4 140 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Kostnad för nytt tappvattensystem?
Sida 1 av 2
I min mammas hus, byggt 1967, har det varit en del problem med läckor på kallvattenrör på senare år. Det har varit pyttesmå läckor på synliga ställen, dessa har bytts. Nu är det något som jag misstänker kan vara en läcka på ett rör som går i en innervägg av betong. Det är i duschrummet i källaren och en mängd klinkersplattor har lossnat. Längst ner är det kännbart fuktigt, men inget vatten på golvet. Enligt ritningarna ser det ut som det skall gå KV i väggen.
Jag undrar vad det kan kosta att byta hela systemet med och utan ROT på ett ungefär om nån har gjort det? Jag antar att man drar synliga kopparrör överallt. Huset är "normalstort", ca 100 kvm på övervåning resp. källare. Hur lång tid kan det ta?
Jag undrar vad det kan kosta att byta hela systemet med och utan ROT på ett ungefär om nån har gjort det? Jag antar att man drar synliga kopparrör överallt. Huset är "normalstort", ca 100 kvm på övervåning resp. källare. Hur lång tid kan det ta?
Redigerat:
Ja, det kanske kan vara allt mellan 100 - 500 tkr som för kök eller liknande, fast med kök beror det också mycket på vilken utrustning man väljer. Någon uppskattning kanske finns om nån har gjort det förut? Men självklart får några firmor komma med offerter som man alltid gör.
Lägg upp ritningar över huset och beskriv var inkommande vatten och varmvattenberedare finns osv. så kanske det i alla fall går att göra en kvalificerad gissning. Men bästa gissningarna får du genom offerter 
Har haft en rörfirma på besök. Det är svårt att säkert säga att fukten kommer från trasigt rör i väggen. Skall övervaka om trycket går ner i radiatorslingan, har aldrig behövt fylla på vatten där, så det tror jag inte är orsaken. Dessutom kolla om vattenmätaren rör sig. Osäker på om man kan se nåt på några timmar, men kanske.
Sen vid en renovering så kan man inte komma åt rören och byta ut vissa delar. Allting går inne i bjälklaget med utstick till tappställena. Vad jag förstår så måste även alla våtutrymmen renoveras när en hel stam byts ut för att det skall vara godkänt? Det är väl förmodligen lika bra att få ordning på det, men det är tre st badrum/dusch.
Sen vid en renovering så kan man inte komma åt rören och byta ut vissa delar. Allting går inne i bjälklaget med utstick till tappställena. Vad jag förstår så måste även alla våtutrymmen renoveras när en hel stam byts ut för att det skall vara godkänt? Det är väl förmodligen lika bra att få ordning på det, men det är tre st badrum/dusch.
Jag bytte själv i mitt hus i vintras. AluPex från LK. Material och handdrivet pressverktyg gick på ca 7-8 tusen. 2 toaletter varav en med dusch, kök osv. Men då var alla rör dragna synligt i tvättstuga och pannrum. Rören till toaletten uppe drogs på en vind. Cirka 2 dagars arbete för en hyfsat händig hemmapulare och hans ohändige far.
Som du förstår hänger det väldigt mycket på hur rören är dragna.
Som du förstår hänger det väldigt mycket på hur rören är dragna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Det går att skriva avvikelser om arbetet, det innebär att t.ex. rörläggaren skriver att man gjort något som inte följer regelverk, inte är fackmässigt etc. och att det därför kan bli problem i framtiden så att hantverkaren lämnar ingen garanti på det, och försäkringsbolaget ersätter normalt då inte skador p.g.a. den avvikelsen.
Jag vet inte hur länge mamma kan bo kvar, då hon är helt sängliggande och blir sämre, så därför kanske man bara vill göra det mest nödvändiga. Sen kan väl den som köper huset renovera badrummen på det sätt som hen vill. Nu är det duschkabin i ett badrum, så det blir inte så mycket spill. Å andra sidan kanske det är lättare att senare sälja huset med renoverade badrum och allt är enligt alla regler.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
På många håll lönar det sig inte att renovera badrum inför en försäljning, men vill man veta hur det är just där din mamma bor bör man fråga några mäklare.M mikaelbe skrev:
Beklagar din mammas situation!
Har haft hem en rörmokare, eller han var väl mer arbetsledare. Han tyckte man skulle provtrycka systemet innan nån man gör nån drastisk ombyggnad. Kan det vara nån risk att trycka sönder rören, det är väl rätt bra tryck man kör i?