1 834 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
vilken kamin
Hej!
Ska skaffar en kamin till min atelié som är ca.60 m2 stor och väldig högt i taket(ca.5 meter).
Det blir endaste värmekälla och måste vara jätte effektivt. Dessutom behöver jag har snabb värme.
Har fastnad lite för en gjutjärnskamin som heter "Waterford Trinity" kan dock inte hitta so mycket om den på nätet.
Den har 16kw.
Har ni hört talas om den eller kan ni rekommandera en annern kamin som ni tror kan värma upp so mycket kubik på en väldig kort tid och som inte kostar 30 000 späm eller mer?
Ska skaffar en kamin till min atelié som är ca.60 m2 stor och väldig högt i taket(ca.5 meter).
Det blir endaste värmekälla och måste vara jätte effektivt. Dessutom behöver jag har snabb värme.
Har fastnad lite för en gjutjärnskamin som heter "Waterford Trinity" kan dock inte hitta so mycket om den på nätet.
Den har 16kw.
Har ni hört talas om den eller kan ni rekommandera en annern kamin som ni tror kan värma upp so mycket kubik på en väldig kort tid och som inte kostar 30 000 späm eller mer?
Trinity är en strålningskamin som har en hög effekt. Är ateljen i vanliga fall nerkyld när du inte är där så är det bra med hög effekt för att "få upp värmen" men har du grundvärme och bara vill höja några grader kan du ta en betydligt billigare typ. De flesta kaminer klarar 9 kw och är sedan lättare att "snålelda" En annan utseendemässigt liknande trinity är Vermont Castings "Encore" med katalysator där du kan smygelda ner till 3 kw med bra förbränning och med brinntider på upp til 13-15 timmar. En 1,4 meters takfläkt hjälper till att få ner värmen vid taket. Trinity säljs av Narvells i helsingborg och Encore av Camina/Ecotec
Hej, jag sitter själv med en sal på 90m2 och 5,4m i takhöjd.... den enda kamin jag hittat som inte är vattenmantlad och tar så stora ytor är Morsö 3640 som värmer snabbt eftersom det är en gjutjärnskamin. kostar ca 20.000 // Micke
Hej!
Har läst lite till och kommit på två alternativ.
Antigen Jotul F500 eller Keddy Scope.
Vad tycker ni om dem? Båda är gjutjärnkaminer och har ca. 11kw. Vilken skulle ni rekommandera?
Alex!
Har läst lite till och kommit på två alternativ.
Antigen Jotul F500 eller Keddy Scope.
Vad tycker ni om dem? Båda är gjutjärnkaminer och har ca. 11kw. Vilken skulle ni rekommandera?
Alex!
Glömmde säger att jag ha försökt kommer åt Morsö 3640. Men den finns inte längre eller?
Alex!
Alex!
Klicka här för att svara