Byggahus.se

Reservdelar Grohe dyra?

1. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Jag har det senaste halvåret vart tvungen att byta slitdelar i Groheprodukter. Först var diskmedelpumpens pumphus som spruckit. Svaret från Grohe var att de har ett paket för ca 600 kronor där pumphuset ingår.
    Pumphuset är i plast och har en enkel backventil. Tillverkningskostnad kanske 1-2 kronor. Nåväl köpte paketet och kunde kasta de "dyra delarna som utgör halva produkten.

Nu i veckan började vår andra vattenkran i köket att läcka. Det borde vara enkelt att byta packningen tänkte jag. Kontaktar Grohe samt scannar nätet på reservdelar. Samma visa som med diskmedelpumpen. Hela blandarhuvudet måste köpas i paket för att få de 3 packningar som behövs. Kostnad ca 600 kronor.

Har de andra tillverkarna som t.ex FMM samma supportmodell? Varför måste jag som konsument köpa ett paket med många icke slitdelar för att få en självklar slitdel? Har de här företagen någon miljöpolicy?

Har lagerkostnaden flyttats från hyllan till reservdelsdatabasen?

Jag överväger att byta ut mina Groheblandare till ett fabrikat som har miljö och kundfokus. Är det fler som har samma erfarenhet med blandare?

2. C
    Medlem · Nivå 14
    Min erfarenhet av de svenska märkena är att man kan byta det mesta i dom enkiljt. Visst är en keramikblandare rätt dyr, men den har ju hållt i 10år utan problem oftast. Packningar kostar några tjugor och köps som en stats tex.