ClasseClas
ClasseClas: Spiscenter i Örebro. http://www.spiscenter.se
4 svar · 4,3k läst
V
vitabergspredikan: Fattar jag rätt när jag tolkar det som att du fixat pelletsskorsten, med egna pengar, och låtit byggaren montera den, och att det vart avtalat att han skulle både montera och fixa en skorsten avsedd för vedeldning?? I så fall så vill du ha kompensation för den skorsten du fixat, problemet är nog då att du förmodligen inte har samma fina priser som byggaren, han har säkert ca 50% på
4 svar · 2,2k läst
apersson850
apersson850: Det var där jag menade att det blir blött. Tanken skynklas väl ihop på mitten, skulle jag tro, ungefär som när man suger ur en plastflaska. Det räcker ju att stänga ena röret till en tank, om jag inte vill värma upp den. Expansionen får man ju försöka se till att ha öppet till, utom vid service, då...
27 svar · 2,8k läst
G
GR_B: Köpte en VVB för att ha provesoriskt nu när jag byter panna.Hur kopplas den in.Kallvattnet på vilket rör.Höger eller vänster,eller har det ingen betydelse. [bild] [bild]
0 svar · 3,5k läst
R
roke: Jaha. då kan det kanske hända att luft sugs in någonstans när pumpen går. Prova att flytta den till framledningen och se om det hjälper.
10 svar · 3,8k läst
Fotografen
Fotografen: Pannan kokte pga paj termostat till laddpumpen. Ganska odramatiskt efter den första halvsekunden när man kommit på att källaren är full av ånga och inte rök...
0 svar · 1,8k läst
GoForIt
GoForIt: Visst är det lite så. Varför har man annars uppfunnit metalliclack, spoilers och kromade avgasrörsändar.. ;)
5 svar · 2,4k läst
Hocke
Hocke: [citat] :D Det jag menar är att när man har dubbla ventiler så förvärms även kallvattnet när nedre delen av tanken är för sval för att bereda vv. :D
15 svar · 6,3k läst
·
S
Strixx: Jag gjorde det själv efter det att huset kommit på plats. Jag borrade ett hål i en av det "igensatta" friskluftsventilerna till grunden, och drog sedan ett spiro rör till det stället där jag ska ha kaminen. Spiroröret hängde jag upp med hålband. Inget konstigt. Tog väl en halv dag allt som allt.
1 svar · 1,7k läst
K
KJE: Om den ska vara vattenmantlad så finns ju den här: EF-Thermo 28, längst ned på sidan, den borde ju kunna värme ett helt hus radiatorsystem. Länk: http://www.biofuel.se/enviro.aspx EDIT: Verkar som det är något fel med ovanstående hemsida. Kolla cachad version hos Google, här:
3 svar · 4,7k läst
Fotografen
Fotografen: Beräkning av expkärlets storlek orsakar en del huvudbry, på Beulcos hemsida www.beulco.se finns ett excelark att ladda hem, välj "tryckkärl" på menyn till vänster och sedan "beräkningsprogram" till höger. Observera att svaret på fliken "ipx" är kopplat till Beulcos sortiment, längst ned finns expvolym angett, blir det 201 l rekommenderas ett 300l kärl! Iofs alltid bra med marginal
0 svar · 6,0k läst
I
ingemar_o: oki tackar :)
5 svar · 30,5k läst
·
pellefant
pellefant: vitsen med en luftsluss är att om det börjar brinna i pannrummet ska man kunna ta sej därifrån utan att "ta med sej elden" vidare in i garaget, där det kan finnas tex bensinångor. det finns branddörrar som ser ut precis som vanliga innerdörrar
12 svar · 5,6k läst
P
ppalm: skulle nog mura upp med leca eller tegel runt rör och balkar så mycket det går. Och ovanpå detta gjuter man en >10cm kaka med armering. Konstruktionen ser nog ungefär ut som ett bord.
