Jag planerar bygge av ett Attefallshus och funderar över hur jag ska dra in vattenledningen. Vi har eget vatten via samfällighet så behöver inte tänka på vattenmätare eller dylikt.

Enklast blir att sätta en förgrening direkt på vår inkommande ledning:
Handritad skiss över potentiell vattenledningsdragning till ett Attefallshus från huvudbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller så kan jag förgrena inne i huvudbyggnaden och dra därifrån:
En handritad skiss som visar förgrening av vattenledning från huvudbyggnad till ett Attefallshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För- och nackdelar med de olika alternativen?
En fördel med det övre alternativet jag kan se redan nu är att jag kan slippa värmekabel då hela den tillkommande ledningen kan läggas på bra djup och isoleras ordentligt.
(apparaten jag ritat i huvudbyggnaden är dettas vvb)

Åsa Lund
Rätt vad det är blir det brist på vatten i Sverige och priset går upp. Då kommer många ställa krav på mätning.

Om du ska hyra ut Attefallaren så är det klokt att den som bor där betalar sin egen energi, även för varmvatten.

Alltså kallvattendragning direkt dit, förbered för att kunna montera vattenmätare, ha egen elmätare (undermätare) i Attefallaren och även egen VVB.

Som Åsa är inne på, det är inte helt orimligt att det i en framtid kommer bli krav på vattenmätare och då vill man gärna ha en mätare som mäter allt vatten för att slippa extrakostnader. Jag hade förberett i det befintliga huset och satt en vattenmätarkonsol redan nu och därefter grena av och dra ut en slang till atefallshuset.

Ett alternativ är att sätta en vattenmätarbrunn när du ändå gräver och sedan efter den grena av med en ledning till atefallshuset, dock så kostar en sådan brunn ca 10 000 :(

Jag håller med @Åsa Lund, sätt en egen vvb i atefallaren, plats för vattenmätare och en central med elmätare om ni bygger det för att någon gång i framtiden kunna hyra ut det hela.

Attefallaren ska oavsett ha sin egen VVB så frågan gällde bara inkommande kallvatten (men husets vvb i mina skisser skapade nog lite förvirring, ledsen för det :oops:).

Vattenmätare är nog väldigt fjärran för samfälligheten men man ska ju aldrig säga aldrig, och vem vet det kan ju bli kommunalt vatten också någon gång i framtiden.
Så om vi tänker oss framtida vattenmätning, föreslår ni att jag ska ha en gemensam vattenmätare i huvudbyggnaden, eller en i huvudbyggnaden och en i Attefallaren (för ev uthyrning) ?

Ska du inte tömma systemet till stugan vintertid så kan du koppla på var du vill, behöver du värmekabel på grund av ev frysrisk i stugan, så koppla inne glöm inte avstängning och lite special för att få in en V-kabel rätt

Hur du än gör, se till att det går att stänga av vattnet i huset och attefallaren oberoende av varandra. Guld värt den dan något läcker eller krånglar att ha vatten i det andra huset.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag har gjort som majoriteten föreslog och lagt skarvpunkten i huvudbyggnaden så man kan ha en egen kran till Attefallsslingan.

Hur tänker man bäst hur man går in med PEM-slangen i Attefallshuset? Det lutar åt att gjuta en betongplatta lite under marknivå (för att maximera loftet) så jag kan välja att gå in antingen undertill genom plattan, eller genom nederdelen av väggen?

Jag gissar att jag ska sikta på att PEM-slangen dras in där jag planerar att ha varmvattenberedaren och att där ha grenpunkt för både varm- och kallvatten. Eller ska man tänka annorlunda i ett sånt här kompakt litet hus?

Se bara till att du får ett T-stycket vid uppgången, detta för att om du får för dig att nyttja det vintertid, då kan du få i ett par meter värmekabel och avstängning efter T-stycket,inga ventiler där en V-kabel kanske kommer att vara. Sen att sama allt i samma rum är bra, men allt ska vara åtkomligt

Ja precis, nu när jag skarvat i huset så kommer jag installera värmekabel då ledningen hamnar för grunt för att vara säker från att frysa. Jag har redan värmekabel i den andra vattenledningen så jag tänker sätta kran och T-koppling+värmekabel för den nya ledningen vid skarvpunkten i huset.

Någon som har visdomsord om hur man ska välja ledningsväg in i Attefallshuset? PEM-slangar är ju ganska stela (använder PEM 25) så om jag går in genom vägg på rätt ställe slipper jag ju böjen upp genom plattan.
Men jag känner också att det kanske är lite "ostandard" att gå in genom vägg så genom plattan kanske är att föredra ändå?

Om du går genom plattan så är det under huset och då blir det lättare att få det lite frostfritt, klart det går att gå upp på utsidan,<men då behövs någon form av isolerad låda. Det med böjen upp så får det inte vara några kopplingar, i princip omöjligt att få i en V-kabel samt att den skavs sönder mot skarpa kanter som finn i en koppling

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.