Hej

Håller precis på att förbereda inför gjutningen av både hus och garage. Meningen är att ha endast 100 mm isolering under plattan i garaget och från början var tanken att låta golvbrunnen vara"rak", dvs utan vattenlås, och koppla den till dräneringsvattnet. Var ute och inspekterade idag och det verkar som om ett missförstånd uppstått! Den ännu ej installerade "raka" golvbrunnen är ihopkopplad med avloppet. Hur göra? Värt att påpeka är att balkarna ligger på plats och uppfyllanden utförd.

1. Går det att ha en golvbrunn med vattenlås på ett ouppvärmt och oisolerat garage (sånär som på grundisoleringen) och i så fall vad blir merarbetet för att lägga ner en sådan golvbrunn istället.

2. Begära att entreprenören drar om och kopplar på sig till dränvattnet. Hur mycket jobb innebär detta?

Tackar för svar

Du får absolut inte koppla in en golvbrunn från ditt garage till därnen.
Du ska sätta en oljeavskiljande brunn och den ska vara kopplad till spillen!

Jag har för mig att det finns nån regel om man bygger ett garage under ett visst antal m2 så kan man komma undan oljespärren. Vet inte om det är så längre.

Du kan ha en golvbrunn i ett ouppvärmt garage, men det finns ju en frysrisk med vattnet i vattenlåset. Antingen får du ha ett lock över eller slå i lite propylen-glykol.

Du kan inte ha en "rak" spygatt till ditt avlopp utan vattenlås.

Tror jag tar en med vattenlås och pytsar i lite glykol vid behov. Tack för hjälpen

I vår kommun är det så att om du drar in vatten i garaget så är det hushållsavloppet som gäller, alltså kopplat på hushållsavloppet. Inga krav på oljeavskiljare.
I garage utan vatten drar man det till dräneringen.

Om man inte använder golvbrunnen regelbundet, så kan man behöva hälla en skvätt vatten i den då och då, för vattnet i vattenlåset dunstar bort.
Men det märker man när de börjar lukta avlopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.