2
2an: [citat] Jepp det är de o den är rätt ny mot din grannes då detta är en -62:a :)
6 svar · 4,6k läst
2
2an: Hmmm nu är jag ingen expert på el/styrningar men jag vet att det går fint med 2 dykrörstermostater (uppe o nere) i tanken men det krävs ett relä som fixar så den övere kallar o den nedre stoppar.. Har en kompis som jar det så iaf.. Termostaterna gick på ca 200:-/st + nå relä.. Tror det ska finnas ritning på en sådan koppling på pellets.info ::)
5 svar · 4,4k läst
·
P
ppalm: 10mm S80 cellplast kanske, sedan fogar du dom 10mm mellan platta/golv med en silicon av samma färg som plattan. //PPalm
1 svar · 1,5k läst
F
FireMaster: du ska inte mura fast röret du köper en inmurningsstos vilket egentlgen bara är ett rör som är 10mm större än rökröret som du murar fast i murstocken sen har du bara en garn mellan rören.
4 svar · 10,1k läst
slipperman
slipperman: Hej Angående säkerhetssystem: Jag körde ju nyligen igång mitt nya system och jag kan bara säga att jag var jäkligt tacksam över att jag kopplat på nödkylslingan i pannan. Första eldningen hade nämligen pumpen i laddomat 21:an fastnat och jag hade lagom laddat i fullt när pannan gick överstyr i temperatur, jag stod ju och eldade 65kw utan cirkulation... Bra kontroll dock att
34 svar · 4,6k läst
·
F
FireMaster: eldstadsplanets krav beror på vad som krävs vid specifik kamin. står i bruksanvisningen till kaminen vilka mått såm gäller.
2 svar · 7,9k läst
K
Kasch: Exakt. Hogander bevisar själv poängen med att bara låta folk skicka PM som engagerat sig i forumen. Sånt där borde resultera i avstängning.
12 svar · 5,6k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Mät uppe i skorstenen. Du ska ligga över 70-80 grader 1 meter ner. Ligger du under finns risk för kondens
3 svar · 2,5k läst
P
pege63: [citat] Tror han menar om strömmen går så funkar ju inte pumpen i hydroforen som då skulle pumpa kallvatten in i pannan för att kyla denna? Självcirkulation får du bara om du har olika temp i pannan och ackutank, men om pannan har 97 grader och ackutanken 97 grader blir det ingen självcirkulation. Se mina frågor i tråden.
7 svar · 6,5k läst
Kloge
Kloge: Pannan inkopplad och proveldad.Gick fint men inte helt oväntat blev det en del luftande.Jag har kulvert på ca 20 m in till huset. Dessutom har jag träningsvärk i armarna efter allt rörgängande med 1 1/4 rör! Nu väntar jag bara på vinter så den får bekänna färg :)
7 svar · 1,2k läst
S
Stars: Jag kör med en Tulikivi T750L som väger 810kg + nått hundratal kg till om man täcker in skorstenen i täljsten som vi gjort. Bor på drygt 123 m2 med öppen planlösning vilket gör att det aldrig blir för varmt i vardagsrummet där den står. Har mina element (direkt el) inställda på 20 grader och eldar jag ugnen riktigt varm så stiger innetempen till ca 23 grader. Har inte några exakta
11 svar · 6,2k läst
H
Hampe: Att hugga ved · Avverka veden under vinterhalvåret, gärna under senhöst/förvinter så hinner veden torka längre tid innan du eldar upp den. · Klyv veden så snart som möjligt efter avverkningen. Kluven ved torkar på en fjärdedel av tiden jämfört med okluven ved. Barken isolerar veden så att det tar längre tid att torka ur fukten. Efter klyvning bör veden inte vara grövre än 10-20
3 svar · 7,0k läst
R
Remma-Rambo: Var får man tag på en brännplåt till en Klafreström 826, årsmodell 1939, med eldstaden till höger? Det gäller den inre plåten (som inte är en plåt utan av gjutjärn), alltså den som sitter närmast bakugnen. Brännplåten är alldeles deformerad. Först har den böjts uppåt och sedan gått i två bitar. En del är borta och en annan del har svetsats ihop med den större. Vad är det
0 svar · 2,2k läst
L
Lisa78: Hej, behöver tips/råd..jag har en gammal bakugn med en rejäl murstock i vardagsrum/hall (förr låg köket här) Jag vill utnyttja denna som värmekälla och undrar vad som kan vara bästa lösningen, den lilla öppningen är mot hallen och "stängd" mot vardagsrum. Mvh
0 svar · 2,1k läst
P
pege63: Jag har en fråga ang SYR ventil 5067 till en laddomat 21. Om strömmen går så kan ju INTE pumpen i Hydrofor/hydropressen pumpa vatten från den egna brunnen till pannan om tex den skulle överstiga 97 grader (koka). Vad skulle då kyla ner panna om hela ackutanken var fulladad med 95 gradigt vatten? Jag vet att laddomat får självsirkulation om den blir strömlös men skulle det räcka för
11 svar · 8,2k läst
pellefant
pellefant: prova med sökfunktionen, det är iaf i år det diskuterats, jag har tyvärr inga länkar... två av varandra oberoende säkerhetssystem: 1- laddomat=självcirkulation 2-säkerhetsventil=släpper ut övertryck innan systemet sprängs
3 svar · 3,6k läst
M
mikko: Umm el är väl kanske billigast i drift, Oljebrännaren fick jag gratis /m
8 svar · 9,1k läst
2
2an: Det är sintringen o den kan sitta fast rätt bra.. ;) Jag hackar oxå bort sintringen (en kaka på ca 2 mm tjock) med en skruvmejsel vid varje sotning av pannan efter ca 1 tons förbrukning..
