citat] Jag kör Calmar 33a med ett insatsrör på 105mm. Pannan funkar som den ska men ibland ryker det in vid ilägg.
roke: Låter enkelt billigt säkert och bra. ett frågetecken är om det gör något att kärlet blir varmt.
Per-Erik: det är igentligen bara att skruva bort olje brännaren & skruva dit Pelletsbrännaren.. Fast normalt brukar man köra slut på oljan (kör då på EL) pellets fiman installerar brännareno vips så kör man.. Olje tanken är i 99% av fallen olämplig som pelletsbehållare tyvvär.. Dock är platsen där den står ofta inte helt fel.. Pellets kan man få på 3 olika sätt 1. med "bulk" bil.
synpunkter: När jag ska göra samma sak kommer jag att köra med 22 mm prisol med isolering i plattan. Koppar känns lite säkrare än pex med tanke på tempen. Anslutningen från dessa till kamin tänker jag köra med flexibla slangar. Någon golvbrunn behövs nog inte. Det brukas vara säkerhetsventil och ibland ett litet expansionskärl till dessa kaminer men en golvbrunn passar i vart fall inte i mitt
Byggarebert: Planerar en spis med glasluckor åt två håll i modern stil. Två luckor ger väl troligen mycket värmestrålning in i rummet men vill man ha det snyggt så . . . 8-) Det jag är på jakt efter är något med samma funktion som Kakelugnspannan www.kakelugnspannan.com men utan begränsningen till det formatet.
GoForIt: Beklagar också era problem med brännaren. Det kan inte nog betonas hur viktigt det är att man får tag i en installatör som verkligen kan sin sak, och har erfarenhet av den aktuella brännaren. Mitt tips: Avkräv referenskunder som du kan ringa och kolla, eller rent av få besöka!
Yenlinn: Tack för svaren. Vi får se hur vi gör... tycker bara den ÄR så snygg, men det hjälper ju föga om man knappt törs använda den för det blir för varmt... flärd före funktion ;D
Pasta: [citat] Visst funkar det men kanske inte på det sätt man skulle vilja tro. Luften som kommer in via ventilen kan antas vara kallare än rumstemperaturen och kommer att rinna ut efter golvet och kaminen tar sin förbränningsluft högre upp, oavsett var du placerar ventilen så kommer inte just den luft som kommer via uteluftsventilen att gå direkt till kaminen även om man skulle vilja det.
galento: [citat] Tack,vi får göra ett försök och se om vi hittar något nummer att gå efter.
Fredrik1976: har en insatts som ska muras in men behöver ett spjäll till röret det är 200cm nån som vet var jag kan hitta det?
Matarese: Har aldrig behövt köra ut värme med elpatronen, men jag tror att den sitter någon decimeter under shunten. Måste kolla för att vara säker.
Per-Erik: ett annat alterativ är att du mailar till autoterm och frågar om dom har nån manual dom kan maila eller posta över.. Så gjorde jag med min gammla Focus VVB och fick ett brev i lådan ca 14 dagar senare en kopia på manualen... = Kanon.!
Wils55: Jag köpte själv en ny panna för detta ändamål i höstas det är en Biosol panna som tillverkas i Dalarna. I grunden en ackumulatortank med solslingor i botten och inbyggd panna i den övre delen. Pannan kostade 32 000.- med 9 kw elslinga och en pelletsbrännare Iwabo villa-s för 18 000.- med skruv på 3 meter. Har ännu inte monterat solslingor men det kommer under året. Pannan verkar
lier: Swebos kostar 33,100kr men jag fick 10% på det priset :) även 10% på alla andra saker som tillkommer ex skorsten acctankar mm
Nickeh: Nån som köpt en sån och kört med och har tid och lust att dela med sig av erfarenheterna? är sugen själv på en 90 eller 150 kw men men lite kluven... tacksam för svar..
gongken: Tackar! Det ser ut att vara det jag letar efter! Andreas
rogge_vvs_pl: Gamla eller nya kulvertrör? Pex, stålrör eller koppar? Här är länken till kulvertdiskussionen om du är intresserad. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59043 rogge
svette: Det är en panna som sålts av Kalix Pannprodukter. Tror att det finns en tillsats för att elda med ved men bara för nödeldning. Ingen höjdare att elda med ved i, säkert en jättebra pelletspanna.
sveno: Att väga ved med röta blir också missvisande. Rutten björk väger inte mycket, men innehåller väldigt lite energi. Just björken är viktig att randbarka eller klyva eftersom björknäver är mycket tätare än t ex gran-, tall- och aspbark. Jag är väldigt skeptisk till att man kan låta björk ligga länge som långved utan att åtminstone randbarka utan att det ruttnar.
Nytomten: Tänkte försöka få en fungerande självcirkulation för, som du säjer, i händelse av strömavbrott. Har också sett Värmebaronens broschyr...och funderat om det verkligen blir nån fungerande självcirk. där ?.... :-? Panna och tank komer att stå i samma plan, men pannans höjd blir betydligt lägre än tanken.. :) Tack för hjälpen...för nu... :)för jag kommer säkert med fler