S
spikers_corner: [citat] Eller argon om man råkar ha en sådan tub hemma. Nu. Säg efter mig. KVÄVGAS. ;-) (jag vet att jag är kinkig, men jag stör mig på alla som säljer nitrogenfyllda saker. Kan man inte skriva kvävgas i reklamen så ger det ialla fall mig intrycket att de inte vet vad de pratar om )
6 svar · 2,3k läst
pellefant
pellefant: enligt trebema samt kalix pannprodukter klara inte 21an av v65an istället använder man laddomat k. jag har ett 1,5 plans hus + ekonomidel(relax mm) på ca 240m2 och ett garage på 100m2. tänkte ha 2m3 tank vid pannan +eventueltt en till tank vid pannan på 1m3 samt en tekniktank på 750 l i huset. med större panna behöver man inte elda lika ofta...
11 svar · 1,4k läst
V
vitabergspredikan: Om du har en stos i insatsen att fästa en slang vid så påverkas inget annat än eldstaden, i annat fall blir det som en vanlig ventil dock väldigt nära spisen, i så fall bör den ha ett spjäll så du kan stänga när du inte eldar. 100mm spiro i golvet duger gott, glöm inte kondensisolera.
1 svar · 2,9k läst
V
vitabergspredikan: Västra Vrams kaminaffäreller nåt tror ja en heter... lät som skåning iaf..
1 svar · 1,6k läst
K
kellbiff: kopparkulvert skulle jag kanske tillägga
3 svar · 1,6k läst
R
rogge_vvs_pl: Hade inte de som sålde kassetten skorstenar också? http://www.kaminkungen.se/index.asp http://www.nvi.se/index3.asp http://www.skorsten.se/ http://www.skorstensfolket.nu/ rogge
1 svar · 1,6k läst
V
Vinsky: Finns det någeno hemsida till Värmeboxen AB ?? R
2 svar · 990 läst
W
WeeBe: Inga problem med driften tror jag. Däremot så undrar jag om du räknat på ekonomin? En pelletspanna, bulkförråd, skorsten samt FTX ventilation blir en dyr historia och jag antar att du ska bygga ett stort hus om du ska räkna hem detta inom 20 år. Pellets ser jag i första hand som en lämplig installation då man har befintlig oljepanna samt ett äldre energislukande hus. Jag väljer
13 svar · 2,0k läst
yonna
yonna: [citat] Kolla tidigare trådar om Wodtke och EcoBaby. Vi är två härinne som köpt dessa produkter från Norge till betydligt lägre pris - man har reklamkampanj just nu. Framför allt Wodtke genererar många goda rabatterade tusenlappar! Jag har köpt den enklare EcoBaby och har, förutom inbyggd fläkt i kaminen, kompletterat med fläktsystem i huset för att maximera effekten. Jag har dock
3 svar · 5,8k läst
S
stefan_andersson: Är det någon som har eller har eldat med en sådan panna? kanske någon som har erfarenhet ändå
0 svar · 4,4k läst
P
putti: Hej ska ev köpa en TB Mini från torsbyugnen är det ngn som vet ngt om denna brännare?
0 svar · 2,0k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Det skulle jag säga är ett absolut måste.. Men det fungerar precis lika bra med latexfog som är billigare än silicon. Och snåla inte! Jag tror jag använde sex-sju patroner med latexfog när jag byggde mitt förråd.
8 svar · 14,2k läst
P
Per-Erik: Hejsan.. Barn är vi alla i början.. Jodå det går nog med största möjlighet att sätta in en pelletsbrännare i den pannan. DOCK finns det en liten hake som man ska vara medveten om.. Du blir nog tvungen att aska ur och göra ren brännaren 1 gång i veckan när det är som kallast.. Besparingen med att sätta in en Pelletspanna är ca 50% mot vad det kostar i dag om man kör olja/el.. En
1 svar · 2,9k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Om du ökar primär så borde det ju bli mer fart.. Om du plockar ur turbulatorerna får du högre rökgas temp sämre verkningsgrad. Det blir nog ingen bättre fart på brasan dock
18 svar · 12,6k läst
·
K
Kasch: Mitt bidrag: [bild] Eftersom jag inte är i behov av någon penisförlängare kör jag med separat kap & klyv av märket Ne-Ma. Som ni märker är jag inte ett dugg avundsjuk på er som har en vedprocessor  ;) På bilden även en Huskvarna 350. Kompletteras snart med en ATV vilket underlättar en del transporter (måste bara vänja mig vid tanken att sälja min tvåhjuling först).