2 svar · 3,1k läst
2
2an: [citat] Ur en 120 l beredare får man ut ca 185 l 40° vatten om ack/pannan är 70°.. Men om vv räcker till att fylla badet så ska det inte va problem med vv efter badet då det går rätt fort att värma, Annars får du höja tempen på pannan el tvångs starta brännaren innan ni börjar tappa up badet.. Du får även ut mer vv om du tappar upp långsammare..
2 svar · 2,3k läst
2
2an: [citat] Ja du löser då problemet med dåligt drag på ett smidigt sätt.. ;)
10 svar · 7,1k läst
D
droopy: [citat] Börja med att klä in väggar och trappsteg med ex masonit som du tejpar med silvertejp eller något. Kolla på "uthyrningsfirmorna" om du kan hitta en trappvagn alltså en vagn som kan gå i trappor. Använde sådana när vi fraktade upp och ner fläktmotorer till vindar och liknande då jag var ventmontör på 80 talet. Dom fanns både "manuella" och eldrivna. Det verkar som om pannan
26 svar · 13,7k läst
·
G
General: [citat] Hej Kasch! Vi har haft ute en kakelugnmakare och han tyckte vår ugn var för liten för att värma huset med. Och dessutom så har den bara tre kanaler och den nya ska ha 6 kanaler och fläkt inbyggd med. Men vet inte hur mkt det gör. Vi är bara nybörjare inom de här området. Men ja tror att han sa att de skulle kosta 25 000:- att renovera vår gamla ugn
6 svar · 9,0k läst
·
Fredrik1976
Fredrik1976: har en nibe e20p med en ecoteck A3brännare undrar ifall någon annan har liknande och hur bra det fungerar för er? och hur ni byggt ut?
0 svar · 1,6k läst
gadeberg
gadeberg: Jag köpte min från Tanksvets i HVA Smidiga att ha och göra med. Dom gör måttbeställda http://www.lantbruksnet.se/tanksvets/
2 svar · 2,6k läst
2
2an: Det ska vara minst 15 cm ovanför brännarrostret i en undermatad brännare (thermia, ctc, ecotec) el om man så vill 1 cm/kW.. Jag kör med en thermia sen 1,5 år tillbaka o är mycket nöjd.. :) Men om du tänkt en sådan så bör du ta en ctc då det är thermias brännare men annan kåpa o billigare, 16800:- exkl skruv tar rinkabyrör för ctc.. Ctc har alla funktioner som thermia har..
3 svar · 3,5k läst
N
nic2: Jag känner inte till hur stor höjning det är frågan om, hur stor är den höjningen?
30 svar · 5,1k läst
R
roke: Är säkentilen märkt med 1,5 så ska den öppna vid 1,5. Din manometer som visar 1,3 kanske visar lite fel/eller rätt men sitter högre än säkventilen? Fjädern i säkventilen kanske har blivit lite slapp med åren. Prova byt ut ventilen mot en ny. Det är ioförsig bra att din ventil fungerar, och 100 gr kanske hör till ovanligheter?
1 svar · 1,9k läst
ylven
ylven: Vet inte så mycket om just V35, men om den är på 35kW som namnet antyder så låter det som en bra kombination. Vi har 35kW-panna, 1500 liters ack, visserligen bara 95 kvm boyta, men jag vet av erfarenhet att 1,5-plan "återanvänder" värmen till viss del på övervåningen, så det borde inte vara något problem för er. Dessutom har vi ganska stor panna för våra behov. Det är bra att ni
1 svar · 818 läst
P
pettan100: Funderar på att installera en spisinsats(Handöl) i befintligt öppen spis, efter besiktining av sotaren så konstaterades att en sotlucka måste monteras. Är det något man klarar själv om man är normalt händig? Någon som har tips hur man går tillväga?
0 svar · 3,7k läst
L
louise-malmsten: kan vanlig kalkfärg vara nått?
1 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.