Växthus
Riola: [citat] Aah okej, visa gärna med bild sedan då ni är klar med det. Vår mur är för övrigt ca: 85 cm hög
kjell.v: Hej, Vi bygger ett lite större växthus av trä och har funderingar kring takstolarna. Växthuset ska vara 8,5 x 5 meter, och taket kommer troligtvis vara av växthusplast eller kanalplast (möjligtvis glas). Vi vill ha markkontakt för odlingen, så vi har ingen betongplatta eller liknande. Det ligger i en sluttning, så i nedre delen av sluttningen har vi satt gabioner fyllda med sten från
Tor-Erik Holmström: [citat] Kråkor har ertappats i grannens lökland och knipsat av blasten.
dundergnu: [bild] Det odlas i krukor. Är friggebodstorlek och byggt efter egen servettritning…
Solskensbonden: [citat] tack för svar! Nej egentligen har vi bara jättestora sorkar på åkern men inga i trädgården, men vi har mkt aspträd runt omkring som kanske kan leta sig in med rötter. Jättefint bygge du gjort! Vi har berg och sen grus och vinter/höst mkt vatten i markerna så vi har medvetet gjort en rejäl dränering runt allt. Hoppas det ska räcka.
Pligg85: Köp stort. Man bygger växthus när intresset går uppåt. Vi byggde 18 kvadrat förra året och håller på med bänkar till årets nybyggda på 30 kvadrat. Utöver detta är huset fullt. Frugan påtalade att det behövs inget nytt växthus 2024 men vad vet hon... Första var ett lite finare med stenläggning och spottar och lite känsla nerlagt. Byggde fristående pumphus med nav för vatten,
fredand44: Hej Tackar för svaret, tyvärr hjälpte inte rengöringen. Men det lär ju alltid vara bra med rena kontakter och så kunde vi ju utesluta den felkällan. MEN vi köpte ett helt nytt batteri, voila, sim sala bim, nu funkar allt. Gumman är glad igen. Så felet var vårat 9 volts batteri som legat i obruten förpackning, förmodligen över tre månader.
Malmgren: Nu är växthuset färdigt! Det slutade med att jag bad lokala plåtslagaren klippa till ett par plåtar i lämplig bredd (typ långa remsor egentligen) som jag fick ner ett par centimeter under markhöjd och in bakom en liten klack som är på undersidan av sockeln. Kostade bara ett par hundralappar och blev riktigt bra! [bild]
SMÖH: Hej, Vi befinner oss i växthusdjungeln och tänkte att någon kanske kan komma med lite tips och synpunkter. Har tittat på lite olika men nu snöat in på Willab och Skånska byggvaror. Om man jämför Green room classic (Willab) och Oas master (SB) skiljer det dryga 20.000 där Willab är det dyrare. Har läst gamla trådar om att kvaliteten för SB är sådär men tänkte att det kanske har
Fru_T: Är det någon som har monterat ihop på egen hand och kan tala om ifall det är krångligt etc? Hur har ni gjort med sockeln- gjutit fast i plattan eller skruvat fast i plattan? Tar tacksamt emot tips och råd från er som vet
AndersS: När du fyllt växthuset och det växt upp kommer du inte att lägga märke till det. Låt det vara och lägg nu fokus på växandet:D Plantera gärna växter utvändigt och mjuka upp de hårda linjerna runt växthuset, både mark och byggnad. Jag lägger mera märke till grunden runt:cool:
Thomas_Blekinge: Du får vad du betalar för. Eftersom jag bor vid kusten lade jag värde och pengar på att skaffa ett växthus som är vindklassat. Det finns inlägg här där folk har blivit av med sina rutor gång på gång.
