Hej,
Har ett litet bekymmer med en tryckströmbrytare som ändrar sig själv.
Det började med att den la av helt och det visar sig vara fullt med "skit" som togs bort och den fungerade igen.
Då var tillslag på 2,2 och frånslag 3,9. Så har det varit i ca. 3år då allt installerades (dock var brytaren inte helt ny är ca. 5år).
Nu när den blev rengjord så började tillslaget att vandra neråt av sig själv och ligger nu på 1,8. Ökar jag på frånslaget ett varv så ökar både tillslag och frånslag med ca. 0,2bar. Håller sig så några dagar sen börjar det vandra ner igen.
Det är en TBE 3 (genomskinlig) och vad jag kunnat läsa mig till måste diffen vara minst 2bar.
Saken är också att den som från början ställt in den (inte jag) har ställt både till- och frånslag på ca. 4.

Funderar på om membranet tagit skada när vi gjorde rent den (vvs kunnig) eller om för lite förtryck i Hydroforen kan påverka.
Just nu har jag ca. 1/3 med luft.
Har Micronizer och avluftare installerat.

Hoppas någon har en idé om vad som kan vara problemet.
 
Läcker det någonstans, bara plocka isär och kolla membranet, finns inte som reservdel, men går att ha en 5 mm gummiduk som ordnas så den passar, Fungerar avluftaren ok, såpvatten i en blomspruta brukar vara bra för att hitta luftläckor
 
J jonaserik skrev:
Läcker det någonstans, bara plocka isär och kolla membranet, finns inte som reservdel, men går att ha en 5 mm gummiduk som ordnas så den passar, Fungerar avluftaren ok, såpvatten i en blomspruta brukar vara bra för att hitta luftläckor
Nä inga läckor och trycket håller sig problemet är att tillslaget ändrar sig utan att jag gör något på tryck akten.
 
Nu ökade jag tillslaget med ett varv och då gick det från 1.7 till 1.9 och frånslaget från 4.0 till 4.1.
Helt klart följs dom åt fast man bara ändrar på en av dom.
Det konstiga är att till- och frånslagen sjunker efter några dagar fast ingen har skruvat på vakten.

Jag har ju vatten ca. 2/3 upp i tanken så jag tänker att mängden luft är rätt men kan det ändå vara för lite luft? Tycker inte att det borde påverka till- och frånslaget.

Och eftersom tryckvakten ändå reagerar på ändringarna så kan den ju inte vara helt kass....Konstigt också att nu står Från på 4 och Till på strax över 4. Skruvar jag ner Till till 2 där den kanske borde vara så slår den inte till förrän neråt 1.
 
Det är en fjäderbelastas del i den, och den är ledad med två pinnar på sidorna, kan vara något med att den inte ledar som den ska, skulle tänka mig att det är dax att byta den, i övrigt brukar jag med rensa upp dom, har varit med om det tidigare och var omöjligt att justera, vilken sort är det. en svart SCHNEIDER/TELEMECANIK eller en med glasklar ABB/CEWE kåpa på, den första är skit när det gäller justera trycket på med ratten under kåpan
 
J jonaserik skrev:
Det är en fjäderbelastas del i den, och den är ledad med två pinnar på sidorna, kan vara något med att den inte ledar som den ska, skulle tänka mig att det är dax att byta den, i övrigt brukar jag med rensa upp dom, har varit med om det tidigare och var omöjligt att justera, vilken sort är det. en svart SCHNEIDER/TELEMECANIK eller en med glasklar ABB/CEWE kåpa på, den första är skit när det gäller justera trycket på med ratten under kåpan
Det är en Cewe.
Fattar inte varför den ändrar sig.
 
Det beror inte på något annat i din anläggning när det gäller start/stopp och tryck för dessa, så bry dig inte utan börja med att byta den, något rackartyg är det
 
J jonaserik skrev:
Det beror inte på något annat i din anläggning när det gäller start/stopp och tryck för dessa, så bry dig inte utan börja med att byta den, något rackartyg är det
Ja det får nog bli så
Tack för hjälpen!
 
Ny tryck akt löste problemet. Hade samlats ny "skit" så vvs killen satte den på ett stigar rör istället.
Men jag undrar lite över elen. Han satte färg mot färg som tidigare men spelar det någon roll på vilken sida.
På en sida finns 1 3 5 och andra 2 4 6.
Han satte sladden som kommer från motorskyddet på 2 4 6 sidan och sladd till pump på 1 3 5.
 
Har ingen betydelse på en tryckströmbrytare, formellt fel men ändra inget nu när det fungerar.

Protte
 
Tack för snabbt svar!
Bra då släpper jag det :rofl:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.