8 svar · 5,3k läst
2
2an: [citat] Du måste gjuta ett golv där pannan ska stå o de går bra att gjuta ett tunt lager på befintligt trägolv oxå, ytterväggar o tak måste va klädda med dubbel gips.. 10 m2 räcker för både panna o pelletsförråd (bulk) behöver inte va brandklassat om det står 1 meter från pannans framsida.. Kulvert är det en fördel om du satsar på en färdig som är bra isolerad t.ex aquawarm
18 svar · 6,5k läst
R
rogge_vvs_pl: Isoleringen är tillräcklig! Försent men du behöver iaf inte fundera mer över detta. rogge
4 svar · 2,0k läst
·
2
2an: [citat] Bara synd att den har 150 liter för mycket vatten (innehåller 205 liter) för att va bra att köra mot acktank..
33 svar · 11,2k läst
2
2an: [citat] Thermias o ctc brännare har en egen termostat som du stoppar in under pannans isolering så det är huvudsaken att överhettningsskyddet funkar.. Rinkabyrör tar 16800:- för ctc´n.. :)
6 svar · 3,6k läst
H
Hans_Nordstrand: Golvärme i betongplatta är långsam och trög. När man eldar blir det lätt alltför varmt och sedan kallt när eldstaden kallnat och innan plattan värms upp igen. Framförallt gäller detta kamin. Kakelugn kan fungera bättre. /Hans
3 svar · 2,7k läst
H
hlaoa: Min laddomat sitter 5cm över golvet. Jag får väl också plocka isär den och kolla lite.
33 svar · 8,3k läst
W
wilewa: Är på väg att inhandla en Julia och koppla till en 500l acc.tank samt till denna också ansluta en solpanel. Finns någon med erfarenhet av Julia och som bonus kombination enl ovan. ;)
0 svar · 1,7k läst
S
sebbe_stalkula: Fick pris på installerad uno utan bortforsling av gammla pannan/oljetank 63000 tyckte det var ett bra pris så jag slog till
16 svar · 7,9k läst
·
2
2an: Kolla in effektas pannor http://www.effecta.se/effecta/index.php Panna med vv-slinga, automatsotning o 6kW elpatron 22900:- ytterligare 690:- om du vill ha 9 kW elpatron http://effecta.se/effecta/filer/prislista%202006-06-03.hemsida.pdf Dom utvecklar pannan tillsammans med ecotec.. ;)
4 svar · 2,8k läst
P
Palte: [citat] Jag kör Calmar 33a med ett insatsrör på 105mm. Pannan funkar som den ska men ibland ryker det in vid ilägg.
7 svar · 6,8k läst
R
roke: Låter enkelt billigt säkert och bra. ett frågetecken är om det gör något att kärlet blir varmt.
5 svar · 2,4k läst
P
Per-Erik: det är igentligen bara att skruva bort olje brännaren & skruva dit Pelletsbrännaren.. Fast normalt brukar man köra slut på oljan (kör då på EL) pellets fiman installerar brännareno vips så kör man.. Olje tanken är i 99% av fallen olämplig som pelletsbehållare tyvvär.. Dock är platsen där den står ofta inte helt fel.. Pellets kan man få på 3 olika sätt 1. med "bulk" bil.
2 svar · 1,5k läst
S
synpunkter: När jag ska göra samma sak kommer jag att köra med 22 mm prisol med isolering i plattan. Koppar känns lite säkrare än pex med tanke på tempen. Anslutningen från dessa till kamin tänker jag köra med flexibla slangar. Någon golvbrunn behövs nog inte. Det brukas vara säkerhetsventil och ibland ett litet expansionskärl till dessa kaminer men en golvbrunn passar i vart fall inte i mitt
1 svar · 1,6k läst
B
Byggarebert: Planerar en spis med glasluckor åt två håll i modern stil. Två luckor ger väl troligen mycket värmestrålning in i rummet men vill man ha det snyggt så . . . 8-) Det jag är på jakt efter är något med samma funktion som Kakelugnspannan www.kakelugnspannan.com men utan begränsningen till det formatet.
2 svar · 3,3k läst
·
GoForIt
GoForIt: Beklagar också era problem med brännaren. Det kan inte nog betonas hur viktigt det är att man får tag i en installatör som verkligen kan sin sak, och har erfarenhet av den aktuella brännaren. Mitt tips: Avkräv referenskunder som du kan ringa och kolla, eller rent av få besöka!
3 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.