gadeberg
gadeberg: Tackar för all hjälp!
4 svar · 2,3k läst
T
Thomas_Johansson: Hej! Fundera på att sätta in en Veda 70 miljö! Någon som har en sådan och kan komma med lite synpunkter ?
0 svar · 5,2k läst
B
Bonzon: Det var just var jag undrade.... tack för det....
2 svar · 2,2k läst
GoForIt
GoForIt: Vad är det för typ av briketter du menar? När jag tänker på briketter, så tänker jag på dem jag använder i grillen.. :) Eller menar du s.k. värmeloggs? http://www.brikettenergi.se/privat/defaultmain2.asp?Mnupunkt=29&aUrl=/aciro/Websidor/visaSida.asp?idnr=g9ldTsAOHmkKOIzPMVWcl97pcODHXQGJco3f0ah2835NJBiMSNTFi9JN57C3
1 svar · 2,8k läst
GoForIt
GoForIt: Hej, Jag tror inte det är någon som köper pellets direkt från Norge, men däremot så finns det återförsäljare i Sverige av norsk pellets www.norskpellets.com. Generellt brukar den ligga högre i pris än svensk, men har då också ofta ett högre energivärde. När det gäller pelletstillverkningen i Sverige, så domineras tillverkningen i södra landet av SÅBI www.sabi.se (som ägs av
1 svar · 2,7k läst
S
synvinkeln: oj va nog lite snabb! jag har ju ingen Quick up, sorry.
2 svar · 4,3k läst
R
roke: [citat] Här finns priser på några olika alternativ http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43738/0
8 svar · 4,6k läst
H
hlaoa: Ja det är dom.
10 svar · 1,5k läst
E
Eva_S: Jag tvättade mina gml. spröjsade fönster och då upptäckte jag att det är en "grå hinna" över en del.  Har aldrig sett det tidigare.. Går det att få bort. (tvättade igen men det funkade ej) Vad har hänt med glaset? Kan det vara "prd.fel" fönsterna är från 1910 talet. Måste jag byta ut dessa?  Jaa det finns många funderingar men jag kan inte komma på ngn. bra idè att få bort
0 svar · 16,1k läst
P
palun: Kristallklart. Tack! /ulf
2 svar · 6,1k läst
P
perf: Ja, det är en helt normal modern vedpanna med omvänd fläktstyrd förbränning och keramik. Mer info finns på http://www.effecta.se/
12 svar · 2,0k läst
V
vitabergspredikan: Dom här fixar en dragkrejs till dig till bra pris. Sotarverktyg AB Säljansv. 205, 81152 SANDVIKEN, Tel. 026-21 44 00
16 svar · 17,0k läst
P
perf: Googla efter skorstensskydd eller skorstenshuv. Några exempel: http://www.skorstensskydd.se/ http://www.tenico.nu/foretag_annons/f_annons/foretag_1/foretag_1.htm http://www.ved-pellets.se/artikel.php?sida=huvar
1 svar · 1,8k läst
S
S3: Alla pannor kan köras med lambda, men det är ett fåtal som har det och det är nog bara Woddy som ligger bra till i pris. Du får lite bättre verkningsgrad= mindre tid i skogen, men det är ytterligare en grej som kan krångla. Pratade med Effecta om verkningsgraden på lambda pannan och dom sa att dom har inte testat den ännu men dom tror att verkningsgraden går upp med 5%..... Jag var på
3 svar · 3,7k läst
F
FireMaster: ja de går de men bara om du inte har någon annan eldstad ansluten till samma kanal.
2 svar · 2,5k läst
F
FireMaster: man kan ju bygga en öppen spis som vanligt med kassetter av olika slag i finns många typer o sorter av varierande priser. ett exempel visar en camina 700 ja murade förra sommaren. denna typ av kasset gör att spisen aldrig kan användas som öppen spis i framtiden eftersom den är så stor och då finns det mindre typer av insatser vilket gör att man kan plocka ut dem i framtiden.
