Hej alla,

Jag undrar vilka större kedjor eller butiker i allmänhet som säljer briketter i Sundsvalls-området.

Tack på förhand! :)

Silvan säljer briketter (eller snarare "logs") just nu 4x10 kg för 100 kr. Blir väl dock inte så ekonomiskt om du ska elda mycket.

40kg för 100 är faktiskt billigt med tanke på att en pall (1050kg) brukar kosta runt 2500.

Tja, du har rätt, när jag tänker efter så blir det ju ungefär samma pris (kr/ton) som pelletsen ligger på idag.

Tack för svar! Kan man elda dessa "Logs" i pelletskorgen? Är lite allmänt besviken på värmeutveckligen när man eldar med pellets i denna.

Tror att du får lite svårt att få fyr på "logs" i din kamin om du inte lägger dem på veden. Har dock inte testat själv så återkom gärna med en rapport. Sen är ju själva poängen med pelletskorg att det inte ger så stark värme utan avger den under en längre period än veden. Du kanske också har en för liten pelletskorg i förhållande till eldstaden? Korgen bör täcka så stor yta som möjligt - om luften från spjället smiter förbi korgen blir värmeavgivningen inte optimal.

Jag har en 6-liters korg i en Handöl 10 kamin

Är det någon skillnad på logs och briketter?

Jag vet inte om det egentligen finns någon definitionsmässig skillnad, men om man läser vad folk har skrivit här verkar de flesta mena att briketter är mindre i storlek än "logs" (som för övrigt är ett ord som inte finns i svenskan).

loggs/briketter ska man inte elda i korg. Jag tycker dom är enkla och funkar jäkligt bra att elda med...men dom är stört omöjliga att tända upp med. Dom kräver en rejäl glödbädd för att börja brinna så upptändningsbrasan får man ta med ved.

Dom logs jag köpte på Bauhaus, 100kg för 230:- spricker lite så man kan dela dom. Marinera några mindre bitar i tändvätska och ha dom i en plastburk. Sen kan du tända logsen eller ved.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.