Staffans2000
Stopp, stopp, stopp...
Varför reparera något som redan fungerar? Sätt en spann under säkerhetsventilen som tidigare nämnts. Gör för övrigt ingenting, förutom en snabbinspektion någon gång då och då.

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Det var det mest synliga dolda fel jag sett :thumbup:

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Hur gick det för dig med detta?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H Hjalmad skrev:
Hej! Är en idog läsare på byggahus forum, men inte en så stor skribent. Nu behöver jag dock experthjälp :)

Köpte för knappt ett år sedan ett hus byggt 44. På ovanvåningen fanns ett badrum som då var renoverat för knappt 5 år sedan. Man har gått upp med nytt avlopp, vatten och el från källaren, genom en slits i köket och in på kattvinden innanför badrummet. I utrymmet på kattvinden ryms fördelare för vatten, samt utrustning för den vattenburna golvvärmen. Dessa sitter rakt över en öppning i undergolvet vilken blottar golvspånet i mellanbjälklaget mellan under och övervåning. Detta tycker jag känns som en betydande risk?

Jag hade gluttat i luckan in till utrymmet under visningen och kände att det inte kändes riktigt bra. Därför bad jag besiktningsmannen (vi tecknade dolda fel) att särskilt titta i det utrymmet. Han såg inget problem med detta alls. :x

Det som också gjorde mig fundersam var att alla genomförningar såg underliga ut, samtliga genomföringar från både fördelaren och shuntgruppen (heter det så? Jag är ingen rörmokare) såg tveksamma ut. De var kopplade med rörirör från shuntgrupp och fördelare, men där de gick in i badrummet var de skarvade till kopparrör strax innan väggen. Jag trodde att rör i rör skulle tätas mot ytterröret innanför tätskiktet med särskilda genomföringar? Känns inte som de gör så mycket nytta annars?

Besiktningsmannen har ju som sagt godkänt hela balunsen, men funderar på att ta hit nån annan fackman för att titta på det, om det skulle underkännas och behöva åtgärdas så är det ju besiktningsfirman som borde stå för kostnaden (hur lätt det nu är att få dem att göra det).

Vad säger ni VVS-experter? :)

[bild]

[bild]
S SueCia skrev:
Det ser helt vansinnigt fel ut enligt mig, jag är dock inget proffs. Besiktningsmannen för dolda fel försäkringen är inte en besiktningsman på din sida, han besiktar för säljarens/mäklarens bästa. De friskriver sig oftast från fel på el och vvs, det kan vara därför han inte brydde sig, det kan även vara så att han inte har kompetens att se fel på vvs då det inte förväntas av honom då dom inte besiktar vvs.
Hade det varit kopparrör skulle det sett snyggare ut, ett heltätt golv med golvbrunn hade en fackman gjort.
Plaströr är svåra att lägga snyggt, tar större utrymme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.