Vi har precis köpt en gammal skånelänga, vårt första hus. Huvudvärmen i huset är vedkassetten så nu ska jag lära mig att hantera detta. Vet att man kan prenumerera på ved i olika former. Hur mycket ska man räkna med per månad i kubik färdighuggen och kluven? Det skiljer sig såklart över året men om någon kan ge mig ett hum om hur mycket det rör sig om vid olika årstider är jag glad. Gärna en prisbild också från någon med erfarenhet. Huset är runt 95 kvadrat, så det är ganska litet. Utöver kaminen så finns en värmepump. I övrigt inga element förutom ett i stora sovrummet. Funderar också på att klyva själv framöver och skaffa vad som krävs. Hjälp mig gärna med alla tips som kan behövas.
 
har du ingen energideklaration ?
nån form av energiförbrukning borde ni iaf fått innan köp
kan du inte fråga förra ägare hur du eldar i kassetten
borde bli billligare å köpa all ved vid ett tillfälle
 
Enligt energideklarationen går det ca 5800 kwh till uppvärmning (vatten borträknat) fördelat på ved, direkt-el och luftvärmepump. 1000 kwh är räknade på ved, vilket nog är lite lågt. Kassetten fanns inte under hela det beräknade året. Ska tilläggas att det finns installerat golvvärme i kök och badrum som gör att andelen direkt-el ligger ganska högt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.