Vi har enskilt vatten som vi delar med två andra fastigheter. Trycket är mycket dåligt och vi är sist på ledningen. Helt baserat på självtryck. De andra två vill inte hitta en gemensam lösning för tryckstegring. Och är oroliga för att vi ska störa deras vatten om vi monterar en hydrofor med pump direkt i vår ände.

Jag har tidigare fått lite råd i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/210472-tryckstegring.html

Nu funderar jag på om man kan använda ett stort tryckkärl och en pump med lågt flöde men som ändå kan komma upp i tillräckligt tryck (4-5 bar?). Grannarna är oroliga för att det ska suga i deras ände när vår pump går men om pumpen är så liten att den bara suger några liter per minut kanske det inte märks hos dem? Jag är medveten om att det kommer ta tid att bygga upp trycket igen om vi tömmer kärlet men det kan vi nog leva med.

Är det alls ett alternativ, tror ni?

Göran.W
En möjlighet är att sätta tex en ibc container som fylls på av självtrycket och sen pumpar man vattnet från tanken till hydroforen.
på så sätt stör man inte flödet i ledningen.
Man kan ta en gammal toa armatur som styr påfyllningen av tanken.

Klarar matande del av att ni börjar suga på ledningen? Oundvikligen kommer det suga i den delen nämligen.

Grannarna riskar såklart vacum/luftbubblor om ni börjar suga, så det bästa är såklart tryck på ledningen. Det går till viss del att lösa med backventiler.

Annars är Göran innan på en lämpligare lösning med buffert/dagtank som fylls på oberoende.

Jag hade tidigare samma problem då jag delade brunn med grannarna. Jag löste det genom att låta vattnet komma i en gammal 150 l hydrofor på vilken jag satt en rejäl vacuumventil samt en avluftare. Tanken var i princip fylld med vatten och vacuumventilen i toppen gjorde att min tryckstegringspump inte påverkade grannarna.

Tack för svaren!
Patrick E skrev:
Jag hade tidigare samma problem då jag delade brunn med grannarna. Jag löste det genom att låta vattnet komma i en gammal 150 l hydrofor på vilken jag satt en rejäl vacuumventil samt en avluftare. Tanken var i princip fylld med vatten och vacuumventilen i toppen gjorde att min tryckstegringspump inte påverkade grannarna.
Vad händer om tanken blir tom? Går inte pumpen tom då? Eller räcker det att pumpen är monterad i botten av det första kärlet så att det alltid "sipprar" lite genom den?

Min tryckstegringspump satt efter "bufferttanken" och pumpade i sin tur in vattnet i en hydrofor. Tryckstegringspumpen styrdes med en tryckströmbrytare på hydroforen. Bufferttanken var på 150 l och mellan start och stop på hydroforen skiljde det ca 50 l. I mitt fall hade jag aldrig problem med att pumpen gick torr. Jag tror det finns skydd som ska skydda mot torrkörning om man vara säker på att skydda pumpen mot att gå torr.

Redigerat:
Sätter man en IBC så kan man ju alltid sätta en nivåmätare som stoppar pumpen om det blir för lite vatten i bufferttanken

Göran.W
Risken att man tömmer en ibc borde vara obefintlig om man har en nivå vippa i den som fyller på den så den alltid är full.
Vi är 5 personer och förbrukar ca 500 liter vatten om dagen dvs en halv ibc

Avluftaren funkar. Det är samma som jag har. Däremot behöver du en större vacuumventil. Jag köpte min på en rörfirma. Den är helt i metall och kromad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.