1 svar · 1,5k läst
·
R
rogge_vvs_pl: I [citat] Du har material för 25-30 00 kr ex moms uppskattningsvis, de ska koppla in en kamin med laddkrets och leverera, justera och koppla ihop golvvärmeshunten, uppskattning arbete 16 000 kr ex moms. Total uppskattning utan vinst eller påslag 46 000 kr ex moms. OBS nu har jag ingen aning om vad det är för grejor de levererar utan plockar rejäla standardgrejor i huvudet. Jag tycker som
3 svar · 1,1k läst
V
vitabergspredikan: Täta med glidgjutning, eller ett rör. Hade nog valt glidgjutnig i ditt läge förutsatt att huset ligger stilla. Räkna med en 7-8 tusen och uppåt, iaf i GBG-området. Tar i regel ett par timmar- 1 dag. Se bara till att ha klart för dig att pipan är användbar i övrigt med tanke på byggnadsdelar som ligger an osv. sotarn hjälper dig
3 svar · 3,5k läst
Demi
Demi: ;) Ja jag va lite osäker på just den
8 svar · 7,6k läst
U
Ubbe: [citat] Därför att... Det är alltså frågan om 2st ventilationskanaler som redan är pluggade nertill. Problemet är att skorstenen inte är 100% frisk, det är läckage i mellanväggarna, dock inte utåt. Vid provtryckning av öppenspisen rök det friskt ur båda ventilationskanalerna :( och med det felet kommer inte sotaren att godkänna en nyinstallerad insatskammin. Tanken är alltså att
4 svar · 4,5k läst
V
vitabergspredikan: Jasså, du år ute och arbetar själv, är ute och smutsar ner dig och svettas,,,  det förklarar din fina och välbyggda överkropp...
21 svar · 13,5k läst
ylven
ylven: I alla händelser får man inte elda sopor.
4 svar · 3,2k läst
F
FireMaster: kan eventuellt vara en gammal ventilationskanal så ta dit sotarn först så han kan se om du kan använda den för ofta förr så satte de träbjälklag och liknande alldeles för nära skorsten på den sida ventilationskanalerna gick så chansen finns att du inte får använda den. antar att det är en murat skorsten vi pratar om. isåfall ska dimensionen räcka så länge du inte stoppar ner
1 svar · 1,7k läst
P
Per-Erik: Under 60 grader gäller ju om man eldar mot ack tank.. annars bör man nog inte undersitga 65 grader.. dvs för oss som har plattvärmevxl:are samt dom som inte eldar mot ack tank. tänk på Legionella bakterier. Som dör vid en temp på 60 grader.
4 svar · 10,8k läst
L
likblek: aquawarm är dessutom betydligt lättare att hantera... pexen är lite tjurig när man inte ska dra så långa sträckor och in och ut ur hus mm...
3 svar · 4,0k läst
Q
Qraze: Vi betalda ca 80.000:- för Focus PE-20, samt Ecotect A3-brännare. I priset ingick bortforsling av gammal panna, oljebrännare, oljetank, elinstallation och rörarbete, justering av skorsten (höjden). *Edit: Veckoförråd ingick också.
2 svar · 5,8k läst
U
Ubbe: Fick ett pris på ca 1000kr/m för slang idagoch fick uppfattningen att det var inkl stosar och isolering :-/
13 svar · 12,3k läst
M
Moelk: Jag har planer på att sätta in en extra 500 liters acktank. Den nuvarande tanken har "övre" kopplingen på "framsidan" medans den gamla har kopplingen på toppen. Funkar det att koppla ihop sådana tankar eller måste dom ha kopplingarna på samma ställen?
0 svar · 3,7k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag var oxå på väg att köpa en extuna panna. Dom verkar vara rejäla men saknar fläkt. Det blev en baxi innova 30 för mig. Det skiljde inte mycket i pris och innovan är effektivare
0 svar · 6,0k läst
M
msmn: Om man inte har en tung eldstad men golvvärme så kan man nytja tyngden i golvet. Jag har en frånlufts värmepump och en contura 670 jag eldar morgon och kväll i kaminen på vintern. Jag har begränsat framledningstemperaturen så att kompressorn orkar med utan el tillskott ca 26 °C. Detta inebär att golvtemperaturen är ca 22 °C vid en inomhus temperatur på 20 °C. När jag eldar i spisen
15 svar · 11,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.