1 svar · 4,7k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Det finns billiga vacumrör från kina. Ska du köpa en ack tank så beställ ialla fall en med solslinga. Varken el eller pelletsen kommer bli billigare och det ska man nog ta med i beräkningen på sol panelerna Kolla in den här sidan som säljer vacumrör http://sfinxsolar.e-butik.se/
2 svar · 2,6k läst
A.Nygren
A.Nygren: Undra vad som händer om man tar ett oöppnat paket o fjuttar på ;) Nä, mycket bra råd det där med att använda tomma mjölkpaket, det ska jag komma ihåg när huset står klart.
9 svar · 12,7k läst
A
annaflor: Tjena, Jag har köpt en Cronos från Kaminkungen ink skorsten på 7 meter. Priset ligger långt under det du har nämnt och service var jättebra. Installationen gick på 4000SEK och själva kaminen var riktigt prisvärd. lycka till mvh Anna
16 svar · 22,6k läst
pellefant
pellefant: :D
19 svar · 7,0k läst
H
hlaoa: Tänk bara på att inte skaffa en allt för effektiv eldstad om inte rummet den skall stå i är jätte stort.Det blir snabbt olidligt varm av en kamin. Jag hade förr en Handöl 10 (braskamin) i ett vardagsrum på 30M2. Den gav max 10kw och det blev jätte snabbt så vart där så att man fick öppna fönsterna. Tänker ni bara elda i den ibland för att det är mysigt så funkar det fint om man
5 svar · 3,1k läst
D
Daddy-R: [citat] Jag eldar bara ett fullt magasin per dygn och det blir ju inte varmt i pannrummet förrän veden i magasinet är slut, då bara den sista glöden ligger kvar tillsammans med värmen i keramiken. Då håller jag dörren stängd, värmen torkar ved och sprider sig i huset, men det beror ju lite på planlösningen. Jag är alldeles för snål att vädra ut den goa värmen genom fönstret 8-)
10 svar · 5,1k läst
K
kloka_elin: oj, tänk om man hade det så... Här är sotaren jättegnetig. Men man får väl se det positivt, vi hade inte murat någon egen spis ändå, utan köpt godkänd utrustning, och då är vi ju glada att grannarna också måste göra det! /Elin
4 svar · 2,7k läst
H
Husagaren: Tänk om min sambo kunde tänka lika krasst praktiskt som dig Yonna, vad mycket enklare mitt liv vore  :) (men det kanske inte är meningen att det skall vara enkelt?)
29 svar · 8,1k läst
H
hlaoa: Man tycker lite olika och det är ju tur det.
26 svar · 21,9k läst
H
hlaoa: Det är en Nibe beredare.
6 svar · 3,7k läst
P
Patrik_H: [citat] Får intrycket att det är fråga om nyproduktion efter att ha tittat på din hemsida.... Om så är fallet så skulle jag inte tveka att använda "kall" uteluft till förbränningen och uppvärmningen av huset... Ingen stor kostnad att ordna vid nyproduktion.
3 svar · 7,0k läst
·
P
Per-Erik: du ska veta att Themias brännare är en utav dom mera avancerade brännarna.. dvs med mycket olika rörliga komponenter.. finns betydliget enklare brännare.. tex KMP PX21 (http://www.kmp-ab.se/Tekniskt%20Datablad%20PX21%20-%200409-4%20lores.pdf) Iwabo (http://www.naturenergi.se/pdf/villa-s1.pdf) Janfire Flex A (http://www.janfire.com/villa/brannare_flex-a.html) mfl..
3 svar · 5,1k läst
E
ejwbegysv: Fungerar fin fint...
3 svar · 2,9k läst
E
D
Daniel_ak: Halloj.. Vi köpte ett hus för ett par månader sen som jag håller på och renoverar nu. Det värms av en gammal vedpanna från 50talet, och har en varmvattenberedare kopplad till den (modell äldre den också) Nu behöver jag ta bort varmvattenberedaren för att kunna regla om golvet i rummet ovanför pannrummet, och ska koppla in en el-beredare istället. Frågan är hur jag ska göra med
0 svar · 2,3k läst
C
Croft: Tack för tipset...att jag inte tänkte på det själv   ::) Ibland undrar man om man bara har huvudet till att sätta mössan på?  ;D
2 svar · 5,7k läst
Z
zoviey: har ni något ca pris på den norska pelletsen?
3 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.