8 045 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Rökigt med omvänd förbränning?
ur Vedpärmen:
"Vid förbränning måste man därför i praktiken alltid sätta
till luft i överskott. Hur stort luftöverskott som behövs beror på
pannans konstruktion. Äldre pannor kan kräva mer än hundra
procent luftöverskott, medan moderna klarar sig med 50 procent."
Detta innebär att röken späs ut med mer luft på gamla pannor än på moderna. Det är kanske därför man ser röken mer på moderna eftersom den blir mer "koncentrerad".
Sen att det ryker mer vid uppstart på en stor panna än en liten är nog ganska naturligt, det tar ju längre tid att komma upp i arbetstemp på en stor panna + att det är mer vatten som ska ut pga större vedmängd.
Förövrigt så går det att få moderna pannor att ryka väldigt om man vill
för dom är väldigt känsliga på luftinställningarna. Men är allt rätt inställt så ska det bara komma vattenånga vid normal eldning.
"Vid förbränning måste man därför i praktiken alltid sätta
till luft i överskott. Hur stort luftöverskott som behövs beror på
pannans konstruktion. Äldre pannor kan kräva mer än hundra
procent luftöverskott, medan moderna klarar sig med 50 procent."
Detta innebär att röken späs ut med mer luft på gamla pannor än på moderna. Det är kanske därför man ser röken mer på moderna eftersom den blir mer "koncentrerad".
Sen att det ryker mer vid uppstart på en stor panna än en liten är nog ganska naturligt, det tar ju längre tid att komma upp i arbetstemp på en stor panna + att det är mer vatten som ska ut pga större vedmängd.
Förövrigt så går det att få moderna pannor att ryka väldigt om man vill
"Förövrigt så går det att få moderna pannor att ryka väldigt om man vill för dom är väldigt känsliga på luftinställningarna. Men är allt rätt inställt så ska det bara komma vattenånga vid normal eldning. "
Jag hade iallafall reagerat om jag haft en modern sk. fläktstyrd panna som hade en 7m lång och tät rökpelare ur skorstenen. Vatten ånga bör lösas upp snabbare..särskilt som det inte ens är minusgrader. Dessa bor dessutom inne i samhället
måste ha bra grannar. Jag hade provat ändra inställningarna tagit kontakt med installatör och tillverkare.
Min panna är en CTC från 90-talet med omvänd förbränning och keramik, men den har ingen fläkt. Så den kan inte räknas som supermodern, men den ryker inte och tillverkar inte mycket sot, den enda tjäran som finns sitter på väggarna i vedmagasinet som det ska.
Min rökgas temperatur och dragförhållande ändrades ganska drastiskt för ett år sedan när jag satte ett insatsrör på 175x115 i en tidigare pipa som pendlade mellan hel+helsten och hel+halvsten (där av underkänd vid första BSK) dessutom har en drag begränsare monterat under resans gång. Kör fortfarande med grundinställningen enligt instruktionsboken gällande primär och sek.luft. Ingen rök varken före eller efter dessa ändringar, hade tidigare 270-290g ut ur pannan före dragberänsaren, har nu 200-230g. Uppe i toppen har jag nu ca: 80g 1m ner.
/danso
Jag hade iallafall reagerat om jag haft en modern sk. fläktstyrd panna som hade en 7m lång och tät rökpelare ur skorstenen. Vatten ånga bör lösas upp snabbare..särskilt som det inte ens är minusgrader. Dessa bor dessutom inne i samhället
Min panna är en CTC från 90-talet med omvänd förbränning och keramik, men den har ingen fläkt. Så den kan inte räknas som supermodern, men den ryker inte och tillverkar inte mycket sot, den enda tjäran som finns sitter på väggarna i vedmagasinet som det ska.
Min rökgas temperatur och dragförhållande ändrades ganska drastiskt för ett år sedan när jag satte ett insatsrör på 175x115 i en tidigare pipa som pendlade mellan hel+helsten och hel+halvsten (där av underkänd vid första BSK) dessutom har en drag begränsare monterat under resans gång. Kör fortfarande med grundinställningen enligt instruktionsboken gällande primär och sek.luft. Ingen rök varken före eller efter dessa ändringar, hade tidigare 270-290g ut ur pannan före dragberänsaren, har nu 200-230g. Uppe i toppen har jag nu ca: 80g 1m ner.
/danso
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden