Byggahus.se

Dra om vattenledning

1k läst  3 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag planerar att dra om vattenledningen från den borrade brunnen och har lite funderingar.

I dag går vattnet från brunnen till jordkällaren där hydropress finns sen in i huset. Genomföringen i foderröret och där vattnet kommer in i jordkällaren är ungefär i våg. Avståndet mellan brunnen och jordkällaren är 3 m.

Planen är att istället dra in vattnet i ladan där hydrofor och vattenfilter ska stå och sedan skicka in vattnet i huset. Avståndet från brunnen till ladan är 15 m och från ladan till huset är det 30 m. Placering av hydrofor blir ovanför genomföringen i foderröret för att golvet i ladan och brunnslocket har ungefär samma höjd samt slanglängden ökar 12 m, spelar det någon roll? Det finns ju nån sorts pump i brunnen antar jag.

I dag är det bara draget ø 25 mm PEM-slang och det funkar väl. Det är inte direkt högtryckstvätt i duschen men det fungerar. Det är 25 mm från brunnen också. Räcker det att fortfarande köra på 25? Jag tycker det verkar klent nu när avståndet blir längre men måste jag ta grövre även från genomföringen i foderröret och hur lätt är det att byta den adaptern eller hur man nu får göra?

Med vänlig hälsning

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    asdf_01.png

asdf_02.png

asdf_03.png

2. N
    Medlem · Nivå 12
    Jag flyttade om mina på ett liknande sätt för ett par år sedan. Gick upp till 32 mm och hade även kunnat gå med 40 mm, framförallt nedströms hydroforen/hydropressen, det är ju där det spelar någon egentlig roll.

Om du tittar i tabellen får du nästan 7 ggr mindre mottryck om du väljer 40 mm istället för 25 mm. Vid 30 l/min
    http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/

Sedan ska man ju iofs vara medveten om att du sannolikt har betydligt större tryckfall inne i huset med några meter 15mm eller ännu värre 12mm kopparrör. Men åtminstone 32 mm skulle jag säga.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Okej vad bra, tack!

Du menar större dimension på slangen in till huset från ladan och låta den från brunnen till ladan vara 25 mm?

4. N
    Medlem · Nivå 12
    Dina avstånd anger du till 15+30 m, jag hade nog köpt en 50 rulle 32 mm slang. Ju grövre desto bättre (i alla fall vad det gäller kallvatten).

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka