Växthus
z_bumbi: Fäst en plåtlist i rännan längst ut? Då slipper du bocka något och vattnet kommer längre från glaset.
T.Lindblad: [citat] Tror dom är uv- beständiga. Vi får väl se hur det går. Vill ju inte bli störd mitt i midsommarsnapsen
sinuslinus: [citat] Haha, såg att jag skrev fel. Bilden är från 12 april.
samlarpådetmesta: Det får bli tjänster och gentjänster helt enkelt :cool:
vvsaren: [citat] Har nu samma problem med plastlister som lossnar. Skrivit till bauhaus o vitavia ang detta
TypRätt: [citat] Problemet blir nog att med skenor på detta vis så kommer helheten dvs bottenplattan och växthuset att räknas som en gemensam konstruktion och då får ju inte plattan i botten heller vara närmare än 4.5m skapar du något som inte så uppenbart hör ihop (som tex stenplattor/betongplatta och ett växthus på hjul) kommer du undan detta. Då en platta på marken för sig själv inte
Anders Lo: [citat] Växthus utan odling känns ju lite B, antar att fuktig luft kommer att kondenseras i det jag tänkt som en isolerad källare och lätt kan pumps upp till droppbevattning. Jag hade väl tänkt att gjuta ett tak över källaren, alltså hela golvet till växthuset men alternativt kanske det skulle räcka med mittgången. Tex 5 meter långt 1*1 meter är ju 5 kubikmeter och kanske
turbo100: Tack, Då slår jag nog till på ett hunter BT på rinkabyrör :)
Hegge_: Den "adaptern" jag hittade och köpte passade klockrent. Nu monterat och klart med en kran för bevattning av växthuset
neo11: Vilket bruk är det putsat med? Ardex A46 är kanske inte fel men rätt dyrt. Jag skulle huggt bort allt och sen dragit på cementbruk A. Ganska tunt och sen penslat(slamma) det med plafondkvast eller mjuk pensel när det börjat bli hårt. Om det är ojämnt så drar man först på en gång med cementbruk A, och sen dagen efter drar på igen och slammar. För att göra det enkelt, sen låta det
BengtH: Tänk på att alla växter inte är förtjusta i tjärdoften.
mats1979: Hej Jag skall montera ett växthus som är 2,36 x 5,3m på en stabil grund. Som ni ser på bilden nedan så har vi grävt ut för detta. Vi bor på ett berg och det gör att vi har nått berget i 2/3 av arbetet med grunden. Min fråga är följande: Kommer det hålla att lägga makadam i ca 30cm och 10cm stenmjöl och sedan lägga stenplattor som är 35x35cm på detta? Tanken är att montera
sole_oggi: [citat] Jag har en extraklack på varje sida på plastdetaljer. Jag har försökt sätta dit den på alla sätt men det går inte.
Marianti: Jag fick över en skena som jag tror ska vara vid dörren till växthuset men vet inte var. Är det någon som känner igen och vet var den ska vara… snälla behöver er tips. [bild] [bild] Tacksam för hjälp....
ecb182: Kommer du byta taket också? Ett växthus bör ha någon form av glas eller plasttak som släpper igenom ljus. Visst är den vänstra väggen en annan byggnad? Det ser inte ut som att du kommer kunna använda så mycket av befintlig konstruktion för själva boden. Är nog bättre att riva och byga upp på nytt.
Noris04: [citat] Ok, jag känner mig väldigt okunnig i ämnet, men det verkar logiskt. Tack för svar!
Blixtmaskin: [citat] Precis, men även hur bra plasten håller på sikt (om det bryts ner fort). Har dock förstått att plastkrukor ofta är i PP så själva giftaspekten är då borta.
Plutus: [citat] Då skulle jag gräva grundare, första varven med lecablock och armering och sedan tegel först när man är ovanför marken.
Riola: Hej Verkar detta som en vettig plan till ett växthus? Invändningar och tips tas gärna emot. funderar även om det är ett alternativ om man gräver ut som jag ritat. Men skippar betongsula och enbart packar på med stenmjöl istället och sedan mura lecablock på? Med vänlig hälsning, Richard
Elisko: Vi är till att bygga ett växthus i trä med fyndade fönster och gamla pardörrar. Vi har redan grävt ned ett dike 50cm djupt och skalat av 10cm där växthuset ska stå.(Tänkte göra allt själva men väntar nu istället vår trea och inser att vi kommer vara begränsade med tid :) Nu vill vi ha hjälp med att gjuta en sula och mura upp med leca som putsas. Växthuset är 3x5m och ena
Marie83: Hej Har köpt ett vitavia helena växthus och hade tänkt att ha 2 stycken vädringsfönster i tak men nu har det levererats fel så jag har fått modellen med 2 vädringsfönster i vägg istället. Någon som har erfarenhet av det, blir det dålig luftväxling och jobbigt att ha dem i vägg?
matknu: [citat] Så snyggt! Dumfråga ang L-stöden... skänklarna utåt? Om inte hur fick du ihop stöden?
slerker: [citat] Det har faktiskt inte blivit något än. Jag kom dock så långt att jag hade fått till en tät och vinkelrät gjutform som låg i våg: [bild] Det var dock rätt pilligt och tog lång tid. Fick göra om ett par gånger innan det blev rätt, framför allt med vinkelrätheten. När allt var klart insåg jag med viss bestörtning att jag hade tagit fel på pinnen som markerade tomtgräns i
arvid53: [citat] Såklart att det kan bli, räknar dock med att ha öppet nertill och upptill, då denna är placerad mot vägg på carport med hyfsat långt utstick från taket. Nog inte tänkt att odlingen ska stå på marken, och då heller inte glaset/plasten.
blorob: Hej,, @funkofilen har inge bilder eller ritningar. Det jag kan komma på som jag skulle gjort annorlunda idag är att jag hade kört limträreglar i taket som ska hålla lite bättre. Nu är jag lite orolig över vintern och sätter in en stötta. storleken är ca 18kvm //
q51020: Som rubriken säger så ligger jag i planeringsstadiet inför vårens bygge Skall sätta upp ett växthus på mur. 14m2 Muren skall bara 600 hög och muras med tegelsten Grunden + troligivs lekablock innan teglet. Min största utmaning är att mäta ut allt. Tomten sluttar ngt litet . Vill naturligtvis ha allt i våg och rätta höjder. Söker tips på ngn typ youtube video där Man går igenom
turbo100: [citat] För mig jag läste i instruktionen att dom skulle in på vinterna innan minus..
ajn82: Är lite trött på vårt klassiska pooltak, bland annat att på hösten tycker möss om att krypa in och drunkna i poolen... Funderar på att riva trädäcket, göra stensättning på hela altanen och bygga typ ett sånt här växthus över poolen. Vad tror ni? https://outl1.se/premium-glasvaxthus-51