Hej!

Vi har en sluten tank med kiss, bajs och papper. Jag vill ha en pump hemma i nödfall ifall man skulle få fullt innan tömningen av regionen sker. Typ exempelvis om man glömt att kolla nivån, kanske under julen när det varit mycket folk på besök.

Det skulle fungera om slangen hade någon form av "sil" på sig så man endast suger upp vattnet, det frigör ju endel utrymme.

Mvh :)

Med en billig dränkbar pump är du på rätt väg, de har ofta en sil för att inte få in för stora partiklar. Problemet med en sil är att den kommer att sättas igen. Ska du köpa något som du kan lita på att det fungerar ska du köpa någon form av skärande pump men en sådan kostar ett par tusenlappar.

Då kanske det är bättre att investera i ett nivålarm så att du i god tid ser när det är dags att beställa tömning?

Ja jag har tänkt på det flera gånger, det är enkelt löst med lite sensorer. Men vi ska göra om avloppet "snart" ändå .. :D

Jag har också funderat lite på att köpa en billig liten kemtoa annars att ha vid kris...

Vissa borrar ju hål i sina septik tankar men är ju såklart inte tillåtet men ett sätt att minska tömningsfrekvensen;)

Det är ju inga mängder det är fråga om. Och inte regelbundet heller. Jag har en gång tappat ur lite ur tanken med en billig borrmaskinspump och en trädgårdsslang. Det räcker ju med att göra plats för ett par dagar innan slambilen kommer. Det var inga problem med att slangen eller pumpen sattes igen.

Slamkakan flyter ju så det bör inte vara så mycket som sätter igen i botten på tanken. En vanlig dränkpump bör fungera bra nog för syftet, du kanske får rensa den ett par gånger under tiden. Det är ju bara att pumpa ut några hundra liter eller så...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.