Mattikoleman: Tack alla för svaren, det stämmer , finns ungefär 260 aluminiumskit, men bara 30 gör sitt jobb i skenor och profiler. Företaget har inga rostfria skruvar och att köpa eget kostar mycket. Planerar använda skiftnyckel, jag gick rådet och hoppas att det inte kollapsar om 2 år:)
seerikand: Hej, vi är relativt nytillträdda i vårt hus och har idag ett växthus, "klassisk modell" med aluminiumramar och glasrutor för odling av växter/grönsaker etc. Vi skulle vilja flytta växthuset till en annan del av tomten som är sluttande och min tanke är att bygga en grund av leca-block eller motsvarande. Kom gärna med förslag på materialval - vi kommer dock försöka hålla nere
Andreas Berggren: [citat] Tack för svar! Har också hört vart 3-4:de skift så får köra på det. Är det hela skiftet eller bara i hörnen? Den regel som går mellan hammarbandet och knocken, den som glaset kommer vila på. Tolkar det som att den inte behöver vara i limträ vilket var det jag misstänkte. Ja det saknas pelare, har inte ritat in det men tanken är att sätta dit några grova, kvadratiska,
Tomture61: Köpte ett tunellväxthus https://plastikati.lv/en/products/greenhouses/greenhouses-klasika-lithuania/greenhouse-klasika De har butiken i Litauen , 200 Euro för frakten till Sverige . Instruktioner och uppmärkning av delarna :rolleyes: Man får ägna ngr dagar för att lista ut hur det skall monteras :dizzy: Inga ståldelar har tex instr åt vilket håll de skall bo på .
Oldboy: Automatiska lucköppnare är perfekt! Har två robusta sådana i vårt växthus, och de har fungerat perfekt sedan 2010 eller 2011, (vilket år det nu var växthuset blev klart). För att det ska fungera bra så måste det ju finnas lika mkt öppning för tilluft i växthuset, annars blir ventilationen inte så effektiv. Då kommer öppnarna att sitta i draget inifrån växthuset, dvs den varma
AG A: [citat] Ja, det är helt rätt. Däremot ska varje hål vara ca en halvmeter i diameter i botten. Detta för att kunna fyllla med sand och grus, som dränering åt varje plint. Dräneringen måste alltså vara större än själva plinten. Du bör ha en plint minst varannan meter. Men det beror på hur kraftig balk du har på/mellan plintarna. I ditt fall blir det väl lagom med 1,5m mellan varje
tpsoft: [citat] Jag tycker att det fungerar bra. Nu är det ju inte så mycket vatten inne i växthuset men det som kom innan växthuset kom på plats var det inga problem med.
Bruiser: Förutsättningar: Ett helt vanligt relativt nytt växthus från dussintillverkare, glasrutor, alukarm och glidskena ovantill, styrskena i botten. Jag undrar om någon har erfarenhet av att byta hängning till vanlig, och vad man bör tänka på, det är ju en viss tyngd i bladen så tveksamt om karmarna håller sig raka i längden. Är det ens rimligt att fortsätta i den här tankebanan, någon
Sash: Har köpt ett träväxthus 3,6 x 2,4 m och undrar lite hur man ska bygga grunden. Tänker 4 betongplintar, 1 till varje hörn för att hålla fast växthuset. Och sedan markduk, makadam, sättsand och markplattor! Hur många decimeter makadam krävs (mot tjälen)? Räcker det med 4 plintar eller behövs fler?
tasman: Ok, känns som jag vågar chansa på glas. Tror jag :) Tack!
ajn82: Man får väl även betänka att under vinterhalvåret så kommer väggen inuti växthuset att få ett mycket gynnsammare klimat, torrt och så fort solen ligger på förhållandevis varm och därmed lågt RH. Så torkar ut väldigt bra under vintern, vilket i någon utsträckning nog hjälper till att motverka den ökade fuktbelastningen på sommarhalvåret.
75agda: [citat] Min plan är att behålla jordgolvet inne i växthuset och bara gjuta en ram att ställa sockeln på. [citat]
Putte 9497: [citat] 4 mm känns klent. 10 mm ska jag ha på mitt bygge
Mickebandsåg: Någon som vet vart man hittar denna gummi list? [bild] Tyvärr väldigt svår att ta kort på men det är en U-list som är 3x3.5mm 3mm över ryggen och 3.5mm djup som skall sitta på en 1mm alukant för att kanalplasten skall sitta klokt och inte skallra Saknar ca 50m för att få ihop växthuset
Malmgren: [citat] Ah! Insåg nu att lokala uthyrningsfirman har för en femhundring per dygn. Förmodligen bra mycket bättre än Biltemas, här har jag nog lösningen. En minigrävare för 1500 per dygn har de också, tror jag är i hamn nu!