Hej

Vi är ifärd med att byta vvb. Idag bor vi i ett fd sommarhus på ca 100kvm, uppvärmning direktverkande el. Vi är två vuxna och två barn, på åtta och fem år. Alla i familjen gillar att ta ett bad, dock sällan samma dag. Vårat badkar är av mindre modell, bara ca 150 cm långt men lite högre än vanliga badkar.

Jag har tittat på nibe el 150 och nibe el 230 som går att montera liggande.
Att de ska gå att montera liggande är viktigt för att det inte är så hög höjd i utrymmet där den ska sitta.

Vad tror ni är en lämplig storlek på vvb för vår situation. Är 150 liter för lite? 230 tycker jag själv låter mycket. Men man har ju hört vad mycket tonårsdöttrar kan förbruka.

Idag har vi en 50 eller möjligen 60 liters vvb från sent 80-tal. Och den räcker inte om vi vuxna vill ta ett riktigt bad. Vi får koka extra vatten och fylla på.

Tacksam för tips.

150 måste räcka gott och väl. Det blir ju närmare 300 liter vatten med badtemperatur.

useless useless skrev:
150 måste räcka gott och väl. Det blir ju närmare 300 liter vatten med badtemperatur.
Om vi räknar med beredarens temperatur på +80C och badvattnet på +40C så:
1,5m * 0,5m * 0,4m = 0,3 m3 (längd * antagen bredd * vattennivå), så om 4 dm vattennivå räcker, då räcker 150 l i beredaren - annars behövs en större.

Hej Enormt tack för hjälpen. Om jag hänger med i svängarna har ni varit hyggliga och kluriga och räknat ut att mitt badkar sväljer 300l. Så om jag själv ligger i det kanske det bara är 200l som behövs.

Men om vi antar att 300l i 40 garder går åt. Då har jag ju gjort av med allt vatten, väl?

Har någon några erfarenheter om hur lång tid det tar innan nästa person kan ta ett likadant bad?

Gärna skulle jag ju välja en 150l vvb men om det i praktiken blir gnök och gnäll i familjen att inget varmvatten finns om än för en stund så kanske man bör ta en större tänker jag.

Det finnas inte några riktlinjer eller tumregler i branschen?

Mvh
Fredrik

K
Det kostar inte så mycket extra att värma en större mängd vatten. Förlusterna blir ju större, men samtidigt behöver man ju inte ha lika varmt i beredaren för samma mängd varmvatten.. Med mindre delta T borde förlusterna bli mindre..

Hur stor tank har du plats med? Desto större desto bättre men 150 liter borde räcka precis. Tonårstjejer får lära sig att tänka på miljön!

Har för ca 10 år sedan installerat en Nibe Compact (vill inte hänga 100+ kg på väggen) på 100 liter i fritidshuset, kör på tvåfas, 400V och vattentemp på 70 grader. Har hittills aldrig blivit utan varmvatten trots två vuxna och två tonåringar. Det har fungerat klart över förväntan då jag trodde det skulle bli lite svala duschar då och då. Vi har även en utedusch kopplad till varmvattnet och den uppmuntrar till långa duschar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.