Jag hyr ett garage där det finns kallvatten indraget. Jag skulle gärna ha varmvatten, så jag har tittat på lite olika sätt att lösa det. I princip så handlar det antingen om att skaffa en liten varmvattenberedare (~10 l) eller en genomströmningsvärmare.

Här är en variant från Jula, som är den billigaste jag hittat:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...vattenberedare/genomstromningsvarmare-004576/

Garaget används varierande mycket, ibland några dagar per vecka, ibland kan det stå 1-2 veckor utan att någon är där.

Frågan är vad som är mest ekonomiskt och smidigast i längden? En liten varmvattenberedare kostar runt en tusenlapp, sedan tillkommer ju elkostnad för att värma vattnet. Hur mycket el kan det handla om för att hålla uppe temperaturen uppe i ett garage som har 10-15 graders innetemperatur så här års? Är det värt att skaffa en fjärrstyrd brytare för att kunna slå igång vvb under dagen om jag vet att jag ska vara där på kvällen?

Genomströmningsvärmaren kräver ingen el alls (förutom batterier till piezotändaren), värmningen sker med gasol. Jag har ingen aning om hur mycket gasol den gör av med, men den förbrukar ju bara energi när den används. En annan fördel är att den är portabel (=enkel att ta med om jag slutar hyra garaget) och att den kräver mindre installations arbete (vattenslang in, den levererar ut vatten i rätt temperatur så det behövs ingen blandare och den kommer med färdigtmonterat duschmunstycke (som förhoppningsvis går att byta). Nackdelen är att den är begränsad till 5,5 l/min, vilket jag har lite svårt att bedöma hur mycket det är.

Åsikter?

Jag har en 30 liters vvb i garaget. Den är på 1kw och förbrukningen ligger på ungefär 10kwh i veckan. Det beror ju lite på temperaturen du vill hålla. Jag har den på 70 grader så det går inte åt så mycket varmvatten. Jag slår aldrig av den utan den står alltid på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.