Hejsan!

Jag är nybörjare och har tänkt bygga ett växthus av gamla fönster. Men mitt första problem är hur jag ska göra med grunden. Växthuset kommer att byggas mot en befintlig vägg (uthus). Jag har börjat gräva en ram (2,5 dm * 2,5dm) där jag först tänkt gjuta grund. Men nu undrar jag om det inte är enklare att gräva ner plintar? Hur djupt ska de grävas ner isåfall?

Den största anledningen till att jag vill hålla detta enkelt och slippa mura är att vår trädgård är väldigt liten och den ligger inklämd bland flera grannars tomter vilket gör det omöjligt att komma fram med lastbil, släpvagn eller dylikt till byggplatsen.

När växthuset blir klart är tanken att det ska vara ungefär 3 * 3 m stort.

Tacksam för alla hjälp eller input jag kan få :)

Det beror lite på vart du bor. Man ska alltså alltid gräva till tjälfritt djup. I mellersta delen av landet ligger detta på 60-70cm djup. Så minst så djupt måste du gräva. Detta gäller oavsett om använder plintar eller gjuter/murar en kantbalk/grundmur.

A AG A skrev:
Det beror lite på vart du bor. Man ska alltså alltid gräva till tjälfritt djup. I mellersta delen av landet ligger detta på 60-70cm djup. Så minst så djupt måste du gräva. Detta gäller oavsett om använder plintar eller gjuter/murar en kantbalk/grundmur.
Jag bor i södra Hälsingland. Men om jag tar plintar så räcker det att gräva så djupt där de ska stå? Har jag förstått rätt då? Hur många plintar rekommenderas?

H Helena Sjöblom skrev:
Jag bor i södra Hälsingland. Men om jag tar plintar så räcker det att gräva så djupt där de ska stå? Har jag förstått rätt då? Hur många plintar rekommenderas?
Ja, det är helt rätt. Däremot ska varje hål vara ca en halvmeter i diameter i botten. Detta för att kunna fyllla med sand och grus, som dränering åt varje plint. Dräneringen måste alltså vara större än själva plinten.
Du bör ha en plint minst varannan meter. Men det beror på hur kraftig balk du har på/mellan plintarna. I ditt fall blir det väl lagom med 1,5m mellan varje plint. Om växthuset blir 3x3m

• Gilla
MimisZoo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.